سید اصغر مطهری دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد : لاشه این پلنگ بزرگ جثه که چند روز ازمرگ آن می گذرد به اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی منتقل شد تا بررسی های بیشتری بر روی لاشه آن انجام گیرد.
وی افزود: طی بررسی های اولیه مشخص شد این پلنگ بیش از 10 سال عمر دارد و به احتمال قریب به یقین در اثر کهولت سن تلف شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی پارک های ملی سالوک و ساریگل اسفراین در استان خراسان شمالی را یکی از زیستگاه های خوب پلنگ در کشور ذکر کرد و افزود: وجود پلنگ در راس هرم غذایی حیات وحش منطقه باعث کنترل جمعت گرگ، گراز و تشی می شود.
مطهری با بیان اینکه پلنگ ایرانی بزرگ جثه ترین زیرگونه پلنگ در جهان است، تصریح کرد: این گونه جانوری تنها در زمان احساس خطر برای به دست آوردن فرصت فرار حمله می کند و در شرایط معمولی و طبیعی این حیوان انسان گریز است.
شهرستان 120هزار نفری اسفراین در 60کیلومتری شمال شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قراردارد و دارای 2پارک ملی سالوک و ساریگل است که از زیستگاه های پلنگ ایرانی است و از لحاظ پراکنش پلنگ، این منطقه دارای جمعیت خوبی ازاین گونه ارزشمند و در معرض خطر است.
7189/ 6042 خبرنگار: بتول صارمی** انتشار: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.