افشین دلشاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شمار مبتلایان به ایدز در سطح کشور و استان افزایش یافته است، گفت: میزان شیوع این بیماری در این استان از میانگین کشوری پایین تر است.
وی افزود: یکی از علت های افزایش شناسایی مبتلایان به ایدز، ارتقای تجهیزات تشخیصی است و اکنون غربالگری ایدز برای افراد پرخطر در گلوگاه های اجتماعی همچون زندان ها، کمپ های ترک اعتیاد، نوانخانه ها و در اورژانش اجتماعی بهزیستی انجام می شود.
وی گفت: یکی از نگرانی های ما، شناسایی ایدز در افرادی است که ممکن است رفتار پرخطر داشته باشند اما در دسترس ما نیستند این افراد همچون دانشجویان برای شناسایی بیماری به موقع اقدام نمی کنند.
مدیرگروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بیماری ایدز در استان علاوه بر روش جنسی، از سایر روش ها همچون انتقال از مادر به کودک نیز منتقل شده است.

* نگرانی از افزایش زنان مبتلا به ایدز
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی خراسان شمالی با اشاره به اینکه افزایش شمار زنان مبتلا به ایدز در جامعه نگران کننده است گفت: متاسفانه شمار بانوان مبتلا به ایدز در این استان در مقایسه با میانگین کشوری به نسبت جمعیت استان و جمعیت مبتلایان بالاتر است.
محسن شهریاری با بیان اینکه انتقال ایدز به روش جنسی افزایش یافته است اظهار داشت: متاسفانه اکنون راه انتقال بیماری ایدز در جامعه 100 درصد به روش جنسی است.
وی با اشاره به اینکه یکی از راه های جلوگیری از شیوع بیماری ایدز، ساماندهی زنان بی سرپرست است گفت: ایجاد سرپناه برای حمایت از زنان بی سرپرست در کاهش شیوع بیماری ایدز تاثیر خواهد داشت.
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی خراسان شمالی با اشاره به وجود 2 مرکز مشاوره بیماری های رفتاری در استان اظهار داشت: تجهیز و راه اندازی مراکز مشاوره بیماری های رفتاری در استان باید به پنج مرکز افزایش یابد.
بر اساس این گزارش 70 بیمار مبتلا به ایدز در خراسان شمالی شناسایی شده است که شماری از آنان جان باخته اند.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قرار دارد.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.