به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
روزانه حجم بالایی پسماند روستایی در استان تولید می شود اما این میزان تولید زباله نه به درستی جمع آوری می شود و نه برای بازیافت دوباره آن ساز و کار مناسبی وجود دارد و این امر موجب وارد شدن خسارت جبران ناپذیر به محیط زیست استان شده است.
پسماندهای روستایی و جمع آوری نشدن آن ها از مشکلات دیرینه روستاهای خراسان شمالی است. این استان با دارا بودن 835 آبادی و 47 درصد جمعیت روستایی یکی از استان های با جمعیت بالای روستایی است و به طور طبیعی حجم زیادی زباله هم در روستاها تولید می شود اما بخش عمده ای از پسماندهای آن ها جمع آوری نمی شود و در گوشه و کنار روستاها رها می شود و به محیط زیست خسارت های جبران ناپذیری وارد می کند. با این که گفته می شود وظیفه جمع آوری پسماندهای روستایی با دهیاری هاست اما دهیاران بیان می کنند که هزینه جمع آوری پسماندها بالاست و تا زمانی که این هزینه ها تامین نشود امکان جمع آوری پسماندها وجود ندارد. در این رابطه باید به پاسکاری وظیفه جمع آوری پسماندهای روستایی هم اشاره کرد چرا که برخی دهیاران معتقدند وظیفه جمع آوری پسماندها برعهده بخشداری هاست؛ موضوعی که سال های گذشته در کارگروه پسماند بررسی شد. با این که قرار بود مکانی برای جمع آوری پسماندهای روستایی مشخص شود و حتی چند روستا به شکل تجمیعی پسماندهای خود را در مکانی دپو کنند اما نه ساز و کار مناسبی و نه گویا اراده ای قوی برای اجرای آن وجود داشت چرا که هنوز با این که گفته می شود چندین روستا در بخش مرکزی بجنورد از سیستم جمع آوری پسماند بهره می برند اما در واقع بخش عمده ای از روستاها هنوز ساختار و ساز و کار درستی برای جمع آوری پسماندهای خود ندارند.
«جعفری» یکی از اهالی روستاهای منطقه بدرانلو با بیان این که جمع آوری زباله ها در روستاها به درستی انجام نمی شود، می گوید: به طور معمول مردم زباله های خود را در حاشیه رودخانه رها می کنند و این موضوع موجب شده در بستر رودخانه انبوهی از زباله جمع شود و آب را آلوده کند.
وی با بیان این که روستاییان باید هزینه های جمع آوری زباله را پرداخت کنند، ادامه می دهد: بسیاری از مردم توانایی پرداخت این مبلغ را ندارند یا به دلایلی این مبلغ را پرداخت نمی کنند و این موضوع موجب شده برنامه ریزی های انجام شده به خوبی اجرایی نشود.
وی ادامه می دهد: سال های طولانی است که روستاییان از مشکل جمع آوری پسماندهای روستایی رنج می برند و در نهایت مجبور هستند زباله های خود را در فاصله نزدیکی از روستا رها کنند. به طور مثال از جاده قدیم بدرانلو که عبور کنید می توانید زباله های تلنبار شده در حاشیه جاده را ببینید که در مجاورت روستاها قرار دارند.
یک کارشناس محیط زیست با بیان این که یکی از مهم ترین مولفه های توسعه پایدار روستایی، مدیریت پسماندهاست می گوید: مدیریت پسماندها، مستلزم ایجاد زیرساخت های لازم از جمله آماده سازی بستر فرهنگی، اجتماعی و فراهم کردن امکانات مالی و تجهیزات لازم است.
«عابدی» ادامه می دهد: جمع آوری نشدن پسماندهای روستایی موجب بروز پیامدهای نامطلوب بهداشتی از جمله افزایش بیماری های عفونی همچون طاعون، کیست هیداتیک و بیمارهای واگیر دیگر و عوارض ناگوار زیست محیطی نظیر آلودگی خاک، آب و هوا می شود که تبعات مالی سنگینی را هم برای استان در پی دارد.
وی با بیان این که پسماندهای روستایی به پسماندهای مواد غذایی، خاکستر، نخاله های ساختمانی، زباله های خیابان ها و کوچه ها، اجساد حیوانات، پسماندهای کشاورزی و باقی مانده های گیاهی و فضولات دام و طیور تقسیم می شوند، اعلام می کند: بررسی وضعیت مدیریت پسماندهای روستایی، از جمله مسائل بهداشتی و زیست محیطی پسماندها، جذب مشارکت مردم در مدیریت پسماندهای روستایی و ارزیابی راهکارها و مشکلات عمده پسماندهای روستایی و دفع زباله می تواند در برنامه ریزی صحیح و حفظ محیط زیست و تولید محصول سالم نقش مهمی ایفا کند.
بخشدار مرکزی بجنورد در این باره می گوید: بخش مرکزی شهرستان بجنورد دارای 82 روستاست که به طور تقریبی پسماند 50 روستا جمع آوری می شود. جمع آوری زباله های این روستاها هم بدین شکل است که این روستاها دارای یک ماشین جمع آوری زباله هستند که در بازه زمانی مشخصی زباله ها را جمع آوری و به محل دپوی زباله در باباموسی منتقل می کنند.
وی با بیان این که دیگر روستاها هم در نزدیکی خود مکانی را برای دفن زباله در نظر گرفته اند، اظهارمی کند: در حال حاضر دهیاران مسئول جمع آوری زباله های روستایی هستند، با این حال جمع آوری زباله در روستاها منوط به مشارکت های مردمی است.
وی با بیان این که آمار دقیقی از میزان تولید زباله در بخش مرکزی بجنورد در دست نیست، ادامه می دهد: روستای محمد علی پهلوان به تنهایی تولید کننده 50 تن زباله در روز است و در گذشته میانگین تولید زباله در روستاها 250 تن در روز بود.وی در پاسخ به پاسکاری موضوع جمع آوری زباله، با بیان این که وظیفه بخشداری در قبال روستاها، همانند وظیفه فرمانداری در قبال شهرهاست، ادامه می دهد: جمع آوری نشدن پسماندها توسط دهیاری ها به معنای جمع آوری پسماندها توسط بخشداری ها نیست چرا که بخشداری ها نمایندگان حاکمیتی و نظارتی در روستاها هستند و وظایف آن ها سیاسی، امنیتی، اجتماعی و در نهایت بخشی از فعالیت های عمرانی است.
وی اعلام می کند: تعرفه ای که تحت عنوان عوارض جمع آوری زباله از روستاییان گرفته می شود با این که تعریف شده و رقم مشخصی است اما به دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی پرداخت نمی شود و دهیاران شاید به 40 تا 50 درصد این منابع دسترسی دارند و اهرمی برای گرفتن این پول ها وجود ندارد.
وی با بیان این که جمع آوری زباله ها توسط دهیاری ها منوط به مشارکت های مردمی است، ادامه می دهد: حداقل باید مردم 50 درصد مشارکت کنند تا جمع آوری زباله در روستای آن ها انجام شود.
وی می افزاید: اعتبارات دهیاری ها بر اساس سرانه جمعیتی آن ها تخصیص می یابد و جمع آوری زباله های روستایی هم باید از محل بودجه جاری روستاها انجام شود، بنابراین روستاهای دارای جمعیت بالا اعتبارات خوبی دارند و منابع مالی آن ها پاسخگوی هزینه جمع آوری زباله هایشان است اما روستاهای با جمعیت پایین تر از این گزینه بی بهره هستند زیرا اعتبارات آن ها به ندرت پاسخگوی حقوق دهیاران است.
وی با بیان این که در یکی از آخرین جلسات کارگروه سلامت و امنیت غذایی دهیاری ها موظف شدند در هر صورت جمع آوری پسماندها را انجام دهند، ادامه می دهد: به نظر من چند ماهی است که در بخش مرکزی جمع آوری زباله ها به شکل کامل انجام می شود.
در همین باره مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی می گوید: دهیاران در استان مسئول مدیریت پسماندهای روستایی هستند اما یا در جمع آوری پسماندها مشکل دارند یا همه آن ها در دفن پسماندهای روستایی با مشکلات بسیاری مواجه هستند.
«مطهری» با بیان این که دهیاری ها معمولا با کمبود اعتبار مواجه هستند، اظهارمی کند: استانداری، دفتر امور روستایی و معاونت عمرانی باید برای جمع آوری پسماندهای روستایی همکاری داشته باشند تا این موضوع مدیریت شود.
وی با بیان این که روستاها به طور معمول در فضاهایی مناسب و چشم اندازهایی زیبا با منابع آبی و آب و هوای خوب قرار دارند، ادامه می دهد: تجمع پسماندهای روستایی موجب از بین رفتن چشم اندازها، تخریب محیط زیست و آسیب زدن به مراتع و حیات وحش و حتی دام ها می شود.
وی با بیان این که مکاتباتی با دهیاران انجام و تذکرهای لازم به آن ها داده شده است، اعلام می کند: پس از مرحله تذکر و عدم توجه دهیاران، آن ها به دستگاه قضایی معرفی می شود و تاکنون چند دهیار در این باره به دستگاه قضایی معرفی شده اند.وی ادامه می دهد: اما با توجه به مشکلات دهیاران بیشتر تلاش می شود که تعامل های لازم با آن ها انجام شود.
وی ابراز می کند: با تصویب و ابلاغ طرح جامع مدیریت پسماند موضوع سامان دهی و راهکارهای موجود برای برطرف شدن مشکلات پسماندهای روستایی بررسی می شود.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.