علیرضا رضا نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در راستای برنامه اصلاح و احیای مراتع و به منظور ایجاد شرایط لازم و افزایش تولید علوفه مراتع، در سال جاری با فعال سازی طرح‌های مرتع داری، عملیات قرق و حفاظت از مراتع با مشارکت مجریان طرح‌های مرتع داری به اجرا درآمده است.
وی با اشاره به اجرای این طرح از سال 95 گفت: عملیات حفاظت و قرق در مراتع خراسان شمالی در سال 95 ، 800 هکتار و 96 هم یکهزار و 800 هکتار انجام شده است.
رضا نژاد با اشاره به اینکه قرق مراتع یکی از روش‌های مدیریتی مرتع داری و آبخیزداری است که به منظور اصلاح و توسعه مراتع اعمال می‌شود افزود: افزایش تراکم پوشش گیاهی در پهنه‌های تحت قرق موجب تثبیت و پایداری خاک به عنوان بستر استقرار گیاهان و در نتیجه کاهش هدر رفت خاک و تولید رسوب می‌شود.
کارشناس پیگیری پروژه مدیریت جامع حوضه های آبخیز اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: همچنین افزایش میزان تولید علوفه در اثر قرق مشارکتی مراتع تاکنون 130 هزار کیلوگرم و حفاظت از خاک در اثر اجرای قرق مشارکتی 130 هزار متر مکعب بوده است.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
7186/3007/6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.