به گزارش ایرنا، بیکاری مقوله ای است که کم و بیش جوامع مختلف را درگیر خود کرده است، هرچند این دولت برای کاهش آن در تلاش بوده‌ و هست، اما اینکه برای مهار و یا کاهش نرخ بیکاری باید چه راهکارهایی به کار گرفت، موضوعی است که نه تنها به تدبیر و هوشمندی دولت بلکه نیازمند همراهی و همکاری مردم در اجرای طرح های کارآفرینی و اشتغالزایی بازمی گردد.
هرچند بیکاری در سایر کشورها تعاریف خاص خود را دارد، اما مرکز آمار ایران در نظام آمارگیری خود بیکار را این گونه تعریف کرده است؛ بیکار به تمام افراد 10 ساله و بیشتر اطلاق می شود که فاقد کار باشند (اشتغال مزدبگیری یا خوداشتغالی نباشند)، آماده برای کار باشند (برای اشتغال مزدبگیری یا خوداشتغالی آماده باشند) و جویای کار باشند (اقدام های شخصی را به منظور جستجوی اشتغال مزدبگیری و یا خوداشتغالی به عمل آورده باشند). همچنین افرادی که به دلیل آغاز به کار در آینده و یا انتظار بازگشت به شغل قبلی، جویای کار نبوده ولی فاقد کار و آماده برای کار بودند، بیکار محسوب می شوند.
بر این اساس، مرکز آمار ایران نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری در تابستان 96 را 18.3 درصد اعلام کرده که این استان در مقایسه با استانهای دیگر مقام نخست نرخ بیکاری را در کشور به خود اختصاص داد. اگرچه این آمار در مقایسه با نرخ بیکاری تابستان 95، کاهش 1.5 درصدی داشته، اما قرار گرفتن در جایگاه نخست بالاترین نرخ بیکاری در کشور امری نگران کننده است که بیش از هر چیز بر عدم توسعه یافتگی استان در بخش های مختلف صحه می گذارد و بر آسیب شناسی و علت یابی چنین وضعیتی تاکید دارد.
چهارمحال و بختیاری بیش از 900 هزار نفر جمعیت دارد که براساس آمارهای ارائه شده از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از این تعداد، 43 هزار نفر در سامانه کاریابی ثبت نام کرده و جویای کار هستند.
این درحالی است که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری، آمار غیررسمی بیکاری در استان را بیش از 60 هزار نفر اعلام کرده و گفته است: هنوز نمی توان آمار دقیق و درستی از تعداد بیکاران استان ارائه کرد، زیرا تعدادی از افراد که در سامانه ثبت نام کرده اند، شاغل شده اند و هنوز اسامی آنها از لیست حذف نشده و از سوی دیگر افراد بیکاری نیز هستند که اعتقادی به ثبت نام در سامانه کاریابی ندارند و تعداد آنها در ردیف بیکاران لحاظ نشده است.
سیدعباس جزایری احصای دقیق تعداد بیکاران استان را امری ضروری و در راستای تدوین برنامه های کلان استان دانست و تصریح کرد: در همین خصوص درصدد پایش آمار بیکاران استان هستیم و به زودی با آمار و اطلاعات جدیدی که از سازمان تامین اجتماعی دریافت می کنیم، می توان آمار دقیق تری ارائه داد.
اما درحالی که چهارمحال و بختیاری طی سالهای اخیر با دارا بودن بالاترین نرخ بیکاری در رتبه های نخست تا سوم بیکاری در کشور جای گرفته، کمک برای رفع این بحران و بسترسازی برای رونق اشتغال در استان از سوی مسئولان امری بدیهی به نظر می رسد، اما به تازگی اعلام شد که سهم اعتبارات استان از تسهیلات اشتغال فراگیر به نصف رسیده و درحالی که برای استان 8 هزار میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده بود، این میزان به 4 هزار میلیارد ریال کاهش یافته است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در پاسخ به چرایی این اقدام به ایرنا گفت: مهمترین دلیل کاهش دادن اعتبارات اشتغال فراگیر استان، ناتوانی در جذب تسهیلات بوده است.
سیدعباس جزایری افزود: همکاری ضعیف بانک های عامل در اعطای تسهیلات به متقاضیان سبب شده تا بخش قابل توجهی از اعتبارات جذب نشود و بی شک این اعتبارات را در اختیار استانهایی قرار می دهند که در جذب آن موفق تر عمل کرده اند.
وی خاطرنشان کرد: برای نمونه متقاضیان مشاغل خانگی سه ماه است که معطل دریافت تسهیلات هستند.
این درحالی است که نمایندگان تعدادی از بانک های عامل در اعطای تسهیلات مشاغل فراگیر، در نشست اخیر شورای اشتغال و سرمایه گذاری استان عنوان کردند که تاکنون همکاری لازم را در خصوص اعطای تسهیلات داشته اند.
نماینده بانک صادرات استان درهمین خصوص گفت: مشکلی در پرداخت تسهیلات به متقاضیان نداریم، اما براساس آنچه که ابلاغ شده است، پرداخت ها باید تدریجی انجام شود.
بدنبال این ناهماهنگی ها و معطل ماندن طرح های اشتغال فراگیر، سرپرست استانداری چهارمحال و بختیاری پیشتر، فرمانداران شهرستانهای 9 گانه استان را مامور معرفی طرح ها به بانک های عامل اعلام کرد و بانک ها را به پرداخت سریع تسهیلات مکلف کرد.
گودرز امیری تصریح کرد: با وجود گشایش های خوبی که در زمینه تسهیلات اشتغالزایی در کشور صورت گرفته است، اما به سبب همین ناهماهنگی ها و پیگیری نکردن امور از سوی مسئولان مربوطه با مشکل مواجه شده ایم و نتوانسته ایم از این فرصت خوب به نحو مطلوبی بهره برداری کنیم.
به نظر می رسد چهارمحال و بختیاری ضمن آنکه از یک محرومیت تاریخی رنج می برد و نبود زیرساخت ها در این استان زمینه ایجاد صنایع بزرگ، واحدهای تولیدی و طرح های کشاورزی پربازده، توسعه مشاغل در بخش های مختلف را با چالش مواجه کرده است، اما ضعف مدیریت در بهره گیری از ظرفیت های نسبی استان به ویژه در بخش گردشگری و ناتوانی در جذب تسهیلات مشاغل فراگیر، موانع دستیابی به رونق اقتصادی و توسعه پایدار در استان را تشدید کرده است.
گزارش از خاطره حسین زاده**انتشار:جهانبخش صفری
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.