اسماعیل محمودآبادی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: عمده اراضی و باغ های این شهرستان دیم است که کمبود بارش باران در سال زراعی جاری مانع رشد زراعت به خصوص گندم شده است.
وی افزود: کاهش باران و پراکندگی نامناسب باعث تاخیر در کشت محصولات زراعی پاییزه شد که این امر طول رشد را کوتاه و عملکرد محصول را نیز کاهش داد، امیدوار هستیم بارندگی در اسفند و بهار خوب باشد و بتوانیم با مدیریت تغذیه تا حدودی جلوی خسارت به کشاورزان را بگیریم.
وی با بیان اینکه استان خراسان شمالی در سال زراعی جاری با خشکسالی شدید مواجه بوده است افزود: کشاورزان باید هم اکنون اراضی خود را به نوعی مدیریت کنند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بجنورد گفت: نبود باران به موقع باعث شد تا 70 درصد از اراضی سطح زیر کشت پاییزه در شهرستان بجنورد با تاخیر کشت شود که متاسفانه هنوز در برخی از اراضی سطح سبز نیز نداریم، رشد گیاه بسیار عقب است.
وی افزود: طول دوره رویش گیاه کاهش یافته است که این امر در عملکرد محصول تاثیر مستقیمی دارد و اگر وضعیت جوی با کمبود باران مواجه باشد دیم زار های این شهرستان به شدت آسیب خواهد دید و با افت شدید محصول مواجه خواهد شد.
وی گفت: بسیاری از باغات این شهرستان نیز دیم است کمبود بارش باران در عمکرد باغات نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت، هم اکنون تغذیه باغ بسیار مهم است .
وی اظهار کرد: در سال های کم بارش با هجوم آفات و بیماری های نیز مواجه خواهیم شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بجنورد گفت: هم اکنون شبکه مراقبت را فعال کرده ایم و کارشناسان از نزدیک از اراضی کشاورزی بازدید خواهند کرد و اطلاعات و آگاهی های لازم را در اختیار کشاورز می گذارند که یکی از برنامه ها تغذیه درست باغات است.
در سال 91 ، از گندم زار های شهرستان بجنورد بیش از 12 هزار تن گندم تولید شده بود که این تولید در سال 94 به 45 هزار تن رسید و پارسال نیز با وجود خشکسالی و کاهش باران اما با مدیریت درست 31 هزار تن گندم برداشت شد.
شهرستان بجنورد 50 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که 70 درصد از این سطح دیم و 30 درصد آبی است که از مجموع این اراضی 11 هزار و 576 هکتار بخش زراعی آبی و 39 هزار و 785 زراعی دیم است.
شهرستان300 هزار نفری بجنورد 17 هزار خانوار آن بهره بردار بخش کشاورزی هستند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.