دکتر ابراهیم تقوایی مقدم روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی در هنگام پشم چینی و مراحل بعدی آن، امکان انتقال بیماری هایی مانند تب مالت، سیاه زخم، سل و دیگر بیماری های میکروبی، قارچی و انگلی وجود دارد.
وی با بیان اینکه از دیرباز تاکنون پشم یکی از اصلی ترین مواد اولیه در صنایع نساجی و تهیۀ پوشاک بوده است گفت: این مهم، ماده اولیه مورد نیاز هنر قالیبافی و در زمینه های متعدد دیگر همچون بافندگی و صنایع دستی پرکاربرد است.
تقوایی مقدم با اشاره به پشم چینی دامداران در فصل بهار و در ابتدای اردیبهشت ماه افزود: از مهم ترین اقداماتی که در هنگام پشم چینی برای پیشگیری از انتقال بیماری های دامی می توان عنوان کرد، انتخاب دام سالم و استفاده از تجهیزات مورد نیاز پشم چینی شامل لباس مخصوص کار،چکمه، دستکش و دهان بند است.
وی افزود:پشم وموی بز و کرک باید از دام زنده وسالم تهیه شده باشد و همچنین پشم ومو از گله عاری از امراض واگیر نظیر شاربن، آبله وتب برفکی تهیه شده باشد.
تقوایی مقدم با بیان اینکه باید شست وشوی پشم از محلول آب وپتاسیم باشد افزود: پشم ومو وکرک پس از جدا شدن از پوست به وسیله محلول های شمیایی ضد عفونی وپس از خشک شدن توسط کامیون های سر پوشیده حمل شود.

*تولید سالانه 2 هزار تن پشم در خراسان شمالی
وی با اشاره به تعداد2 میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) در خراسان شمالی اظهارداشت: اگر به احتساب هر راس گوسفند یا بز در سال حدود یک کیلوگرم پشم در نظر گرفته شود، میزان تولید در استان در هر سال مقدار تقریبی 2 هزار تن است.
تقوایی مقدم افزود:از این مقدار فقط تعداد 162 تن در سال گذشته با مجوز بهداشتی قرنطینه ای دامپزشکی بوده و بقیه پشم تولیدی غیر بهداشتی و خارج از چرخه نظارت دامپزشکی از استان خارج شده است.
وی علت آن را کاهش قیمت پشم در بازارهای سنتی، نبود مراکز خرید به صورت انبوه و صنعتی و جابجایی و خروج پشم به صورت غیر بهداشتی توسط دلالان و سودجویان در این عرصه عنوان کرد.
وی گفت: هنگامی که تولید محصولات مرتبط از پشم برای سرمایه گذار داخلی توجیه اقتصادی نداشته باشد توسعه صنایع جانبی پشم یا مراکز خرید پشم یا احداث کارخانه پشم شویی نیز سودده نبوده و صادر کننده فعال در این عرصه هم خیلی وجود ندارد .
تقوایی مقدم اهداف و اجرایی شدن دستورالعمل های دامپزشکی را گامی در راستای پیشگیری از شیوع بیماری های دامی بین مناطق مختلف و جلوگیری از قاچاق دام و فراورده های خام دامی عنوان کرد.
استان خراسان شمالی افزون بر 2 میلیون راس دام سبک و 131 هزار راس دام سنگین دارد.
اخبار خراسان شمالی را در پیام رسان سروش اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.