معاون بیمه‌ای مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان گفت: بحث برقراری بیمه بیکاری برای صیادان شهرستان هندیجان ممکن نیست چون مشمول قانون کار نیستند، به همین دلیل بیمه بیکاری برای آن‌ها نمی‌توان برقرار کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندر هندیجان، ضیاء صباغ صبح امروز در جلسه بررسی مشکلات صیادان بندر هندیجان اظهار کرد: شغل صیادی سخت و زیان ‌آور نیست زیرا صیادی مشمول قانون کار نمی‌شود.

وی افزود: تأمین اجتماعی و سازمان بنادر کشتیرانی تفاهم‌نامه‌ای بین یکدیگر داشته‌اند که مشاغل سخت و زیان ‌آور مشخص‌ شده اما صیادی شامل آن‌ها نیست و به طبع آن مشمول 3 درصد بیمه بیکاری هم نیستند.

معاون بیمه‌ای مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان شغل صیادی را جزو مشاغل سخت و زیان‌ آور عنوان کرد و گفت: متاسفانه از سال 1374 تاکنون این شغل مشمول قوانین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست؛ این شغل باید جزو قانون کار باشد تا ما آن‌ها را جزو مشاغل سخت و زیان‌آور قرار بدهیم.

صباغ ادامه داد: در حال حاضر 3 درصد بیمه بیکاری که مشمول قانون کار است از صیادان دریافت نمی‌شود و صرفاً 7% بابت سهم بیمه دریافت می‌شود. وزارت کار سخت و زیان‌آور بودن شغل صیادی را به رسمیت نمی‌شناسد.

وی یادآور شد: بحث برقراری بیمه بیکاری برای صیادان شهرستان هندیجان ممکن نیست چون مشمول قانون کار نیستند، به همین دلیل بیمه بیکاری برای آن‌ها نمی‌توان برقرار کرد.

معاون بیمه‌ای مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان در خصوص نحوه بیمه کردن صیادان، توضیح داد: ما می‌توانیم مصوبات این جلسه را پیگیری کنیم اما این موضوع «شغل سخت و زیان ‌آور صیادی» در اختیار اداره کل تعاون و کار استان خوزستان است.

صباغ با بیان اینکه چنانچه مجوز صید از طرف اداره شیلات هندیجان برای صیادان صادر شود همه آن‌ها را بیمه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه سال 1361 مجلس شورای اسلامی این بار مالی بیمه صیادان بر عهده دولت است که باید مجوز صید صادر کند.

وی برقراری بیمه بیکاری برای صیادان هندیجانی را غیرممکن برشمرد و تصریح کرد: به دلیل اینکه مشاغل صیادی و باری مشمول قانون کار نیستند از معافیت برخوردار نبوده و به ‌عنوان کارفرما محسوب می‌شوند و همچنین سازمان تأمین اجتماعی با معافیت 7 درصدی بیمه با مکاتبه دفتر ریاست جمهوری موافقت کرده است.

معاون بیمه‌ای مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان با اشاره به دستورالعمل سال 1394 مربوط به سازمان تأمین اجتماعی، افزود: بر اساس آن مقرر شده بود همه شعب تأمین اجتماعی صیادان بدون مجوز بیمه نشوند و مشمول معافیت دولت نیستند چون بار مالی دارد؛ دولت تقبل نکرده و این افراد می‌توانند جزو مشاغل آزاد بیمه شوند.

صباغ در همین خصوص توضیح داد: مکاتبه‌ای با سازمان تأمین اجتماعی انجام داده بودیم تا این مشکل رفع شود اما موافقت نشد. کارفرماهای صیادی می توانند بیمه حرفه مشاغل آزاد درخواست کنند.

وی در پایان با بیان اینکه یک سال از زمان اجرای سیستم بیمه هم‌پوشانی در کل کشور سپری شده، گفت: کارفرمایی اگر لیستی از سایر کارگاه‌ها برای وی ارسال شود این را به‌ عنوان هم‌ پوشانی بیمه‌ای شناسایی شده و تمام سوابق یکسان را حذف می‌کند.

لازم به ذکر است؛ علی گلمرادی «نماینده مردم ماهشهر، هندیجان و امیدیه در مجلس شورای اسلامی»، خون میرزایی «مدیرکل شیلات استان خوزستان»، کوروش مودت«فرماندار هندیجان»، برخی مسئولان و جمعی از صیادان نیز در این جلسه حضور داشتند.

3

index

2

1

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.