علی مبارکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سالانه 150 هزار تن شیر در واحدهای دامداری این استان تولید می شود که بخش بسیار زیادی از آن به خارج استان منتقل می شود.
وی افزود: کارخانه های لبنی در این استان با ظرفیت کامل فعالیت ندارند و نمی توانند شیر تولیدی استان را به طور کامل جذب کنند.

* سرانه مصرف لبنیات در استان بالاتر از میانگین کشوری
مبارکی درباره سرانه مصرف شیر در استان اظهار کرد: اکنون سرانه مصرف لبنیات در کشور 110 کیلوگرم در سال است اما در کشورهای رشد یافته، هر فرد در سال 300 کیلوگرم محصول لبنی مصرف می کند.
وی افزود: سرانه مصرف لبنیات در خراسان شمالی اندکی از میانگین کشوری بالاتر است و به لحاظ بالا بودن جمعیت روستایی در این استان، مردم به محصولات لبنی دسترسی راحت تری دارند.

* قیمت خرید شیر مناسب است
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در باره قیمت تعیین شده برای خرید شیر خام از تولیدکنندگان گفت: اکنون شیر تولیدی دامداران به ازای هر کیلوگرم، 13 هزار ریال در درب کارخانه خریداری می شود که این، قیمت مناسبی است.
وی خاطرنشان کرد: البته قیمت شیر توافقی و بسته به میزان عرضه و تقاضا تعیین می شود و در صورتی که دامداران و تولیدکنندگان، شاخص ها و ضوابط لازم را درتولید شیر رعایت کنند، این محصول با قیمت 13 هزار ریال توسط کارخانه های استان خریداری می شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: ذائقه مصرف مردم این استان بیشتر به استفاده از شیر فله ای است و البته قیمت شیر فله ای نیز در استان قیمت مناسبی است و رضایت نسبی دامداران تامین شده است.
15 هزار میلیارد ریال سرمایه دامی در خراسان شمالی وجود دارد که از یک میلیون و 400 هزار تن محصولات دامی و کشاورزی در استان بیش از 20 درصد مربوط به محصولات دامی است.
استان خراسان شمالی افزون بر 2 میلیون راس دام سبک و 131 هزار راس دام سنگین دارد.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.