جواد عمارلو روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: وضعیت هوای این استان در سه روز گذشته با پدیده گرد و غبار مواجه بود که ساعت 18 روز دوشنبه بیشترین آلودگی را داشت.
به گزارش ایرنا به نقل از رئیس پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی گفت: گرد و غباری که روز دوشنبه از سمت کشور ترکمنستان برخاسته بود هم اکنون چهره برخی از نقاط استان را پوشانده است.
تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان میزان آلودگی هوای یک نقطه از شهر بجنورد را پایش می کند و برای پایش سایر نقاط نیاز به استقرار مراکز مختلف در نقاط مختلف شهر است.
تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان، ایستگاه سیار در جوار اداره کل محیط زیست استان در حوالی میدان دولت است.
کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه های حساس، بالاتر از 150 ناسالم برای گروه های حساس، 151 تا 200 ناسالم، 201 تا 300 خیلی ناسالم و بیش از 300 خطرناک است.
وی افزود: هم اکنون نیز وضعیت شاخص هوا در این استان با 73 سالم است.
به گزارش ایرنا طبق بررسی نقشه های پیش یابی هواشناسی و تصاویر ماهواره ای تا فردا شب بیانگر وضعیت جوی به نسبت پایداری است که در برخی مناطق وزش باد شدید و افزایش موقت ابر با احتمال گرد و غبار دور از انتظار نیست.
به گزارش ایرنا بیابان قره قوم ترکمنستان که از آن به عنوان بزرگترین کویر شنی جهان نام برده می شود، حکایت های خوش و ناخوش برای این کشور و استان های خراسان شمالی و رضوی دارد.
بیابان قره قوم که از واژه ترکی- ترکمنی به معنای شن سیاه گرفته شده افزون بر 70درصد از خاک ترکمنستان همسایه شمالی کشورمان را در بر گرفته است.
در بیابان قره قوم که میانگین جمعیتی آن تنها شش نفر در هر کیلومترمربع است، شاید 10سال یکبار بارش داشته باشد و این امر موجب بلند شدن ریزگردها در حجم انبوهی در هر وزش باد می شود.
ورود ریزگردهای بیابان قره قوم به آسمان استان های خراسان های رضوی و شمالی که حدود 800کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارند در آینده تهدیدی جدی است که مسوولان ترکمنستانی و همچنین کشورمان باید چاره اندیشی کنند.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قراردارد که 310 کیلومتر با ترکمنستان مرز دارد.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.