به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال 1397 هجری شمسی، امسال را سال «حمایت از کالای ایرانی» نام گذاری کردند. حضرت آیت ا... خامنه‌ای، مسئله اصلی امسال را نیز همچون سال های قبل، مسئله اقتصاد و معیشت مردم خواندند و با تأکید بر «تولید ملی» به‌عنوان محور اساسی در حل مشکلات اقتصادی، افزودند: «اگر تولید ملی با همت و پیگیری همگانی شتاب بگیرد بسیاری از مشکلات معیشتی مردم و مسائل اشتغال و سرمایه‌گذاری حل خواهد شد و آسیب‌های اجتماعی کاهش زیادی خواهد یافت ».
در همین باره باید گفت در زمانی که با وجود پیشرفت اقتصادی، مسائل و مشکلات بیش از پیش در زندگی و معیشت مردم دیده می شود و شاهد تعطیلی برخی واحدهای تولیدی هستیم،نام گذاری امسال به نام «حمایت از کالای ایرانی» فرصت بسیار مناسبی است تا همه در کنار هم درهای بسته صنعت و واحدهای تولیدی را باز کنیم تا رونق اقتصادی ایجاد شود.
نبود تقاضا متناسب با درخواست تولید کنندگان و ورود بیش از اندازه کالاهای خارجی از دغدغه های واحدهای تولیدی است؛ موضوعی که بیش از یک دهه به نگرانی تولید کنندگان ایرانی تبدیل شده است.
از آن جایی که مشکل اقتصادی از بزرگترین و مهم ترین مشکلات کشور است و مسئولان تلاش می کنند تا این مشکل برطرف شود یکی از راه حل های موجود که در طولانی مدت منجر به بهبود فضای کسب و کار و اقتصاد می شود حمایت از تولیدات ملی است؛ موضوعی مهم و کالبدی که امسال رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی شان به آن پرداختند و امسال را سال «حمایت از کالای ایرانی» نام گذاری کردند. رهبر انقلاب اسلامی، آحاد مردم و مسئولان را در حمایت از کالای ایرانی دارای نقش و وظیفه دانستند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، تأکید کردند: همه باید به اقتصاد ملی و مصرف جنس داخلی تعصب داشته باشند و اگر جوانان همان‌قدر که به فوتبال و طرفداری از آبی و قرمز یا برخی باشگاه های خارجی تعصب دارند، به اقتصاد داخلی و استفاده از تولید ملی متعصب باشند، اقتصاد کشور اصلاح خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از سخنانشان به تبیین اهمیت، الزامات و راه های تحقق شعار سال جدید یعنی «حمایت از کالای ایرانی» پرداختند. ایشان در مقدمه این بحث با رد دیدگاهی که معتقد است تعیین شعار سال به علت عمل‌نکردن مسئولان بی فایده است، افزودند: مطرح کردن شعارهای سالانه با دو هدف «جهت دادن به سیاست های اجرایی و عملکردی مسئولان حکومتی» و «توجه افکار عمومی به مسائل و نیازهای مهم کشور» صورت می گیرد. حضرت آیت ا... خامنه ای خاطرنشان کردند: مسئولان در حد توان، کار و تلاش می کنند که البته اگر این تلاش ها بیشتر شود، نتایج بهتری را در پی خواهد داشت.
رهبر انقلاب اسلامی، کالای ایرانی را از این جهت که «محصول نهایی حاصل برنامه ریزی، سرمایه گذاری و کار و ابتکار قشرهای مختلف مردم و مسئولان است»، با عظمت و مهم خواندند و افزودند: فعالان اقتصادی و تولیدگران با «سرمایه گذاری»، مسئولان با «برنامه ریزی»، جوانان با «دانش و طراحی» و کارگران با «کار و تلاش»، محصولی را به جامعه ارائه می کنند که مردم علاوه بر نقش آفرینی در تولید، باید با تعصب و غیرت و خرید و مصرف کالای ایرانی از محصول نهایی این زنجیره کار و تلاش حمایت کنند.
رهبر انقلاب اسلامی در زمینه چگونگی حمایت از کالای ایرانی نکات کاربردی را بیان کردند. «برنامه ریزی برای افزایش تولید»، «ارتقای کیفیت کالاها»، «انطباق با نیازهای روز و سلایق مردم»، «ارزان تمام شدن و رقابت پذیر کردن کالاهای ایرانی با اجناس خارجی» از جمله این نکات بود. ایشان «بازاریابی صادراتی» را از دیگر راه های حمایت از کالای ایرانی برشمردند و با اشاره به وظایف سنگین وزارت خارجه، مسئولان بازرگانی و فعالان اقتصادی افزودند: اگر بتوانیم 20 درصد نیاز بازارهای 15 همسایه ایران را با کالای مرغوب ایرانی تأمین کنیم، در ایجاد اشتغال و افزایش ثروت ملی گام های مهمی برداشته ایم.
حضرت آیت ا... خامنه ای پس از تبیین چرایی و راه های حمایت از کالای ایرانی به موضوع الزامات و زمینه های تحقق شعار سال پرداختند. «اقدام دولت در مدیریت جدی واردات» (چه واردات دولتی و چه واردات بخش خصوصی) و «خودداری کامل از واردات اجناسی که در داخل تولید می شوند یا قابل تولید هستند» اولین تأکید رهبر انقلاب در این بحث بود. ایشان تأثیر مخرب واردات بر تولید را کاملاً اساسی خواندند و افزودند: جنس خارجی مثل سیل وارد می شود و آن وقت از بیکاری هم انتقاد می کنیم!
حضرت آیت ا... خامنه ای «مبارزه جدی با قاچاق» را دومین الزام جدی حمایت از کالای ایرانی دانستند و افزودند: مردم باید متعصبانه از خرید و مصرف جنس قاچاق خودداری کنند تا قاچاق برای کسی به صرفه نباشد.
ایشان با توصیه مؤکد به سرمایه گذاری فعالان اقتصادی در امر تولید افزودند: این سرمایه گذاری ضمن این که سود به دنبال دارد، اگر با نیت خالص و برای پیشرفت کشور انجام شود، عبادت محسوب می شود.
جمع بندی رهبر انقلاب اسلامی در بخش شعار سال این جمله بود: «ما مسئولان، فعالان اقتصادی، فروشندگان و مصرف کنندگان، همه و همه با تعصب و غیرت به‌دنبال حمایت از کالای ایرانی باشیم.» بیانات رهبر معزز انقلاب، اهمیت توجه به کالای ایرانی و تولیدات ملی را روشن می کند که زوایای مختلفی را در بر می گیرد. در همین مورد، تولیدکنندگان خراسان شمالی طی سال های گذشته با مشکلات و موانع مختلفی مواجه بوده اند که حمایت از تولیدات آن ها می تواند نقش قابل توجهی را در اشتغال زایی و پویایی اقتصادی این خطه ایفا کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در رابطه با شعار سال و اهمیت آن می گوید: مهمترین مطالبه مردم طی سال های گذشته، توجه به تولید و اشتغال بوده، به همین دلیل مقام معظم رهبری سال هاست عناوین سال ها را با عناوین اقتصادی نام گذاری می کنند. ناگفته پیداست که هدف از این نام گذاری ها توجه آحاد جامعه و از جمله مسئولان و تلاش هر چه بیشتر و فرهنگ سازی است تا در طول زمان مورد توجه قرار گیرد.
«یحیی نیکدل» با بیان این که همت و تلاش بدون رعایت الگوی مصرف نتیجه بخش نخواهد بود و تولید و اشتغال بدون حمایت از تولید ملی امکان پذیر نیست، اظهارمی کند: مهمتر از همه این است که هیچ کدام از این اهداف بدون اراده و عزم ملی و تعصب و غیرت ایرانی محقق نخواهد شد.
وی با بیان این که نام گذاری امسال به عنوان سال حمایت از تولید ملی تکلیف را برای همه مشخص کرد، ادامه می دهد: اگر می خواهیم جامعه ای سالم و رو به رشد و توسعه یافته ای داشته باشیم، جوانان دغدغه اشتغال نداشته باشند و نیروی جوانی به عنوان مهمترین سرمایه این کشور به بطالت نگذرد باید همه در جهت حمایت از تولید داخلی گام برداریم.
وی با اشاره به این که حمایت از تولید ملی بدون خواست و اراده ملی امکان پذیر نخواهد بود، اعلام می کند: نمی توان با تولید بی کیفیت انتظار حمایت داشت، نمی توان کالا و خدماتی را با چند برابر قیمت واقعی روانه بازار کرد و انتظار حمایت داشت، نمی توان به خواست و سلیقه مصرف کننده بی توجه بود و انتظار حمایت داشت. بنابراین اولین گروهی که باید در جهت حمایت از تولیدات ایرانی تلاش کنند تولید کنندگان هستند، آن‌ها باید تلاش کنند کالاهایی با کیفیت و قیمت مناسب تولید و روانه بازار کنند تا مصرف کنندگان تمایل به خرید داشته باشند.
این مقام مسئول با بیان این که منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان به هم گره خورده است، خاطرنشان می کند: تولید ارزان با حفظ کیفیت، در سایه تولید انبوه و سر شکن شدن هزینه های ثابت امکان پذیر است، بنابراین دومین گروهی که در راستای تحقق انتظارات شان باید از تولیدات داخل حمایت کنند مصرف کنندگان هستند.
وی ادامه می دهد: از طرفی واسطه های بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان یعنی تجار و بازرگانان و اصناف نیز در این زمینه مسئولیتی دارند که نباید از آن غافل شد.
وی یکی دیگر از بخش هایی را که نباید از نقش آن در جهت حمایت از تولید ملی غافل شد دولت ها ذکر و اعلام می کند: واقعیت این است که دولت ها نماینده آحاد مردم برای مدیریت جامعه هستند، حال اگر این نمایندگان وظایف شان را به درستی نشناسند یا به آن ها عمل نکنند نمی توان امیدی به رونق تولید داخل داشت.
«نیکدل» در بخش دیگری از سخنان خود می افزاید: نمی توان فسادهای مالی و اختلاس ها را در بدنه دولت و جامعه مشاهده کرد و از مردم انتظار حمایت داشت.
دولت ها وظیفه دارند قبل از این که از مردم مالیات مطالبه کنند زمینه کسب درآمد را برای آن هافراهم کنند. تحقق درآمدهای دولت بدون توجه به تأمین زیر ساخت های لازم برای تولید و اشتغال توهمی بیش نیست.
دولت ها در درجه اول باید درآمد های نفت را به فراموشی بسپارند و خود را نیازمند درآمدهای مالیاتی بدانند تا توجه به تولید جزو اولویت های کاری آن ها قرار گیرد. وی به تبعات وابستگی به درآمدهای نفتی هم اشاره و بیان می کند: تا مادامی که وابستگی به درآمدهای نفتی وجود دارد و دولت خود را بی نیاز از درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدهای تولیدی توسط مردم بداند نمی توان از تولید ملی حمایت کرد.
وی با اشاره به گذاشتن شرایط و تخفیف های ویژه برای وارد کنندگان کالاها به بهانه افزایش درآمدهای حاصل از ترانزیت اعلام کرد: این امر عرصه را در بازارهای هدف صادراتی بر تولید کنندگان داخلی تنگ کرده است و در این شرایط نمی توان انتظار رونق تولید داخل را داشت.
وی به تصمیمات غیرکارشناسی در اعمال تعرفه های میلیاردی گمرکی، دریافت مالیات های چند برابر از تولید کنندگان و صادرکنندگان، ساختار پر اشتباه مالیات بر ارزش افزوده و بی توجهی به قوانین سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته اشاره می کند و موارد مطرح شده را از موانع و مشکلات حمایت از کالای ایرانی می داند.
وی نمایندگان مردم را یکی دیگر از گروه هایی می داند که در جهت حمایت از تولید داخل وظیفه و تکالیفی دارند.
وی ادامه می دهد: واقعیت این است که برخی قوانین و مقررات وضع شده در جامعه ما نه تنها حامی تولید داخل نیست بلکه گاهی با یک جانبه گرایی در اجرا خود به یک عامل بازدارنده و در مواردی به یک چالش جدی تبدیل شده است که بخشی ناشی از خود قانون و بخشی ناشی از تفسیر غلط از قانون است، بنابراین نمایندگان مجلس وظیفه دارند با رصد نتایج قوانین وضع شده شان در صورت نیاز به اصلاح آن ها اقدام کنند یا نظارت دقیقی بر اجرای قوانین داشته باشند و قوانین حمایتی لازم را وضع کنند.
وی اضافه می کند: قوه قضاییه نیز عرصه را برای سودجویان و منفعت طلبانی که منافع ملی را فدای خواسته های شان می کنند تنگ تر کند.
در همین باره، رئیس اتاق اصناف خراسان شمالی با بیان این که تحقق شعار سال نیازمند همراهی و همکاری همه است، می افزاید: در کشور، گرایش به سمت‌ مصرف کالاهای خارجی وجود دارد و آثار سوء آن درهمه جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مشهود است.
«محمود اسدی» با بیان این که تاکید بر مصرف کالای ایرانی فقط منوط به‌ مصرف کنندگان ‌نیست بلکه تولیدکنندگان با توجه به سلیقه و رضایت مصرف کننده ایرانی باید به افزایش کیفیت تولید و ارائه کالای مرغوب و قیمت مناسب اقدام کنند، ادامه می دهد: حمایت از کالای ایرانی فقط حمایت از کالا نیست بلکه حمایت از نیروی انسانی، اقتصاد و ایران است که همواره دشمنان از طریق اقتصادی در تلاش ضربه زدن به آن بوده اند.
وی تقویت روحیه خود باوری و آماده سازی و اجرای زیرساخت های اولیه تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی را از راهکارهای موجود می داند و می افزاید: ایجاد فرهنگ مبارزه با قاچاق کالا، حمایت از بخش تولید و رفع موانع آن، برندسازی و اطلاع رسانی درست مسیری برای تحقق حمایت از کالای داخلی است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.