محمد جواد تشکری سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به کاهش بارندگی های اظهار کرد: در سال جاری 35 درصد کاهش بارندگی در مقایسه با سال قبل بوده که در مجموع کل طی 10 سال اخیر میانگین بارندگی ها در این استان کم تر شده است.
وی گفت: از دهه 80 خشکسالی شروع شد که 10 سال گذشته میانگین بارندگی در این استان 285 میلی متر و هم اکنون 245 میلی متر می باشد که آب های تجدید پذیر هم کم شده است و 40 درصد منابع آب های تجدید پذیر در استان خراسان شمالی کاهش پیدا کرده است.
تشکری با اشاره به کاهش منابع آب و چالش اساسی در بحث آب افزود: حجم زیاد آب در بخش کشاورزی استفاده می شود که مصرف کنندگان باید در مصرف آب مدیریت داشته و بهره وری آب را به حداکثر برسانند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در تولید محصول هم باید روش های آبیاری را عوض کرد که در این استان تاکنون 23 هزار هکتار آبیاری نوین اجرا شده است که قابلیت توسعه تا 50 تا 60 هزار هکتار دارد.
تشکری با اشاره به اینکه در این دولت در بحث سیستم های نوین آبیاری اقدامات خوبی صورت گرفته است افزود: در روش های قدیمی راندمان آبیاری 30 یا 40 درصد بود که با اجرای سیستم های جدید نوین آبیاری تحت فشار راندمان آب به 70 تا 90 درصد هم خواهد رسید.
وی با بیان اینکه باید مکانیزاسیون را توسعه و راندمان مصرف آب به صورت غیر مستقیم بالا برود گفت: با توجه به خشکسالی و تبعات ناشی از آن برای جلوگیری از هر گونه خسارت باید برخی از کشت ها را به فصل پاییز تغییر داد از سویی توسعه باغ ها در اراضی شیب دار، انتقال کشت های فضای باز به فضای گلخانه ای و تغییر کشت و خارج شدن از حالت سنتی باید انجام شود.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی دارای 344 هزار هکتار عرصه باغی و کشاورزی است.
7186/6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سید حسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.