به گزاش ایرنا هادی جواهری روز یکشنبه در کمیته حفاظت از منابع طبیعی شیروان اظهار داشت: 20 طرح هم به مرتعداران و دامدارن شیروان واگذار شده است.
وی با بیان اینکه 2.5 برابر ظرفیت مراتع این شهرستان دام وجود دارد گفت: تعداد کل سامان های عرفی ممیزی شده در شیروان 147 سامان عرفی روستایی و عشایری است.
جواهری از سه ذخیره گاه جنگلی کاکلی به مساحت 900 هکتار، گلیل دو هزار و 627 هکتار و دره جنگل 200 هکتار در شیروان خبر داد و افزود: سال گذشته هفت فقره حریق در سطح 27 هکتار از اراضی این شهرستان رخ داد که هم اکنون 63 گروه اطفای حریق با 500 نفر عضو برای انجام ماموریت در آمادگی هستند.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در جنگل ها هر هفت دقیقه یک لیتر آب جذب می شود که قدرت نفوذ آب بستگی به پوشش گیاهی دارد.
سرهنگ موسی الرضا حیاتی با بیان اینکه جنگل ها و مراتع از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند اظهار داشت: در هر یک هکتار منطقه با پوشش گیاهی خوب، پنج تن ریزگرد جذب می شود.
فرماندار شیروان گفت: منابع طبیعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در حفاظت آن باید کوشا باشیم چرا که از طریق آن هم کسب ثروت و هم امرار معاش می کنیم.
امین رضا مرآتی اظهار داشت: باید فرهنگ محیط زیست را ارتقا دهیم و در کنار آموزش های لازم قوانین را سخت گیرانه دنبال و با متخلفان به صورت جدی برخورد شود.
وی گفت: تلاش می کنیم شیروان به عنوان پایگاه رویش ارس مطرح شود چرا که مردم نگاه کمک کننده ای به محیط زیست خواهند داشت.
مساحت شهرستان شیروان 400 هزار هکتار است که 290 هزار هکتار آن به صورت منابع طبیعی تجدید شونده و 110 هزار هکتار جزو اراضی مستثنیات قانونی شخصی شامل زمین های زراعی، باغ ها، جاده ها و محوطه های روستا و شهرها است.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.
7186/3007/6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.