عبدالله یوسفی روزدوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کشت برنج در سراسر کشور جز دو، سه استان، ممنوع است اما هنوز اهرم قانونی برای اعمال این ممنوعیت ها در دست نداریم.
وی افزود: البته این سازمان هیچ خدماتی به برنج کاران ارائه نمی دهد و برنج کاران از دریافت هر خدمات همچون دریافت کود و یا آموزش ها، بی بهره هستند.
وی گفت: در برنامه ششم توسعه تلاش شده است تا ساز و کار قانونی برای برخورد با کشت برنج دیده شود و مطابق این سیاست ها در برنامه ششم توسعه، کشت برنج تخلف محسوب شده و برخورد قانونی با برنج کاران در این استان انجام می شود.

* گیاهان دارویی جایگزین برنج
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بجنورد نیز در این باره با بیان اینکه کشت برنج در استان ممنوع است گفت: جهادکشاورزی برای کشاورزان کشت جایگزین معرفی می کند و تلاش دارد تا کشت محصولات کم آب طلب جایگزین کشت برنج شود.
اسماعیل محمودآبادی اظهار کرد: کشت گیاهان علوفه ای و گیاهان دارویی از اقلامی هستند که به عنوان کشت جایگزین به کشاورزان معرفی می شوند.
وی افزود: برای برخورد قانونی با کشت برنج، هنوز آیین نامه های مربوط به دست نرسیده است.

* جهاد کشاورزی کشت جایگزین برنج معرفی کند
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز با بیان اینکه ممنوع شدن کشت برنج یکی از درخواست های این شرکت است گفت: این درخواست بارها به جهادکشاورزی منعکس شده است اما همچنان شاهد کشت این محصول در استان هستیم.
سید ابراهیم علوی اظهار کرد: برنج یک محصول پرآب طلب است و با توجه به کاهش بارندگی ها و کاهش میزان ذخیره سدها کشت این محصول در استان هیچ توجیهی ندارد.
وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی استان باید برای برنج، کشت جایگزین معرفی کند افزود: جهادکشاورزی باید راهکار قانونی برای اعمال محدودیت کشت برنج پیدا کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تاکید کرد: دشت های مختلف استان بر اساس میزان منابع آب، باید الگوی کشت مشخص داشته باشند.
عمده تولید برنج در خراسان شمالی در شهرستان های بجنورد و مانه و سملقان است.
سطح کشتزارهای برنج در سال های گذشته 80 هکتار بوده است اما مسئولان می گویند که رقم دقیق از میزان سطح کشت برنج را ندارند.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.