به گزارش ایرنا عزیزالله مهدیان روز سه شنبه پس از بازدید از مناطق آسیب دیده از زلزله 23 اردیبهشت ماه سال گذشته در خراسان شمالی به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اکنون در روستاها پنج میلیون و 800 هزار خانوار در پنج میلیون و 300 هزار واحد مسکونی سکونت دارند که بر این اساس برخی از واحدهای مسکونی، محل سکونت بیش از یک خانوار است.
وی افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده در این بنیاد، سالانه 200 هزار واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات طرح ویژه مسکن روستاییان ساخته می شود و این تسهیلات با نرخ 5درصد به روستاییان پرداخت می شود.
مهدیان خاطرنشان کرد: در برنامه دوم و سوم توسعه کشور سالانه 20 هزار واحد مسکونی در روستاها نوسازی شد که در مجموع در آن سال ها بیش از 190 هزار واحد مسکونی ساخته شده است.
وی با اشاره به آغاز اجرای طرح بهسازی مسکن روستایی از سال 84 خاطرنشان کرد: تاکنون یک میلیون و 650 هزار واحد مسکونی در روستاهای کشور با استفاده از این تسهیلات مقاوم سازی و در قالب بازسازی مناطق آسیب دیده از سوانح نیز 350 هزار واحد مسکونی نوسازی شده است.

* 40 درصد از واحدهای مسکونی روستاییان مقاوم است
معاون بازسازی و امور مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: در مجموع در این مدت 2 میلیون واحد مسکونی در روستاهای کشور ساخته و مقاوم سازی شده است.
وی با بیان اینکه پیش از سال 84 تنها 7درصد از منازل روستاییان کشور مقاوم بود اما این رقم اکنون به 40 درصد رسیده است گفت: امسال قرار است 200 هزار واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی ساخته شود.
مهدیان اظهار کرد: این تسهیلات از برنامه های سال 96 است که با نرخ 5درصد به متقاضیان پرداخت می شود و سقف این تسهیلات 250 میلیون ریال است.

* بیش از نیمی از تسهیلات پارسال جذب نشد
معاون بازسازی و امور مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در سال گذشته حدود نیمی از تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی جذب شد کمتر از 100 هزار واحد روستایی اجرایی شد.
وی افزود: بانک ها در پرداخت تسهیلات اندکی سخت گیری می کنند و یکی از علت های این امر، نامناسب بودن وضعیت منابع بانک ها است البته روستاییان نیز در بازپرداخت تسهیلات دریافت شده کوتاهی می کنند و به موقع اقساط را پرداخت نمی کنند.
مهدیان با بیان اینکه در مجموع همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات خوب بوده است گفت: بانک ها برای پرداخت تسهیلات نیاز به منابع دارند از این رو از روستاییان درخواست می شود نسبت به بازپرداخت به موقع تسهیلات اهتمام داشته باشند.

*واحدهای مسکونی ناتمام
معاون بازسازی و امور مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: از سال 84 تا 95 در سطح کشور 60 هزار واحد مسکونی روستایی ناتمام شناسایی شده بود که علت ناتمام ماندن این بناها، مشکل مالی مالکان بوده است.
وی افزود: در این مدت حدود 45 هزار واحد مسکونی با کمک های منابع حساب 100 امام (ره) تکمیل و مابقی هنوز به صورت ناتمام مانده است البته تلاش داریم تا امسال تمام این واحدهای ناتمام تکمیل شوند.
مهدیان گفت: منابع حساب 100 امام(ره) برای کمک به تکمیل واحدهای مسکونی محرومان بویژه در روستاها هزینه می شود.
مهدیان اظهار کرد: علت ناتمام ماندن برخی پروژه ها وجود نقص فنی است و به همین علت پرداخت تسهیلات به این پروژه ها قطع شده است.
معاون بازسازی و امور مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: مالکان این پروژه ها در صورت رفع نقص از مزایای دریافت تسهیلات بهره مند می شوند.
به گزارش ایرنا در حادثه زلزله 5.7 ریشتری 23 اردیبهشت ماه پارسال 14 هزار واحد مسکونی در شهرها و روستاهای شهرستان های بجنورد و مانه و سملقان خسارت دید که بر اساس اعلام مسئولان اکنون 80 درصد از واحدهای خسارت دیده پایان کار دریافت کرده اند.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.