به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
پنل های خورشیدی سالانه برای هر خانوار، درآمدزایی میلیونی دارند.یک‌بار هزینه کنید، عمری درآمد کسب کنید؛ این خلاصه معرفی تولید برق خورشیدی البته به شیوه خانگی است.
انرژی خورشید، منبعی پاک، تمام‌نشدنی، بی سروصدا و بدون خطر و البته فاقد آلودگی است که با کمی آینده‌نگری، کسی نمی‌تواند بی‌خیال آن شود، به‌ویژه که بداند هرقدر برقی که تولید می‌کند 10 برابر نرخی که به برق مصرفی‌اش می‌پردازد، درآمد به دست می‌آورد.
به گزارش پایگاه خبری اتفاقیه ، در حال حاضر بخش عمده تولید برق در کشور با سوخت‌های فسیلی و در نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود ،تولید برق به شیوه سنتی هم منابع گران فسیلی و حتی آبی را تلف می‌کند و هم در مسیر انتقال و توزیع تلفاتی بیش از 20 درصدی دارد، به این زیان نجومی باید آلودگی‌های زیست‌محیطی را هم اضافه کرد.
همه این واقعیت‌ها کشورهای پیشرفته را به استفاده از انرژی‌های نو و تجدید پذیر ترغیب کرده است.
در ایران نیز طی سال‌های اخیر تصمیم جدی برای استفاده از این منبع انرژی گرفته و اعلام شد چراکه میانگین سالانه بیش از 300 روز آفتابی ظرفیت بالایی برای تولید برق خورشیدی در کشور ایجاد می‌کند.
تولید برقی که نه به آب احتیاج دارد و سوخت فسیلی و نه آلایندگی دارد و هزینه‌های بالای نصب، قطعاً برای کشور خشک و نیمه‌خشک ایران از اهمیت زیادی برخوردار است.
ضمن آن‌که نیروگاه‌های خورشیدی به‌صورت شبکه‌های کوچک و ناحیه‌ای امکان استقرار دارند و به علت نزدیکی به محل مصرف هزینه و تلفات شبکه‌های انتقال و توزیع سنتی را ندارند.
بااین‌حال قیمت بالای نصب صفحات خورشیدی و آشنا نبودن با نحوه نگهداری آن، همین‌طور قیمت ارزان برق سراسری از موانع روشن شدن برق خورشیدی است. دولت، اما برای فائق آمدن بر این موانع تسهیلات ویژه‌ای برای نصب نیروگاه‌های خورشیدی در خانه‌ها در نظر گرفت، سه سال پیش که نخستین بار از تولید برق خورشیدی بر بام منازل صحبت به میان آمد از پرداخت نیمی از هزینه تجهیزات این‌گونه نیروگاه‌های کوچک و نصب آن خبر داد و امروز دولت مشوق‌های خوبی برای این امر در نظر گرفته است.
این روز‌ها نصب این نیروگاه‌های کوچک بر فراز بام منازل مسکونی ما توجیه‌پذیرتر از هر زمان دیگری است، منابع تولید انرژی‌های تجدید پذیری که در ایام اوج مصرف و قطعی شبکه انتقال و توزیع، همین‌طور در زمان وقوع احتمالی حوادثی، چون سیل و زلزله بیشتر آثارش نمایان می‌شود.
با اجرای این طرح روی پشت‌بام منزل، نیروگاهی احداث می‌شود که هر خانوار می‌تواند با تولید و فروش برق به وزارت نیرو، ماهانه حداقل 700 تا 800 هزار تومان درآمد به دست ‌آورد.
استان خراسان شمالی نیز به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و وسعت زیاد یکی از استان‌های مستعد کشور برای استقرار سامانه‌های خورشیدی است.
مسئولان مربوطه در خراسان شمالی از 365 روز سال، 330 روز آفتابی و متوسط روزانه 8 و نیم ساعت آفتابی در طول روز وجود دارد و شدت تابش نور خورشید در این استان بسیار زیاد است که این ظرفیت‌ها نشان می‌دهد به‌کارگیری از انرژی پاک و تولید برق خورشیدی در استان باید موردتوجه باشد، اما این در حالی است که اکثر افراد در استان از این امر اطلاعات چندانی ندارند.
اجرای طرح پنل خورشیدی باهدف کمک به معیشت خانوارهای کم‌توان
مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی با اعلام اینکه طرح پایلوت احداث نیروگاه خورشیدی خانگی خانوارهای تحت حمایت این نهاد طی سال گذشته آغاز شده است، می‌گوید: این طرح باهدف کمک به معیشت خانوارهای کم‌توان اجرا و سبب ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان می‌شود.
اهرابی تصریح می‌کند: طرح پنل خورشیدی منازل تعدادی از مددجویان کمیته امداد این استان به بهره‌برداری رسیده است که طبق این طرح یک هزار خانوار مددجوی این استان از مزایای پنل های خورشیدی خانگی بهره‌مند می‌شوند.
وی با بیان اینکه فاز مطالعاتی اجرای این طرح به‌صورت پایلوت از شهرستان اسفراین آغازشده است، درباره نحوه تأمین اعتبارات این طرح نیز عنوان می‌کند: برای راه‌اندازی این پنل های خورشیدی برای هر خانوار مددجو، 26 میلیون تومان از محل منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها و منابع داخلی کمیته امداد خراسان شمالی هزینه می‌شود.
مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی با بیان اینکه مطابق تعرفه وزارت نیرو، این پنل های خورشیدی برای هر خانوار سالانه هفت میلیون تومان درآمدزایی دارد، می‌افزاید: بخشی از این مبلغ صرف بازپرداخت تسهیلات و مابقی به‌عنوان درآمد به این خانواده‌ها تعلق می‌گیرد.
اهرابی اظهار می‌دارد: جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و بهره‌مندی از کمک‌معیشت پایدار و مستمر تا 20 سال آینده ازجمله مزایای این طرح است.
تامین 20درصدی برق مصرفی دستگاه های استان از تجدیدپذیرها تا پایان شهریورماه
مجری انرژی‌های تجدید پذیر شرکت توزیع برق خراسان شمالی با اشاره به مزایای فراوان تولید برق از انرژی‌های تجدید پذیر، می‌گوید: محصول برق با روش‌های بادی و خورشیدی بسیار ارزان‌تر از دیگر منابع تولید می‌شود و در حال حاضر تلفات تولید و انتقال برق از محل تولید بیش از 20 درصد است که در تولید برق توسط پنل های خورشیدی و یا توربین‌های بادی تا محل مصرف تلفات به‌صورت چشمگیری کاهش می‌یابد.
حسین پور در ادامه با تصریح بر این مطلب که برای وزارت نیرو، توسعه و احداث نیروگاه‌های خورشیدی و بادی برای تولید برق در کشور بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: در همین راستا، مصوب شده است که در برنامه ششم توسعه پنج هزار مگاوات برق از محل انرژی‌های خورشیدی و بادی در کشور تولید شود.
وی می‌افزاید: میانگین مدت تابش خورشید از 365 روز سال 330 روز آفتابی است و تابش نور خورشید در شبانه‌روز 8.4 ساعت است و همچنین استان از وجود هوای معتدل، بارش‌های فصلی، زیرساخت‌های خطوط شبکه انتقال برق همچنین زمین‌های مسطح و ارزان در کنار پست‌های فوق توزیع برق برخوردار است که این شرایط مساعد بستر توجه به ایجاد و راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در استان را فراهم کرده است.
وی تصریح می‌کند: تاکنون در استان استقبال بسیار خوبی از نصب مولدهای خورشیدی در پشت‌بام‌ها به‌منظور تولید برق شده است.
مدیر انرژی‌های تجدید پذیر شرکت توزیع برق خراسان شمالی می‌افزاید: هر مشترک خانگی می‌تواند در یک فضای 30 متری در پشت‌بام خود یک مولد خورشیدی پنج کیلوواتی نصب کند که شرکت برق نیز به مدت 20 سال برق تولیدی آنان را به‌صورت تضمینی خریداری خواهد کرد.
وی با اشاره به دستورالعمل وزارت نیرو برای دستگاه‌های اجرایی مبنی بر اینکه این دستگاه‌ها تا پایان نیمه نخست سال جاری باید حداقل 20 درصد از برق مصرفی خود را از محل انرژی‌های تجدید پذیر تأمین کنند، اظهار کرد: به همین منظور تعداد زیادی از ادارات استان این اقدام را انجام داده‌اند و دیگر ادارات استان نیز در حال آماده‌سازی شرایط برای تأمین 20 درصد از برق موردنیاز خود از محل نصب مولدهای خورشیدی هستند.
وی افزود: درصورتی‌که ادارات استان این دستورالعمل را اجرایی نکنند، از نیمه دوم سال جاری هر کیلووات برق مرتبط با آن 20 درصد برق مصرفی مورد تأکید وزارت نیرو، به نرخ آزاد محاسبه خواهد شد.
خرید تضمینی برق تجدیدپذیر
حسین پور خاطرنشان می‌کند: همچنین برای مشترکان خانگی در روستای پس دره در نقاط مرزی مانه و سملقان خراسان شمالی راه‌اندازی 31 کیلووات مولد خورشیدی بر روی پشت‌بام یا محوطه حیاط‌های آنان آغازشده است که تعدادی از آن‌ها نصب‌شده و مابقی نیز تا دو هفته آینده به‌طور صد درصد نصب خواهد شد.
وی با اشاره به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی استان ادامه می‌دهد: طی عقد تفاهم‌نامه‌ای که با اداره کل کمیته امداد استان انجام شد، مقرر شد هزار خانواده تحت حمایت کمیته امداد استان بتوانند مولدهای خورشیدی پنج کیلووات را خریداری و بر پشت‌بام و یا محوطه حیاط منازل خود نصب کنند که البته وزارت نیرو نیز به‌صورت تضمینی برق تولیدی آنان را خریداری خواهد کرد.
وی می‌گوید: تاکنون برای دو خانواده مددجوی کمیته امداد استان مولد خورشیدی بر پشت‌بام نصب‌شده و این خانواده‌ها دو ماه است که ماهیانه از آن‌ها خرید تضمینی انجام شده است.
مدیر انرژی‌های تجدید پذیر شرکت توزیع برق خراسان شمالی می‌افزاید: تلاش بر این است که تا پایان سال جاری برای یک هزار خانوار این مولدها نصب شود که هزینه صفر تا صد این طرح برای هر خانوار حدود 20 تا 28 میلیون تومان است.
وی با اشاره به اینکه طی تفاهم‌نامه منعقدشده با اداره کل بهزیستی استان، مقرر شده است تا هزار خانواده مددجوی بهزیستی نیز بتوانند این مولدهای پنج کیلووات را در منازل خود نصب کنند، می‌گوید: خرید تضمینی برق از خانوارها هرساله افزایش خواهد داشت و نیز درصورتی‌که مشترکان از کالاها و تجهیزات داخلی استفاده کنند تا حداکثر 30 درصد بر قیمت خرید تضمینی برق از خانوارها افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر پیگیری‌ها برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ در استان توسط سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در دست اقدام است، می‌افزاید: هم‌اکنون مذاکرات با سرمایه‌گذاران خارجی برای راه‌اندازی نیروگاه در مناطق مختلف ازجمله جاجرم، اسفراین و شیروان، چمن بید در حال انجام است که درمجموع 302 مگاوات به تعداد 23 نیروگاه با مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی انجام می‌شود که تاکنون تعداد زیادی واگذارشده و برخی در مرحله جذب سرمایه‌گذار هستند.
اخبار خراسان شمالی را در پیام رسان سروش اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
منبع: روزنامه اتفاقیه خراسان شمالی
ع/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.