به گزارش ایرنا، صنعت از بخش های مولد، اشتغال آفرین، عامل مهم خودکفایی و زمینه ای برای بروز و تبدیل دانش به عمل است که به ویژه در سال های اخیر در اشتغال آفرینی برای دانش آموختگان دانشگاهی نقش مهمی داشته است و با توجه به رصد تاثیر تحریم ها در سال های گذشته، دولت تدبیر و امید با نگاه چندجانبه به بخش تولید و به منظور رونق و توسعه این بخش حیاتی، بسته های چندگانه برای بخش تولید درنظر گرفت که مهمترین و فراگیرترین آن، تسهیلات رونق تولید بود.
تامین نقدینگی به عنوان سرمایه در گردش، تامین اعتبار برای نوسازی خطوط تولید و سرمایه‌گذاری جدید برای اجرای طرح های توسعه در واحدهای تولیدی مهمترین هدف تسهیلات رونق تولید در دولت تدبیر و امید تعیین شد که به دو بخش تولید و کشاورزی معطوف بود.
راه اندازی مجدد واحدهای غیرفعال، کمک به اشتغال و افزایش تولید بنگاه‌های فعال کوچک و متوسط، راه اندازی طرح‌های نیمه‌تمام تولیدی با هدف تقویت فعالیت اقتصادی از طریق منابع بانکی از مهمترین اهداف طرح تسهیلات رونق تولید از سوی دولت عنوان شده است.
پرداخت تسهیلات رونق تولید با اهداف بلندمدت و کوتاه مدت در سال 1395 از طریق ثبت نام واحدهای صنعتی و کشاورزی متقاضی در سامانه بهین یاب آغاز شد که در سال 1395 با پرداخت 24 هزار میلیارد تومان به 17 هزار واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی محقق شد و دستاورد مهم دولت تدبیر و امید بود و برای سال 1396 نیز میزان تسهیلات بانکی قابل پرداخت به بنگاه‌های کوچک تا 10 میلیارد ریال، بنگاه‌های متوسط 30 میلیارد ریال و طرح‌های نیمه تمام بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی تا 20 میلیارد ریال در سال 1396 تعریف شد.
استان سمنان با داشتن بیش از یکهزار 700 پروانه بهره برداری در بخش صنعت و 45 هزار بهره بردار بخش کشاورزی، یکی از قطب های تولیدی کشور محسوب می شود که با داشتن ظرفیت قابل توجه دانشگاهی، نیازمند تقویت بخش تولید به منظور تحقق اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی بود که با تلاش مسوولان استان در دو سال گذشته، اهداف تعیین شده این تسهیلات در سمنان تا حد بالایی رقم خورد و استان سمنان در شاخص های میزان پرداخت و تعداد واحدهای دریافت‌کننده این تسهیلات در رتبه های برتر کشور قرار دارد.
در سال 1395 بیش از چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به 748 واحد تولیدی استان سمنان پرداخت شد و در 52 نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان در سال گذشته مشکلات 347 واحد تولیدی بررسی شد و 840 مصوبه برای رفع مشکلات مختلف به تصویب رسید که بیشترین مسائل و مشکلات مطرح‌شده از سوی واحدها مربوط به امور بانکی و زیربنایی بود.
در سال گذشته در شاخص های تعیین شده، 281 واحد تولیدی دریافت‌کننده تسهیلات رونق تولید استان سمنان رتبه سوم کشور را از سوی کمیته پایش نظارت کسب کردند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در گفت و گو با ایرنا، افزود: در سال 96 نیز 156 درصد هدفگذاری و تعهد اشتغال تسهیلات رونق تولید در بخش صنعت محقق شده است.
بهروز اسودی با بیان اینکه در سال 96 تسهیلات رونق تولید در بخش صنعت تا کنون 311 فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: طی بازدید از 29 واحد صنعتی دریافت کننده تسهیلات در سال 96 توسط کمیته پایش تسهیلات، 156 درصد از اشتغال تعهد شده تسهیلات در این واحدها محقق شده است.
وی بیان کرد: تاکنون 319 واحد تولیدی صنعتی و معدنی برای دریافت تسهیلات به ارزش بیش از هفت هزار و 600 میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: از 319 معرفی شده به بانک ، 43 مورد مربوط به طرح‌های نیمه‌تمام ، 43 مورد مربوط به بازسازی و نوسازی ، 215 مورد مربوط به سرمایه در گردش واحدهای نیمه‌فعال و 18 مورد مربوط به معادن است که با پرداخت تسهیلات به این طرح ها، اشتغال موجود 31 درصد افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به معرفی یکهزار و 642 واحد تولیدی متقاضی تسهیلات در استان سمنان به بانک‌ها، گفت: تا کنون بیش از چهار هزار و 400 میلیارد ریال تسهیلات به 152 واحد تولیدی صنعتی و604 واحد کشاورزی پرداخت شده است.
اسودی افزود: بانک صنعت و معدن با پرداخت 138 درصد از سهم پرداختی و بانک صادرات با 76 درصد، بیشترین پرداختی را از لحاظ درصد سهم در بین بانک‌های استان سمنان دارند و از لحاظ تعداد پرداختی بانک کشاورزی با 386 پرداخت و بانک ملی با 162 پرداخت بیشترین تعداد پرداختی را داشته اند.
اسودی گفت: در آخرین نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان نیز پرداخت 116 میلیارد ریال تسهیلات به 13 واحد تولیدی استان تصویب شد و مشکلات بانکی ، مالیات و تامین اجتماعی سه واحد تولیدی بررسی شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان خاطرنشان کرد: در بخش رفع موانع تولید کارگروه تا کنون مشکلات 548 واحد تولیدی استان سمنان بررسی شده و برای رفع موانع یکهزار و 324 مصوبه به تصویب اعضای کارگروه رسیده است که از این تعداد 57 درصد اجرایی شده است.
6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.