به گزارش ایرنا طرح‌های اشتغالزایی مناطق روستایی ازجمله برنامه‌های مهم دولت در ایجاد اشتغال
و رفع بیکاری در روستاها است که از پارسال کلید خورد و با اختصاص بودجه در این بخش، مسئولان استان‌های مختلف موظف شدند تا برای اشتغال در بخش روستایی و عشایری در سراسر کشور تلاش کنند.
بیکاری روستاییان اکنون به عامل مهمی برای مهاجرت روستاییان به شهرها و حاشیه‎نشینی تبدیل شده است به همین جهت دولت با هدف ماندگاری روستاییان در روستا بسته‎ای را با عنوان اشتغال پایدار روستایی و عشایری تدوین و اجرایی کرده که در قالب آن تسهیلاتی با محوریت اشتغالزایی و تقویت تولید در مناطق روستایی اعطا می‎شود.
آیین‌نامه توسعه و ایجاد اشتغال پایدار روستایی و عشایری آبان سال 96 توسط هیات وزیران به تصویب رسید که بر مبنای ماده سه این مصوبه، منابع مالی برای اجرای آن صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل عنوان شدند.
طبق برنامه ششم توسعه دولت مکلف است تا پایان سال نرخ بیکاری را تک رقمی و سالانه 970 هزار شغل ایجاد کند؛ در این راستا دولت مصمم است با اجرای طرح 'توسعه اشتغال روستایی' بخش مهمی از این ماموریت را به انجام برساند.
نرخ سود تسهیلات اشتغال روستایی نیز بسته به مناطق روستایی،‌ مرزی وعشایری متفاوت است. بر اساس اعلام وزارت کار سود وام برای روستاییان مناطق مرزی چهار درصد، برای مناطق روستایی و عشایری معمولی 6 درصد و برای نواحی صنعتی، شهرک‌های صنعتی و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت، 10 درصد پیش‌بینی شده است.

** خطر نفوذ رانت در تسهیلات با سود کم وجود دارد
به گفته استاندار خوزستان در پرداخت تسهیلات با نرخ سود کم باید در پرداخت ها دقت کرد زیرا در این نوع تسهیلات خطر نفوذ رانت وجود دارد.
غلامرضا شریعتی با اشاره به اینکه اگر طرح ها منجر به اشتغال نشوند کل طرح زیر سوال می رود یادآور شد: در پرداخت تسهیلات بانک هایی نظیر توسعه تعاون، تجارت و سپه همکاری لازم را داشتند اما در این میان عملکرد برخی بانک ها نظیر صندوق کارآفرینی امید بهتر بوده است.
وی با تاکید بر لزوم تسریع بخشی به روند پرداخت تسهیلات خاطر نشان کرد: در گام نخست طرح اشتغال روستایی باید 50 درصد اعتبارات جذب و برای 50 درصد دوم که معادل یکهزار و 700 میلیارد ریال است تلاش کرد.
وی گفت: تاکنون حدود 60 درصد از طرح های معرفی شده به بانک ها تسهیلات پرداخت کرده اند اما باید زمینه برای سرمایه گذاران به نحو بهتری فراهم شود.
شریعتی یادآور شد: دستگاه های اجرایی خوزستان باید از تولیدات داخل استان استفاده کنند زیرا این امر رغبت سرمایه گذاران را برای ارتقای کیفیت فراهم می کند.
وی با تاکید بر ایجاد شرایط رقابتی در خوزستان گفت: در طرح اشتغال روستایی و فراگیر نیز باید به دنبال ایجاد شرایط رقابتی بین سرمایه گذاران باشیم در غیر این صورت طرح ها محکوم به شکست هستند.

** 62 درصد اعتبارات طرح اشتغال روستایی خوزستان جذب شده است
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان نیز گفت: تاکنون حدود 62 درصد اعتبارات طرح اشتغال روستایی و عشایری خوزستان جذب شده است.
سیدعلی بحرینی مقدم افزود:بانک کشاورزی به 95 درصد، صندوق کارآفرینی امید به32 درصد، بانک توسعه تعاون به 35 درصد و پست بانک به 33 درصد طرح های ارجاع شده تسهیلات پرداخت کرده اند.
وی ادامه داد: پایان شهریور آخرین مهلت جذب اعتبارات طرح اشتغال روستایی و فراگیر است از این رو باید تلاش دستگاه ها و بانک ها برای جذب اعتبار بیشتر شود.
بحرینی مقدم خاطر نشان کرد: برخی شهرستان ها در جذب اعتبارات برای طرح های اشتغال فراگیر و طرح اشتغال روستایی و عشایری نسبت به میانگین استان ضعیف هستند از این رو در جلسات کمیته فنی باحضور فرمانداران شهرستان ها، متقاضیان و روسای بانک ها، به دنبال حل مشکلات هستیم.

**طولانی بودن روند اخذ مجوز
بحرینی مقدم در نشست بررسی طرح های اشتغال روستایی و عشایری نیز به طولانی بودن روند اخذ مجوزها انتقاد و گفت: طولانی بودن روند گرفتن مجوزهای آب، برق و گاز و هزینه بالای برخی انشعابات باید اصلاح شود.
وی افزود: هزینه بالایی که سازمان ها بابت برخی انشعابات می گیرند سبب می شود تا طرح ها از حالت توجیه اقتصادی خارج شوند.
وی یادآور شد: از سویی دیگر برخی بانک ها برای طرح های خارج از شهر درخواست مجوزهایی می کنند که با رایزنی با سازمان نظام مهندسی قرار بر رفع این چالش شد.
به گفته بحرینی مقدم برخی بانک ها برای پرداخت تسهیلات کم به متقاضیان هم درخواست ضامن متعدد می کنند که باید این مساله نیز رسیدگی و حل شود.

** تولید و اشتغال پایدار 2 فاکتور مهم در ارایه تسهیلات
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان نیز گفت:از مجموع یکهزار و 700 میلیون ریال اختصاص یافته به مرحله نخست طرح روستایی تاکنون یکهزار و 40 میلیارد ریال به متقاضیان تسهیلات پرداخت شده و اگرچه پرداخت درصد بالایی از تسهیلات خوب است اما باید با نظارت و بررسی به دنبال تحقق اشتغال پایدار و افزایش تولیدات باشیم.
سیدنور محمدپور یادآور شد: بانک ها تا پایان شهریور جاری برای پرداخت مرحله نخست تسهیلات این طرح فرصت دارند؛ پس از آن باید به دنبال تخصیص اعتبار برای مرحله دوم طرح روستایی باشیم.
وی گفت:طرح هایی که در مرحله نخست موفق به استفاده از تسهیلات نشدند در دور دوم به بانک ها معرفی می شوند.
وی با اشاره به مناسب بودن نرخ سود تهسیلات برای ایجاد اشتغال و تولید گفت: در این نشست هایی که در این زمینه برگزار شد مشکلات برخی شهرستان ها از جمله خرمشهر و باوی که عملکرد به نسبت ضعیفی در جذب اعتبارات داشتند مورد بررسی قرار گرفت و بانک ها متعهد به پرداخت تسهیلات شدند.
محمدپور یکی دیگر از مشکلات متقاضیان را وثیقه دانست و یادآور شد: تمام مشکلات را نباید به گردن بانک ها انداخت بلکه در مواردی نیز مدارک متقاضیان تکمیل نیست.
وی گفت:در این مدت عملکرد برخی بانک ها نظیر بانک کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید مطلوب بوده اما بانک توسعه تعاون و پست بانک باید در پرداخت تسهیلات اهتمام بیشتری داشته باشند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان افزود:عملکرد برخی شهرستان ها نظیر دزفول و ایذه خوب بوده و تمرکز ما بر حل مشکلات شهرستان های به نسبت ضعیف است.

** سنگ اندازی بانک ها در پرداخت تسهیلات
یکی از متقاضیان طرح اشتغال روستایی از آنچه که سنگ اندازی بانک ها در پرداخت تسهیلات نامید انتقاد کرد و گفت: طرح های متقاضیان در کمیته فنی به طور مستمر مورد بررسی قرار می گیرد اما قوانین موجود در بانک ها بسیار دست و پاگیر است.
رضا نداپور ادامه داد: پرداخت چنین تسهیلاتی در مناطق روستایی نقش مهمی در کاهش بیکاری دارد اما با وجود چنین قوانینی باید رویای پرداخت این تسهیلات را تنها در خواب ببینیم.

**ایجاد اشتغال در خوزستان نیاز به زنجیره ای از حمایت ها
معاون طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز گفت: ظرفیت برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در خوزستان وجود دارد اما در این بین به همکاری برخی دستگاه ها مثل بانک ها نیاز است تا با پرداخت تسهیلات به آنها ظرفیت اشتغال را بالا ببرند.
مهرام روانبخش افزود:برای ایجاد اشتغال در خوزستان باید زنجیره ایجاد شغل از جمله همکاری بانک ها، دستگاه هایی همچون بیمه و یا مالیات وجود داشته باشد.
وی با اظهار تاسف از آنچه که همکاری نکردن بانک ها در ایجاد اشتغال بیان کرد ادامه داد:بانک های خوزستان در یک سال گذشته کمتر از چهار هزار میلیارد ریال به فعالان اقتصادی این استان پرداخت کردند به طوریکه در بین بانک های کشور کمترین پرداختی به بخش تولید را داشته اند.
وی بیان کرد: بانک ها در 2 سال اخیر برای پرداخت تسهیلات بسیار سختگیرانه برخورد کرده اند و تمایلی به پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی را ندارند.

** سه هزار و 770 میلیارد ریال سهم خوزستان از مشاغل روستایی
رییس اداره توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان نیز در این خصوص گفت: سهم خوزستان در حوزه مشاغل روستایی از محل صندوق ذخیره ملی سه هزار و 770 میلیارد ریال است.
حسین نظری افزود:از پارسال جلساتی با این محوریت در خوزستان برگزار و سامانه ای نیز برای ثبت نام متقاضیان استفاده از تسهیلات راه اندازی شد که این درخواست ها کارشناسی و پس از بررسی فنی و کارشناسی به بانک ها ارجاع داده می شوند.
وی گفت: در حوزه طرح های اشتغال روستایی یکهزار و 913 طرح به اعتبار پنج هزار و 350 میلیارد ریال به بانک های استان معرفی شده که از این تعداد 446 طرح با اعتبار 550 میلیارد ریال تصویب شده است.
سختگیری برخی بانک‎ها در دریافت وثایق موجب گلایه‎مندی متقاضیان دریافت این تسهیلات شده است، متقاضیان اشتغال روستایی درفرآیند کارآفرینی با دغدغه بزرگ تهیه وثیقه برای دریافت تسهیلات بانکی رو به رو هستند و دراین شرایط روند کُند اعطای تسهیلات مزید برعلت شده تا وضعیت به طورمطلوب پیش نرود.
مدیران بانک‎ها در پاسخ به انتقادات مسئولان استانی به ویژه استاندار خوزستان انصراف برخی متقاضیان و یا تامین نشدن وثایق مورد نیاز از سوی آنها را عامل کندی پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی می‎دانند.
طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال 1395 نرخ بیکاری در خوزستان 14.3 درصد است و این در حالی است که میانگین بیکاری کشور 12.4 درصد اعلام شده است.
همچنین بر اساس سرشماری سال 95 بالاترین نرخ بیکاری خوزستان متعلق به شهرستان مسجد سلیمان با 22.7 درصد ، هفتکل با 21.5درصد و لالی با21.4 درصد بوده است.
گزارش از ندا رضاپور
9887/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.