محمد سیاح چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به افزایش 25 درصدی تعداد بازدید کنندگان از این اثر تاریخی اظهار کرد: هویت شهری شیروان با شکل گیری یک جامعه روستایی کوچک در هفت هزار سال گذشته در آن شکل گرفته است.
تپه باستانی ارگ شیروان بزرگترین تپه دست ریز خاکی ایران 25 متر ارتفاع و 90 متر قطر دارد که به علت فرسایش از ارتفاع تپه کاسته شده است و این مجموعه تاریخی در سابق مرکز حکومت و فرماندهی شمال خراسان بود که دور تا دور آن دیوار شهر بند قرار داشت.
حوزه شرقی رود اترک که امروز در تقسیمات سیاسی به نام شهرستان های شیروان، فاروج و قوچان شناخته می شود به دلیل وجود منابع سرشار کشاورزی و دامداری از گذشته های دور تا به امروز، بستری مناسب برای شکل گیری جوامع انسانی بوده است.
تپه باستانی ارگ شیروان در روزگاران گذشته محل برگزاری مسابقات کشتی پهلوانی باچوخه خراسان بود که این بنای تاریخی برای چندمین بار اخیرا آذرماه 89 توسط باستان شناسان گمانه زنی گردید که این تپه باستانی مهم ترین بنای تاریخی و سند هویت قدیمی ترین پایتخت شمال خراسان است.
شهر شیروان تا پایان دوران قاجاریه همچنان در اطراف تپه ارگ نادری و محصور در برج و بارو بوده است و پس از زلزله سال 1308 شمسی، این محدوده به کلی ویران شد که مردم ناچار به ترک آن و استقرار در بخش های مرکزی شهر امروزی شیروان شدند.
پس از این زلزله، آواری از خشت و گل در اطراف تپه باقی ماند و بارو، برج ها و بخش حاکم نشین آن به شدت خسارت دید و پس از توسعه شهر شیروان در سال های بعد، حاشیه نشین های شهر شیروان در اطراف تپه مستقر شدند.
آنچه امروز از بقایای شهر تاریخی شیروان باقی مانده، بقایای بارو و برج های غربی شهر و تپه ارگ نادری است که کارشناسان میراث فرهنگی با توجه به گمانه زنی های انجام گرفته بر روی این تپه در سال های 89 و 90 معتقدند: این گمانه زنی ها هویت شهری شیروان را سه هزار سال عقب تر می برد.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان گفت: همچنین امسال مسافران استقبال بسیاری از غارهای دستکند هنامه این شهرستان بازدید کردند.
سیاح با اشاره به تعداد اقامت کنندگان در ایام نوروز امسال در شیروان در مقایسه با سال گذشته افزود: در این مدت 61 هزار و 444 نفر از مسافران در این شهرستان اقامت کردند که در مقایسه با سال گذشته افزایش 30 درصدی داشته است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان گفت: همچنین در این مدت 427 هزار و 105 نفر مسافر از مراکز تفریحی، تاریخی و توریستی این شهرستان بازدید کردند که در مقایسه با سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است.
سیاح افزود: در ایام نوروز امسال 93 مورد بازدید نطارتی از رستوران ها و مراکز اقامتی در این شهرستان انجام شده است.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.
7186/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.