به گزارش ایرنا، وحیدرضا فریدونی چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: امسال محصول گندمکاران با 4 درصد افت مفید و 2 درصد افت غیر مفید، علی الحساب به ازای هر کیلوگرم 30 هزار ریال از کشاورزان خریداری می شود.
وی با اشاره به اینکه ثبت نام از گندمکاران و ثبت مشخصات آنان در سامانه مربوط از چندی پیش آغاز شده است خاطرنشان کرد: دولت، محصول گندمکارانی را خریداری می کند که در این سامانه ثبت نام کرده باشند.
وی گفت: سازمان جهادکشاورزی استان به عنوان متولی تولید، باید گندمکاران را به غله و خدمات بازرگانی معرفی کند و این اداره کل نیز از خرید گندم بدون ثبت در سامانه مزبور معذور است.
سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی و حضور دلالان، مقرر شده تا گندم ها تنها با معرفی جهادکشاورزی خریداری شود.

* کشاورزان مراقب سن گندم باشند
فریدونی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از دغدغه ها در خرید گندم، کاهش کیفیت این محصول به علت سن زدگی است از گندمکاران خواست بجد نسبت به مبارزه با آفت سن گندم حساس باشند.
وی تصریح کرد: محصول گندمکاران با سن زدگی کمتر از 2 درصد، افت قیمت ندارد اما قیمت گندم سن زده به میزان 2 تا چهار درصد، به ازای هر کیلوگرم خریداری 25 ریال کاسته می شود و سن زدگی بالای 4 درصد، سبب افت قیمت خرید به میزان یک هزار ریال در هر کیلوگرم از این محصول می شود.

* خرید گندم با عاملیت بانک کشاورزی
سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی با بیان اینکه امسال نیز گندم تولیدی کشاورزان به صورت تضمینی و با عاملیت بانک کشاورزی خریداری می شود گفت: از کشاورزان درخواست می شود نسبت به گشایش حساب در بانک کشاورزی اقدام کنند و در صورت راکد بودن حساب، آن را از رکود خارج کنند.
وی افزود: بر اساس تدابیر اتخاذ شده، اعتبار لازم برای پرداخت وجوه گندم به کشاورزان تامین شده و تلاش بر این است که این وجوه در کوتاه ترین زمان پرداخت شود.
وی خاطرنشان کرد: بانک کشاورزی، دیون خود را با وجوه گندم کشاورزان تهاتر نمی کند از این رو، کشاورزان بابت بدهی خود به بانک کشاورزی نباشند.

* 320 هزار تن ظرفیت ذخیره سازی
فریدونی اظهار کرد: ظرفیت ذخیره سازی سیلوهای گندم در استان، 325 هزار تن است که بخش بسیار زیادی از این ظرفیت، مطابق استاندارد ها ساخته شده است.
سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: براساس پیش بینی های انجام شده، امسال 150 هزار تا 200 هزار تن گندم در استان خریداری می شود.
برداشت گندم از کشتزارهای خراسان شمالی در خردادماه آغاز می شود و سال گذشته 139 هزار تن گندم در قالب 26 هزار محموله و به ارزش حدود یکهزار و 800 میلیارد ریال از کشاورزان استان خریداری شد.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.