سید ابراهیم علوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با اجرای سد چندیر، جابه جایی روستاهای مزبور در شهرستان مرزی راز و جرگلان، در برنامه قرار گرفت اما برنامه ها در این باره تاکنون کند پیش رفته است.
وی افزود: این شرکت در آغاز مراحل اجرایی سد چندیر نسبت به تملک منازل روستاییان در مناطق مزبور اقدام کرده و وجوه مربوط به آن را پرداخت کرده و اکنون نیز با تایید شدن زمین جانمایی شده برای جابه جایی، اقدامات آماده سازی و تامین زیرساخت ها در حال انجام است.
وی گفت: با آبگیری سد، روستای اسمی با مشکل جدی تری رو به رو است و باید هر چه سریع تر تخلیه و ساکنان آن جابه جا شوند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: با آغاز آبگیری سد چندیر، حدود 10 واحد مسکونی در روستای اسمی تخلیه و این منازل زیر آب رفت و مابقی نیز باید زودتر برای تخلیه اقدام کنند.

* ضرورت تخلیه 2 روستا
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز در این باره گفت: شرکت آب منطقه ای استان در سال های گذشته وجوه مربوط به خرید و تملک منازل در روستاهای اسمی و دولان را پرداخت کرده است و زمین نیز برای جابه جایی این روستاها تامین شده است.
محمدحسین علی نیا اظهار کرد: بنیاد مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در مکان جدید آمادگی دارد و مشکلی برای تامین زیرساخت ها و ساخت مسک جدید وجود ندارد اما اهالی این روستاها هنوز نسبت به تخلیه منازل خود اقدام نکرده اند.
وی افزود: روستای اسمی و دولان در معرض تهدید و خطر هستند و باید تخلیه شوند.

* روستاییان پای کار باشند
فرماندار شهرستان مرزی راز و جرگلان در این باره با اشاره به اینکه روستای اسمی و دولان در این شهرستان در حریم سد چندیر واقع هستند گفت: در ابتدای اجرای سد چندیر، شرکت آب منطقه ای وجوه مربوط به خرید منازل مسکونی ساکنان این روستاها را پرداخت کرد اما تخلیه و جابه جایی روستاهای مزبور تا کنون به طول انجامیده است.
محمد زارعی اظهار کرد: البته در برهه ای از زمان چند خانوار در روستای اسمی که در فاصله نزدیک تری از سد قرار داشتند تخلیه شدند.
وی اظهار کرد: روستای اسمی بیش از روستای دولان در معرض تهدید است و تخلیه و جابه جایی این روستا باید سرعت گیرد.
وی افزود: اکنون زمین برای جابه جایی 2 روستا جانمایی شده است و روستای اسمی و دولان در یک نقطه البته با فاصله 500 متری از هم جابه جا می شوند.
وی خاطرنشان کرد: زمین جانمایی شده در ماه های گذشته مورد تایید قرار گرفت و اکنون شرکت های خدمات رسان درحال انجام زیر سازی ها در مکان جدید هستند.
زارعی بار دیگر تاکید کرد: برای جابه جایی این 2 روستا مشکلی وجود ندارد و از روستاییان بویژه ساکنان روستای اسمی درخواست می شود برای سرعت بخشیدن به تخلیه روستا پای کار باشند.
به گفته فرماندار شهرستان راز و جرگلان اکنون وضعیت روستای دولان خیلی نگران کننده نیست اما به هر حال آبگیری سد آغاز شده است و هر دو روستا باید جابه جا شوند.
بر اساس این گزارش در این 2 روستا در مجموع 110 خانوار ساکن هستند.
سد مخزنی چندیر در شهرستان راز و جرگلان در فاصله 170 کیلومتری شهر بجنورد قرار دارد که با هدف تامین آب آشامیدنی، آب کشاورزی و آب مورد نیاز صنعت اجرایی شده است. مخزن این سد گنجایش 12 میلیون و 240 هزار متر مکعب آب را دارد.
خراسان شمالی 6 سد با مجموع توان ذخیره 250 میلیون متر مکعب آب در دست بهره برداری دارد، توان تنظیم آب توسط این سدها 165 میلیون متر در سال است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.