به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این سازمان روح الله لایق اظهار کرد: این متهمان در ماه های گذشته به علت برداشت سنگ های معدنی در این منطقه دستگیر و به دادگاه معرفی شده بودند که پس از بررسی پرونده توسط قاضی کیفری رای محکومیت آنان صادر شد اما با توجه به جرایم کیفری ناچیز در زمینه محیط زیست این مجازات بازدارنده نبوده و آنان مجدد این اقدام را انجام داده اند.
وی افزود: نامبردگان با برداشت سنگ معدنی و رفت و آمد در مناطق تحت مدیریت باعث تخریب محیط زیست و از بین رفتن پوشش گیاهی شده اند که این موضوع اهالی روستاهای حاشیه منطقه را نیز معترض کرده است.
پارک ملی ساریگل زیستگاه حیات وحش شاخصی مانند قوچ و میش اوریال، کل و بز، پلنگ ایرانی ،کفتار ،گربه پالاس ، گرگ ،رودک، سمور سنگی است.
در خراسان شمالی 65 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور زیست دارد و 141 گونه پرنده از 532 گونه موجود در کشور، 68 خزنده از 228 گونه موجود کشور ، چهار گونه خزنده دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.
اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره 194 هزار و 141 هکتار مدیریت می کند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.