محمد خباز روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با وجود فعالیت های معدنی که در این استان اجرا شده، همچنان مسوولان و کارشناسان این حوزه بر این باورند که بخش عظیمی از ذخایر معدنی استان ناشناخته مانده است.
وی افزود: نقشه زمین شناسی یکپارچه خراسان شمالی با حضور مدیرکل زمین شناسی منطقه شمال شرق و معاون این اداره کل و شماری دیگر از مسئولان استان رونمایی شد.
وی اظهار داشت: این نقشه نشان می دهد این استان معادن بسیار غنی دارد که هم اکنون باید به دنبال زنده کردن آن باشیم و ارزش افزوده برای استان در این حوزه ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه همه رگه های معادن این استان در این نقشه مشخص است اظهار داشت: باید برای بهره برداری از این ظرفیت و گنجینه تلاش کنیم.
به گزارش ایرنا در دو ماه گذشته پیمانکاران در انجام اکتشافات ژئوفیزیک زمینی، حفاری اکتشافی، همچنین پی جویی و اکتشاف گلاکونیت و اکتشاف سایر منابع معدنی 250 نفر روز در این استان فعالیت داشتند.
نتایج اکتشافات ژئوشیمی در مرحله کنترل زمینی قرار گرفته است و گروه های فنی بزودی در منطقه حضور خواهند یافت.
همچنین مرحله دوم پروازهای ژئوفیزیک هوایی نیز بزودی آغاز می شود.
به گزارش ایرنا، 28 ماده معدنی از 68 ماده معدنی موجود در کشور در خراسان شمالی وجود دارد و میزان ذخیره قطعی معادن استان یک میلیارد و 58 میلیون تن و میزان ذخیره استخراج اسمی معادن 11 میلیون و 500 هزار تن است.
سالانه پنج میلیون و 800 هزار تن ماده معدنی در استان خراسان شمالی استخراج می شود.
میزان سرمایه گذاری در بخش معدن استان نیز یکهزار و 340 میلیارد ریال گزارش شده است.
استاندار خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش بر توسعه صنعت در این استان تاکید کرد و گفت: تعداد 530 واحد صنعتی در این استان وجود دارد اما ظرفیت استان بیش از دو هزار واحد صنعتی است.
خباز افزود: هم اکنون دولت در این راستا اعتبارات خوبی در نظر گرفته است که باید برای ارتقای بخش صنعت استان تلاش کنیم.
وی بر کشاورزی صنعتی نیز تاکید کرد و افزود: در کنار اقدامات کشاورزی باید صنایع تبدیلی و تکمیلی ایجاد کنیم تا ارزش افزوده برای استان به همراه داشته باشد.
استاندار خراسان شمالی افزود: برای فعالیت بخش کشاورزی باید آمایش در حوزه کشت و نحوه آن انجام شود چرا که هم اکنون روش های سنتی پاسخ گو نیست.
هم اکنون سهم اشتغال استان در بخش کشاورزی 39.6 درصد، صنعت 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
سهم این استان در اشتغال حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشوری است اما در بخش صنعت و خدمات پایین تر است؛ خراسان شمالی با دارا بودن 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی، ظرفیت بسیار بالایی برای ایجاد اشتغال در این حوزه دارد که می توان با راه اندازی کارخانه ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط در این بخش اشتغال پایدار زیادی ایجاد کرد.
3007/6042/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.