سعید سبحانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه جابه جایی بار بدون بارنامه، آسیب های زیادی به استان وارد می کند اظهار کرد: جابه جایی غیرمجاز بار سبب می شود تا اطلاع درستی از میزان بار تولید و حمل شده در دست نباشد.
وی، جابه جایی بار قاچاق، حمل اضافه تناژ و حمل و جابه جایی محموله های غیر قانونی را از علت های خودداری رانندگان از دریافت بارنامه عنوان کرد و افزود: در 9 ماهه امسال 2 میلیون و 637 هزار تن کالا توسط ناوگان حمل‌ و نقل عمومی این استان جابه‌جا شده است.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی تصریح کرد: این میزان بار در قالب 191 هزار و 556 سفر از مبادی شهرستان‌های استان به سایر نقاط استان و یا کشور حمل شده است.
وی افزود: میزان جابه‌جایی بار توسط ناوگان عمومی در این مدت به نسبت مدت مشابه سال گذشته 6.3 درصد افزایش داشته است.
به گفته وی محصولات تولیدی شرکت پتروشیمی، سیمان و محصولات کشاورزی بیشترین کالاهای جابه‌جا شده را به خود اختصاص داده است.

* آمار بالای رانندگان حرفه ای در استان
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان شمالی با اشاره به اینکه شمار رانندگان فعال درحمل ونقل کالای استان هفت هزار و 200 نفر و شمارناوگان باری در حمل و نقل عمومی این استان نیز پنج هزار و 500 دستگاه است افزود: میزان بار تولیدی در واحدهای تولیدی مختلف استان در مقایسه با ظرفیت ناوگان موجود، کم است و این امر نیز سبب شده تا رانندگان در مقاطعی از سال در استان های دیگر مشغول به کار باشند.
وی خاطرنشان کرد: وجود رانندگان نشان از اشتغالزایی تعداد زیادی از نیروی انسانی مولد و جوان ماهر در استان است و البته ناوگان باری استان نیز ناوگان جوانی است و متوسط سن این ناوگان از متوسط کشوری پایین تر است اما به علت عدم همخوانی شمار ناوگان بار با میزان بار تولیدی، بیشتر رانندگان در استان های همجوار نسبت به جابه جایی بار مبادرت دارند.

* گلایه رانندگان از پایین بودن کرایه های حمل بار
سبحانی اظهار کرد: پایین بودن میزان کرایه های حمل ونقل بار از مشکلات رانندگان است.
وی افزود: درسال جاری به علت عدم همخوانی میزان بار با شمار ناوگان موجود، کرایه حمل و نقل کالا افزایش نداشته است و این امر سبب گلایه رانندگان شده است.
وی تصریح کرد: میزان کرایه حمل ونقل بر اساس عرضه و تقاضا و توافقی است و اکنون که میزان تقاضا برای جابه جایی کم شده، کرایه ها افزایش نداشته است.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی افزود: بعضا پرداخت نشدن کرایه های حمل بار توسط صاحبان کالا نیز سبب نگرانی رانندگان شده است و پیگیری ها بمنظور دریافت کرایه با توجه به اسناد حمل ارایه شده توسط رانندگان درحال انجام است و همواره به رانندگان توصیه شده است در هنگام جابجایی هرنوع کالا با ناوگان خود توافقات خود را با صاحبان کالا درمورد نحوه پرداخت کرایه را روشن کرده و در صورت عدم توافق و یا هرگونه ابهام از جابجایی بار خودداری کنند.

* راه اندازی سامانه درگاه الکترونیکی بار
سبحانی درباره مشکلات رانندگان گفت: عدم تامین بار در مسیر برگشت، یکی از مشکلات رانندگان باری استان است و به علت نبود بار، بسیاری از رانندگان مسیر برگشت را خالی تردد می کنند.
وی افزود: یک سرخالی بودن ناوگان باری یکی از مشکلات جدی رانندگان این ناوگان است که هزینه های زیادی را بر کشور تحمیل می کند.
وی تصریح کرد: راننده هزینه های سوخت و استهلاک را متحمل می شود در حالی که در بازگشت درآمدی نداشته است.
سبحانی با بیان اینکه برای حل این مشکل در سطح کشور طرحی در دست اجرا است گفت: قرار است با راه اندازی سامانه درگاه الکترونیکی بار از مشکلات یک سرخالی بودن ناوگان باری کاسته شود.
وی گفت: در این سامانه برای تامین بار رانندگان باری برنامه ریزی می شود تا در فرایندی، پس از تخلیه بار در مقصد، بار مورد نیاز برای سایر مقاصد نیز برای راننده نیز مشخص تا هنگام رسیدن رانندگان به مقصد برای مسیردیگر بار را انتخاب کنند و بار برگشت تامین شود.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی تصریح کرد: البته این سامانه قرار است با اولویت در شهرهای بزرگ تر ایجاد و راه اندازی شود.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.