فرماندار فاروج در این همایش که در سالن فرهنگ وارشاد شهرستان برگزار شد با قدردانی از نگاه عکاسان انجمن عکس شهرستان گفت: اختصاص نیمی از عکس ها به توانمندی های معلولان ونیم دیگر به محدودیت های ناشی از مناسب سازی نشدن شهر برای این قشر، ضعف مسئولان را در مقابل توانمندی معلولان نشان داد.
هادی رجائی نیا افزود: این همایش را یکی از جلسات کارگروه مناسب سازی ببینید و به عنوان مصوبه ، بخشی از تصمیات گرفته شده در این کارگروه در نشست های قبل، از اعتبارات امسال اجرایی شود.
وی افزود: در روستاها هم بخشداران در خصوص مناسب سازی پیگیری کنند.
وی با تاکید بر تلاش بیشتر دستگاه های فرهنگی برای فرهنگ سازی ر خصوص احترام به حقوق همه شهروندان گفت: توجیه متولیان در ایجاد بعضی محدودیت ها در معابر و مسیرهای تردد در خصوص امکان جولان موتور سواران از این قسمت ها در واقع پاک کردن صورت مسئله است.
وی با اشاره به لایحه جامع حمایت از معلولان که دولت به مجلس ارائه کرده است بیان داشت: امیدواریم با تصویب این طرح بخشی از مشکلات این قشر برطرف شود.
معاون بهزیستی خراسان شمالی هم گفت: معلولان را نباید جدای از جامعه بدانیم و اگر چیزی در شهر طراحی می شود باید برای همه باشد.
خلیل زاده با اشاره به اینکه همه ما فاصله زیادی با معلولیت نداریم بیان داشت: 10تا 15 درصد جامعه معلولند و هرکجا هستیم باید طوری فکر و عمل کنیم که همه اقشار جامعه در برنامه هایمان لحاظ شود.
وی گفت: همه ما در موقعیت هاست که معلولیم پس باید با تغییر افکار معلولیت های شهر را برطرف کنیم .
وی افزود: اگر معلولی به پشت در اتاق مسئولی بخاطر مناسب سازی نشدن ساختمان اداری نرسد این متولیان آن دستگاه هستند که دارای معلولیت در برنامه و اجرای آن هستند.
امام جمعه فاروج هم گفت: وقتی می توانیم بگوییم شهر و جامعه مناسب سازی شده که معلولان بی دغدغه برای انجام کارهایشان از خانه خارج شده و بی نیاز به کمک دیگران فعالیتشان را در سطح شهر و روستا انجام دهند.
حجت الاسلام عباسعلی قلی زاده افزود: معلولان با تکیه بر توانمندی هایشان می توانند زندگی بهتری نسبت به بسیاری از افراد که این محدودیت ها را ندارند، داشته باشند.
در این همایش از برگزیدگان نخستین جشنواره گرامیداشت روز معلولان در بخش داستان کوتاه با معرفی منیژه آشفته، نقاشی، با معرفی 3 کودک برتر و عکاسی با معرفی ایمان اصغری قدر دانی شد.
برگزاری نمایشگاه عکس از توانمندی های معلولان و محدودیت های شهری برای تردد آنان، نمایشگاه آثار دستی معلولان هنرمند و نمایشگاه سیاه قلم تعدادی دیگر از معلولان از برنامه های جانبی این همایش بود.
از مجموع 865 معلول مددجوی بهزیستی شهرستان، 322 نفر معلولیت جسمی و حرکتی، 295 نفر ذهنی، 65 نفر اعصاب و روان، 56 نفر بینایی، 89 نفر شنوایی، 32 نفر دو معلولیتی، 6 نفر هم 3 معلولیتی دارند.
7187/ 6042 خبرنگار: مرضیه مهربان** انتشار: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.