نسرین غلام زاده روز شنبه به مناسبت 12 آذر روز جهانی معلولان در گفت وگو با ایرنا افزود: بازنشستگی پیش از موعد، کاهش ساعت کار برای والدینی که فرزند معلول دارند، صندوق فرصت شغلی، تعیین مستمری مطابق با حداقل دستمزد حقوق و موارد دیگر از جمله مزایای این لایحه است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ردیف اعتباری لایحه یاد شده مشخص است از لحاظ اجرایی ضمانت بیشتری دارد.
غلام زاده اضافه کرد: در زمان حاضر 19 هزار معلول در استان بوشهر شناسایی شده که از این شمار 12هزار و 881 نفر به دلیل مادرزادی دچار معلولیت هستند.
وی اظهار کرد: یکی از عوامل ایجاد معلولیت های مادرزادی ازدواج های فامیلی است که بیشتر در روستاها و شهرهای کوچک رواج دارد و زوج ها باید به مشاوره پیش از ازدواج توجه بیشتری داشته باشند.
غلام زاده در باره طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه گفت: در اجرای این طرح که برای 335هزار و 993 نفر از جمعیت روستاهای این استان اجرا شد، هشت هزار نفر معلول شناسایی و از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند.
وی با بیان اینکه معلولان بزرگترین اقلیت دنیا به شمار می روند افزود: مردم باید فضا را برای مشارکت هرچه بیشتر افراد معلول فراهم کنند و نبایدبه دلیل معلولیت توانایی و ظرفیت آنان نادیده گرفته شود.
غلام زاده اضافه کرد: معلولیت مشکل فرد نیست بلکه مشکل جامعه است و باید شرایطی فراهم شود که این افراد از حقوق شهروندی برخوردار و جامعه با رویکرد مناسب زمینه حضور آنان را در محیط فراهم کند.
وی با اشاره به قابلیت ها و توانمندی معلولان استان بوشهر در ورزش و هنر تئاتر گفت: با وجود همه حمایت هایی که بهزیستی از این افراد می کند ولی این حمایت ها کافی نیست و این قشر نیازمند توجه بیشتری هستند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان بوشهر افزود: مناسب سازی معابر در شهرها از جمله مشکلات جامعه معلولان است که برطرف شدن این مشکلات همت مسئولان را می طلبد.
وی یادآور شد: در زمان حاضر 19 هزار معلول در استان بوشهر شناسایی شده اند که از این شمار پنج هزا رو 700 معلول ذهنی، یکهزار و 906 نابینا، شش هزار و 303جسمی حرکتی، 165نفر صوت و گفتار، یکهزار و 804 اعصاب و روان، 2هزار و 51نفر ناشنوا و 259نفر ضایعه نخاعی هستند.
غلام زاده گفت: همچنین در استان بوشهر 490معلول در 11 مرکز شبانه روزی، 433نفر در مراکز روزانه، 208نفر در مراکز توانبخشی مبتنی بر خانواده نگهداری می شوند.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان*انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.