به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
رفت و آمد در بازار نوروزی زیاد شده اما به دلیل گرانی قدرت خرید مردم کاهش یافته است. اسفند ماه همواره برای مغازه داران به ویژه فروشندگان پوشاک، کیف و کفش یکی از بهترین زمان های کاسبی محسوب می شود اما کسبه می گویند اگر چه رفت و آمد به فروشگاه ها زیاد است اما فروش چندانی را شاهد نیستیم. در همین باره، مردم هم از گرانی اقلام و اجناس مختلف گلایه مندند.
مجتمع های تجاری و فروشگاه های پوشاک، کیف، کفش و حتی آجیل و خشکبار با این که این روزها بازدید کنندگان زیادی دارند اما کمتر فروشگاهی است که مشتریان را جذب کند و در این میان ویترین های فروشگاه ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، به روایتی با وجود ازدحام و شور و هیجان خرید همچنان سردی خرید در بازار نوروزی احساس می شود.
«زهرایی» یکی از شهروندان که در حال انتخاب مانتو است و به گفته خودش قیمت ها را در فروشگاه های مختلف ارزیابی کرده می گوید: با این که بازار زیادی نسبت به کلان شهرها نداریم، اما قیمت ها در فروشگاه ها متفاوت است و یک مانتو با کیفیت و رنگ یکسان، تفاوت قیمت 100 تا 120 هزار تومانی دارد.
وی اظهارمی کند: اگرچه تفاوت قیمت در گذشته هم وجود داشت اما در شرایطی که قدرت خرید مردم پایین است به دنبال اجناس با قیمت های مناسب هستیم به همین دلیل هم بیشتر متوجه تفاوت قیمت ها می شویم.
وی اضافه می کند: قیمت ها به جای این که بر اساس کیفیت باشد، طبق موقعیت های مکانی تعیین می شود و نظارت بر بازار هم به درستی انجام نمی شود.یکی دیگر از شهروندان در این باره می گوید: با این که هر روز اعلام می شود نرخ تورم کاهش پیدا کرده اما قیمت ها دو برابر شده و حتی قیمت یکسانی برای یک کالای خاص هم در بازار وجود ندارد.
وی خاطرنشان می کند: بارها با چنین مواردی مواجه شده ام اما فروشندگان اجاره بالای مغازه، کیفیت بهتر و حتی محل خرید را عامل تفاوت قیمت ها مطرح می کنند در حالی که گران فروشی می تواند تنها عامل آن باشد.
به گفته وی، با این که ممنوعیت افزایش قیمت ها تا پایان فروردین ماه اعلام شده اما باز هم خریدهای جدید و قدیم تفاوت قیمت دارد.
یکی دیگر از شهروندان که در حال انتخاب کفش است می گوید: همیشه کفش خود را از این فروشگاه خریداری می کردم اما در حال حاضر تفاوت قیمت بسیار زیادی با دیگر فروشگاه ها دارد.
وی ادامه می دهد: تفاوت قیمت حتی در فروشگاه هایی که در کنار هم قرار دارند نیز بسیار زیاد است و به نظر می رسد نظارتی بر فروش اجناس وجود ندارد.
یکی دیگر از شهروندان می گوید: اگرچه تفاوت قیمت در طول سال مشاهده می شود اما در بازارهای نوروزی که متقاضی بیشتر است، تفاوت قیمت نیز بیشتر می شود و لازم است نظارت های دقیق تری انجام شود.
وی که در حال نگاه کردن به ویترین مغازه هاست، دلیل خرید نکردن خود را بالا بودن نرخ اجناس ذکر و خاطرنشان می کند: با این که در بازار قدیمی بجنورد، همیشه قیمت اجناس به مراتب از دیگر فروشگاه ها کمتر بوده و هست اما باز هم نرخ ها نسبت به ماه های گذشته افزایش یافته است.
وی اضافه می کند: هرچند تخصصی در نوع پارچه ندارم اما متوجه شباهت های شلوار در دو فروشگاه مرکز بازار و بازار قدیمی می شوم به همین دلیل نمی توانم قبول کنم که یک شلوار در دو مغازه حدود 60 هزار تومان اختلاف قیمت داشته باشد که به نظر من تنها دلیل تفاوت قیمت ها می تواند مارک های جعلی اجناس باشد.
وی ادامه می دهد: برخی فروشگاه هایی که ویترین ها و دکورهای شیک و گران قیمتی دارند، هزینه های جانبی را نیز به قیمت جنس اضافه می کنند در حالی که آن ها باید سود قانونی را محاسبه کنند.
وی می افزاید: به دنبال خرید ارزان نیستم اما در نظر دارم جنس با کیفیت و با قیمت مناسب خریداری کنم تا بتوانم از این طریق هزینه های خانواده را مدیریت کنم.
یکی دیگر از فروشندگان نیز در این باره می گوید: بازارهای نوروزی هر سال از اول اسفند شروع می شود و با این که نرخ پوشاک نسبت به دو ماه گذشته تفاوت چندانی ندارد اما هنوز نتوانسته ایم مشتری زیادی جذب کنیم.
وی اظهارمی کند: با این که برای جذب مشتری بیشتر اجناس را با سود کمتری عرضه می کنیم اما باز هم مشتریان وقتی با تفاوت قیمت های خرید قدیم و جدید مواجه می شوند فروشندگان را به گران فروشی متهم می کنند در حالی که فروشندگان نیز همین اجناس را با قیمت بیشتری خریداری می کنند.
در حالی که به نظر می رسد تفاوت قیمت اجناس در فروشگاه ها و محل های مختلف یکی از دلایل عمده سردرگمی و خرید های اندک مردم است اما رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت می گوید: برای نظارت و بازرسی بهتر و بیشتر باید شهروندان زمانی که با گران فروشی و تفاوت قیمت مواجه می شوند بلافاصله با سامانه 124 تماس بگیرند یا از طریق سایت اطلاع رسانی کنند.
«ابراهیمی» می افزاید: با این که بیش از 16 هزار واحد صنفی در بجنورد داریم و همواره شهروندان از گرانی و تفاوت قیمت گلایه مند هستند اما طی یک سال فقط 6 مورد گزارش گران فروشی از طریق سایت ارائه شده است در حالی که باید همکاری مردم در این بخش بیشتر باشد.
وی که گران فروشی در مرکز شهر را بیشتر مدنظر دارد می گوید: اگرچه صدور فاکتور از سوی فروشندگان الزامی است اما خریداران هم در هنگام خرید باید برای صدور فاکتور تقاضا داشته باشند زیرا ملاک ارزیابی در نظارت ها همان فاکتورهاست.
وی با بیان این که درصد سود برای پوشاک 20 درصد به اضافه هزینه حمل است، اضافه می کند: در شرایط فعلی که فصل خرید پوشاک است، تأکید بیشتری برای درج قیمت ها داریم زیرا برخی کسبه به منظور جذب مشتری، قیمت را درج نمی کنند.
به گفته وی، در هر شهرستان 2 بازرس و 2 نیروی اداری و در مجموع حدود 30 نفر در شهرستان ها و حدود 40 نفر در مرکز استان در قالب اکیپ های بازرسی بر بازار نظارت دارند.
وی خاطرنشان می کند: تعداد گشت ها متناسب با فصل خرید افزایش می یابد که امسال نیز 60 ناظر افتخاری در گشت های نوروزی همکاری می کنند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.