به گزارش ایرنا دکتر سید احمد هاشمی روز چهارشنبه در همایش ایدز اظهار کرد: از مجموع این بیماران شناسایی شده 26نفر فوت کرده اند، دو نفر از استان خارج شده و 48 نفر در استان زندگی می کنند.
وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی ایدز با عنوان «سلامتی حقی برای همه ؛ با اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان و حمایت از مبتلایان به اچ آی وی»، اظهار کرد : ایدز یک بیماری قابل پیشگیری است و عامل آن نقص سیستم ایمنی است که هم اکنون بیش از 70 میلیون نفر در دنیا به ویروس اچ آی وی مبتلا هستند که 21 میلیون نفر تحت درمان هستند و 36 میلیون نفر با ویروس آن زندگی می کنند.
هاشمی با بیان اینکه شیوع بیماری در زنان جامعه رو به افزایش است، بیشتر اظهار کرد: موارد مبتلا در سنین 49-20 و دوران جوانی قرار دارند و پیشگیری با آموزش و خودمراقبتی می تواند آمار را کاهش دهد.
وی به عوامل اجتماعی موثر بر گسترش و شیوع ایدز اشاره کرد و افزود: مهم ترین عوامل اعتیاد تزریقی، ارتباطات خارج از چارچوب خانواده، استفاده نامناسب از فضاهای مجازی، تراکم در زندان ها، پایین بودن سطح آگاهی جوانان از نحوه انتقال بیماری و روش های مراقبت از خود ، وجود روحیه انکار و مقاومت مسئولان در آموزش رفتارهای جنسی سالم ، حاشیه نشینی و سکونت گاه های غیر رسمی، افزایش سن ازدواج و افزایش رفتارهای پرخطر هستند.
وی آسیب پذیرترین قشر جامعه را کودکان خیابانی عنوان کرد و گفت: برای مقابله موثر با اچ آی وی باید به تلاش های فراگیری در زمینه پایان دادن به انگ و تبعیض در بین افراد آلوده به این ویروس، آموزش مردم در زمینه رابطه جنسی ایمن، حمایت اجتماعی از بیماران به منظور توانمندسازی و افزایش امید به زندگی، تسهیل ازدواج جوانان و کاهش رفتارهای پرخطر جنسی و برنامه کاهش آسیب در گروه های دارای رفتارهای پرخطر و تقویت آموزه های دینی و ... توجه جدی نشان داد.
خراسان شمالی 864 هزار نفر جمعیت دارد.
3007/ 6042/ خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: سید حسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.