مهری هاشمی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: گرد و غبار موجب شده شعاع دید در برخی از مناطق بشدت کاهش یابد.
وی گفت: پیش بینی می شود، این وضعیت تا اواخر امروز هم در استان تداوم داشته باشد.
هاشمی گفت: بررسی نقشه های پیش یابی هواشناسی و تصاویر ماهواره ای بیانگر وضعیت جوی نسبتا پایدار تا فردا شب است که در برخی مناطق وزش باد شدید و افزایش موقت ابر با احتمال گرد و غبار دور از انتظار نیست.
وی افزود: از چهارشنبه شب تا اواسط روز پنجشنبه سامانه بارشی در استان فعال خواهد شد که پیامد آن در برخی مناطق بویژه نوار شمالی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید خواهد بود.
به گزارش ایرنا بیابان قره قوم ترکمنستان که از آن به عنوان بزرگترین کویر شنی جهان نام برده می شود، حکایت های خوش و ناخوش برای این کشور و استان های خراسان شمالی و رضوی دارد.
بیابان قره قوم که از واژه ترکی- ترکمنی به معنای شن سیاه گرفته شده افزون بر 70درصد از خاک ترکمنستان همسایه شمالی کشورمان را در بر گرفته است.
در بیابان قره قوم که میانگین جمعیتی آن تنها شش نفر در هر کیلومترمربع است، شاید 10سال یکبار بارش داشته باشد و این امر موجب بلند شدن ریزگردها در حجم انبوهی در هر وزش باد می شود.
ورود ریزگردهای بیابان قره قوم به آسمان استان های خراسان های رضوی و شمالی که حدود 800کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارند در آینده تهدیدی جدی است که مسوولان ترکمنستانی و همچنین کشورمان باید چاره اندیشی کنند.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قراردارد که 310 کیلومتر با ترکمنستان مرز دارد.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.