به گزارش ایرنا، یحیی نیکدل روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نرخی که برای ارز مصوب شده و مقرر بود فعالیت ها بر اساس نرخ قانونی انجام شود، تصمیم درست بود اما آیا زیر ساخت ها و بسترهای برای اجرایی شدن این تصمیم در کشور وجود داشته است؟
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اشاره به اینکه ضعف هایی برای اجرای تصمیم ارزی دولت وجود دارد گفت: وقتی امکان پاسخ به تقاضا بر اساس نرخ مصوب ارز وجود ندارد، غیر قانونی اعلام کردن نرخ ارز موجود در بازار، سبب ایجاد معضل و مشکل شده است.
وی تصریح کرد: واحد تولیدکننده که ماده اولیه و ماشین آلالت نیاز دارد، اگر ارز را از راه قانونی با نرخ مصوب تامین نکند، نمی تواند از گمرک وارد کند و مواد اولیه را تامین کند و تولید متوقف می شود و در این شرایط ناچار است به نوعی ارز را تامین کند.
نیکدل افزود: نابسامانی در بازار ارز سبب شده تا بعضا تامین ارز با قیمت مصوب دولت، غیرقانونی و قاچاق تلقی شود که این امر، معضلی است که مدیر واحدتولیدی را درگیر کرده است.

* بلاتکلیفی در بازار ارز
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با بیان اینکه نابسامانی و بلاتکلیفی در بازار ارز، صادرات را با مشکل روبه رو کرده است افزود: مشکل در استان های مرزی مثل خراسان شمالی که صادرات به ریال انجام می شود به گونه دیگر است.
وی تصریح کرد: نابسمانی ارزی، اثرات خود را در تولید داخل و در عرضه محصولات گذاشته است و به هم خورن عرضه و تقاضا سبب بروز گرانی و عدم اطمینان شده است.
وی با بیان اینکه این سازمان گزارش تحلیلی در این باره به وزارتخانه داده است خاطرنشان کرد: دود استمرار این وضعیت و شرایط به چشم همه اعم از تولید کننده، مصرف کننده و تجار خواهد رفت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تصریح کرد: به عنوان کارشناس اقتصادی اعلام می کنم شرایط به گونه ای است که برای واحدهای تولیدی هزینه ها با دلار 80 هزار ریال اما درآمد ها با دلار قیمت مصوب است و استمرار این شرایط آسیب جدی برای تولید و صادرات است امید می رود مسئولان تدابیر خوب اندیشه کنند.
بر اساس این گزارش اکنون 26 هزار و 349 واحد صنفی خراسان شمالی در 136 اتحادیه ساماندهی شده اند و زیر نظر هفت اتاق اصناف فعالیت دارند.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.