مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی گفت: زعفران کشور به رغم پیشینه 3 هزار ساله بی هویت است و با تهیه شناسنامه آن دنبال معرفی طلای سرخ کشور هستیم.
دکتر پیمان یوسفی با بیان اینکه برای زعفران کار نکرده ایم بیان داشت: از سه بخش اجرا که خودمان باشیم، بخش خصوصی و تحقیقات گلایه دارم که با داشتن 88 درصد تولید زعفران درجهان، 300 میلیون دلار سهم صادرات زعفران ما است.
وی گفت: یک نهاد متولی ساختار این محصول را نداریم و برای جبران این خلا موافقت مرکز ملی زعفران را هفته پیش گرفتیم تا زعفرانمان هویت دار شود و از سویی درتلاش برای جهانی سازی زعفران هستیم.
وی از ابلاغ، 600 میلیارد ریالی برای خرید توافقی این محصول خبرداد و گفت: زعفران را نباید کار روزمره بدانیم و شناسنامه ملی ایران در جهان را باید قدر بدانیم.
وی افزود: اقتصاد 100سال آینده دنیا براساس دو صنعت آی تی، و سلامت با رویکرد بازگشت به سمت داروهای گیاهی خواهد بود.

*موازی کاری آفت تولید وعرضه طلای سرخ
عضو انجمن بین المللی گیاهان دارویی، وعضو هیات علمی پژوهشکده علوم وصنایع غذایی کشور گفت: زعفران کشور با وجود 18 متولی، بی متولی است و هریک از این متولیان فقط در چهارچوب برنامه های خودشان عمل می کنند و موازی کاری آفت تولید و عرضه این محصول است.
دکتر عبدالله ملا فیلابی اظهار داشت: کشور ما با 105 هزارو 270 هکتار زعفران کشت شده 336 تن برداشت طلای سرخ دارد که در این بخش نیازمند تلاش و همت بیشتری هستیم.
وی با اشاره به اینکه زعفران ایران با فرآوری در اسپانیا به نام این کشور عرضه می شود افزود: خام فروشی، اشتغال حاصل از چرخه تولید وعرضه این محصول و ارزش افزوده آن را حذف می کند و امروز نیاز است با شناخت سلایق جوامع با فرآوری این محصول در قالب های مختلف به ارزش افزوده آن دست یابیم.
ملا فیلابی با هشدار در خصوص قاچاق این محصول با ارزش و صادراتی گفت: زعفران کشور با برند قویی عرضه نمی شود وشناسنامه ندارد که بتوان مراحل عرضه تا رسیدن به دست مصصرف کننده را بررسی کرد.
وی بر ضرورت تشکیل شورای راهبردی این محصول تاکید کرد.

*خراسان شمالی رتبه دوم کشور در عملکرد تولید زعفران
مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: براساس گزارش های جهاد شکاورزی در سال 94، خراسان شمالی در سطح زیر کشت زعفران رتبه سوم ودر عملکرد با 4.1 کیلوگرم در هکتار رتبه دوم کشور را دارد که عملکرد در آمار سال 95 به 6.1 کیوگرم در هکتار ارتقا یافته است .
عبدالله یوسفی اظهار داشت: در حوزه توسعه کشت این محصول لازم است با احتیاط عمل کنیم و محققان وپژوهشگران ، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی، واحدهای دانشگاهی باید پیرامون شرایط تولید و بهره برداری بررسی و تحقیق لازم را داشته باشند تا با چالش جدی مواجه نشویم
وی برتشکیل شرکت تعاونی زعفران کار تاکید کرد و گفت: برای سازمان دهی بهتر فعالیت ها ایجاد این شرکت ضروری است که مجوز آن برای شهرستان فاروج صادر و هیات موسس آن تشکیل شده است.
یوسفی گفت: تشکیل آن با رویکرد پیگری به موقع مطالبات زعفران کاران بخصوص در بخش بازاریابی و فروش با رویکرد صادرات باید باشد.
وی درآمد حاصل از فروش زعفران استان با عملکرد 4.1کیلوگرم در هکتار را، 400میلیارد ریال عنوان کرد.

**رسیدن به ارزش افزوده در تولید زعفران چشم انداز تولید این محصول باید شود
فرماندار فاروج گفت: رسیدن به ارزش افزوده طلای سراغ، چشم انداز تولید این محصول باید باشد تا از صادرات آن اقتصاد غیر نفتی کشور رونق بیشتری بیابد.
هادی رجائی نیا اظهار داشت: این جشنواره با هدف معرفی محصول زعفران به عنوان یکی از سوغات ارزشمند شهرستان و کمک به ارتقای کیفی مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران برگزار شده است.
وی با اشاره به این همه سطح بارده زیر کشت این محصول در شهرستان هزار و 600 هکتار است، گفت: تاکنون حدود 2 هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان زیر کشت زعفران رفته است .
فرماندار فاروج گفت: پیش بینی می شود که سه هزار و 850 خانوار 11 تن سرگل در سال جاری داشته باشند.
فرماندار فاروج گفت: امیدواریم تعداد واحدهای فرآوری این محصول در شهرستان از رقم 3به حدی برسد که همه محصول به نام شهرستان و دربازارها جهانی عرضه شود.

**زعفران را سر سفره جهان باید ببریم
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان شمالی هم گفت: زمینه مصرف زعفران را در بخش های مختلف فراهم کنیم و آن را باید سر سفره جهان هم ببریم.
محمود دلپسند افزود: در توسعه سطح زیر کشت این محصول چالش هایی داریم که با برنامه ریزی و مدیریت صحیح باید آن را به فرصت تبدیل کنیم.
وی با تاکید بر ضرورت تکمیل زنجیره تولید بیان داشت: با یافتن بازار عرضه و قبل از آن فرآوری می توان تولید این محصول را اقتصادی کرد.
دلپسند از قرار گرفتن خراسن شمالی در شمار استانهای دارای خرید حمایتی محصول زعفران از سوی دولت خبر داد.
**مراحل تولید زعفران یک میراث معنوی است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: حفظ میراث فرهنگی معنوی ضرورتی است که برکسی پوشیده نیست و مراحل تولید زعفران یکی از این میراث های فرهنگی ماست.
سویدانلویی اظهار داشت: برگزاری جشنواره زعفران زمینه ای برای احیا و تبین این میراث است که به منظور حفظ فرهنگ بومی ومحلی اجرایی شده است.
وی افزود: 57 میراث فرهنگی ناملموس در خراسان شمالی ثبت ملی شده است که ما از این میراث فقط برخوداریم و هنوز از آن بهره مند نشده ایم.
سویدانلویی، شناسایی، تنبین، معرفی و حفاظت از این میراث را از وظایف اصلی این دستگاه برشمرد و گفت: در این صورت است که همگان می توانند از آن بهره مند شوند.
وی گفت: هدف ما از برگزاری این جشنواره ها تثبیت موفقیت استان در مقاصد وبازارهای جدید گردشگری است.
از جمله برنامه های جانبی این جشنواره که در یکی از مزارع زعفران شهرستان فاروج در کیلومتر 4 جاده فاروج به شیروان برگزار شد، برگزاری نمایشگاهی از مراحل فرآوری زعفران، بسته بندی های مختلف آن، ادوات مراحل کاشت و تولید زعفران، معرفی غذاهایی که در آن زعفران به مصرف می رسد وصنایع دستی شهرستان بود.
سطح زیر کشت زعفران خراسان شمالی در سال زراعی 94- 95 ، هزار و 238 هکتار و در سال زراعی 95-96 به 2 هزار و 190 هکتار افزایش یافته است.
7187/ 6042 گزارش از: مرضیه مهربان** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.