به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی محمدرضا صالحی روز یکشنبه در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی اظهار کرد: برنامه ها باید پیوست فرهنگی داشته باشند تا مردم در اجرای برنامه و برخورد با تخلفات، همراه و همگام مسئولان باشند.
به گزارش ایرنا استان 28 هزار کیلومتر مربعی خراسان شمالی در سال گذشته در زمره سه استان اول کشور از لحاظ خشکسالی شدید تا بسیار شدید قرار گرفته است.
استاندار خراسان شمالی در ادامه گفت: در برخورد با تخلفات صرف ممنوعیت مشکل را حل نخواهد کرد، باید همزمان با ممنوعیت، مصونیت نیز ایجاد شود.
وی اظهار کرد: اگر کشاورز را از کشت منع می کنیم باید راهکارهای جبران منع کشت را نیز به او بدهیم تا به سمت آینده ایمن و افزایش درآمد عمومی برویم.
صالحی تصریح کرد: برداشت های غیرمجاز باید به سمت صفر برود حتی اگر لازم باشد به برخی برداشت های ضروری غیرمجاز با تشخیص دستگاه های مسئول، مجوز داده شود.
وی افزود: شرایط کم آبی، تنها ناشی از کاهش بارندگی نیست و عوامل دیگری نظیر افزایش دما، افزایش جمعیت، توسعه شهرنشینی و مصرف بی رویه نیز در آن تاثیر دارند.
استاندار خراسان شمالی گفت: هر کار اجرایی با هر نظری توسط هر شخص مشاور و مدیر، باید در چهارچوب سیاست ها و دستورالعمل های دولت باشد.
وی گفت: امروزه در مدیریت منابع و مصارف آب به ویژه در بخش کشاورزی دیگر نباید ملاک و شاخص ما تناژ محصول در سطح هکتار باشد بلکه باید به تولید محصول بر حسب مقدار آب مصرفی متمرکز شویم.
استاندار خراسان شمالی گفت: قانون در مصادیق جرایم بخش آب به ویژه در کشت محصولات پر مصرف آب در مناطق کم آب صراحت دارد و برای مثال وقتی کشت برنج در استان گلستان ممنوع است در این استان باید ممنوع و از کشت آن جلوگیری شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: سطح ذخایر برف استان در سال آبی گذشته 18 هزار کیلومتر مربع به ضخامت 70 سانتیمتر بوده که در سال آبی جاری به رقم سه هزار و 500 کیلومتر مربع و صخامت 15 سانتیمتر یعنی به کمتر از یک پنجم کاهش یافته است.
مهندس سید ابراهیم علوی افزود: در شرایط کنونی 71 درصد مخازن سدهای استان خالی است و میزان بارش ها در سال آبی جاری در مقایسه با پارسال 20 درصد کاهش یافته است.
وی اظهار کرد: 380 هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت برنج می رود که راهکار اجرایی برخورد قضایی و نوع جریمه و مصادیق جرایم در این زمینه در قانون مشخص نیست.
علوی گفت: طبق مصوبات شورای حفاظت آب استان، الگوی کشت جهاد کشاورزی در استان ظرف سه ماه آینده باید نهایی شود و چاه های غیر مجاز در حریم یکهزار متری چاه های آب شرب نیز در اولویت انسداد قرار گرفته است.
او افزود: در شرایط کنونی سه هزار و 614 حلقه چاه غیر مجاز در استان شناسایی شده است که سالانه بیش از 34 میلیون متر مکعب آب از آنها برداشت می شود.
وی گفت: علاوه بر برداشت آب از چاه های غیرمجاز سالانه 112 میلیون متر مکعب آب نیز به صورت اضافه برداشت از چاه های دارای پروانه برداشت می شود.
وی افزود: باید با احصای دقیق وضعیت چاه های غیرمجاز و تدارک تمام امکانات لازم، از حفر چاه های جدید غیرمجاز جلوگیری شود.
دادستان بجنورد نیز در این نشست اعلام کرد: دستگاه قضایی برای همکاری در مسلوب المنفعه کردن چاه های غیرمجاز و سایر برداشت های غیرمجاز آب، هیچ محدودیتی در هیچ کدام از مناطق استان ندارد.
مسلم محمدیاران گفت: آنچه که در شرایط کنونی به آن نیاز داریم تعریف کار مشخص در زمان مشخص برای کل استان در این زمینه است.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی دارای 344 هزار هکتار عرصه باغی و کشاورزی است.
3007/6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.