علی مبارکی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا اظهارکرد: انجام هزینه های نمونه گیری و صدور شناسنامه برای حدود 200 سراسب اصیل ترکمن با یک میلیارد ریال اعتبار، پیش بینی شده است.
وی درباره اینکه برخی از صاحبان اسب ها برای کسب جایزه در مسابقات کورس اسبدوانی اقدام به اختلاط ژنیک اسب ها می کنند گفت: با انجام آزمایشات ژنتیک کورس اسبدوانی اسب دوخون و اسب اصیل ترکمن از یکدیگر جدا می شود و دیگرچنین مواردی را نخواهیم داشت.
مبارکی اضافه کرد: با برنامه ریزی های انجام شده در سازمان جهاد کشاورزی استان و هیات سوارکاری، مردم مطلع هستند که اسب دخون در آینده هیچ جایگاهی در پرورش دام اصیل نخواهد داشت.
وی بیان کرد: فعالیت های پایه ای ژنتیکی را سازمان جهاد کشاورزی و هیات سوارکاری در استان به مدت سه سال است که انجام می دهند و این موضوع منتفی شده است.
مبارکی در ادامه گفت: در کار گروه اسب اصیل ترکمن مصوب شد که با همکاری صندوق کارآفرینی مهر امید برای خرید اسب اصیل ترکمن تسهیلات کم بهره پرداخت شود که به هراسب پرورشی 250 میلیون ریال و به هر اسب ورزشی 350 میلیون ریال تسهیلات با سود چهاردرصد و بازپرداخت پنج ساله اعطا می شود.
وی بیان کرد: در مرحله اول مبلغ 30 میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی برای خرید اسب و توسعه صنعت اسب ترکمن در این استان پرداخت می شود.
اجداد اسبان ترکمن ابتدا در اصطبل های سلطنتی قوم ماد پرورش یافته اند وسپس به خراسان منتقل شده اند.
برگزاری مسابقه و کورس های محلی نیز در منطقه جرگلان رونق بسیار دارد و بعضا بدون دخالت هیئت سوارکاری به شکل سنتی برگزار می شود.
صنعت اسب، ثروت بزرگ و بکر شمرده شده که تولیدکنندگان اسب، نه تنها به سود اقتصادی دست نیافته اند بلکه در هجمه بی توجهی و بی اعتنایی ها رو به افول ر فته است.
اسب اصیل ترکمن جایگاه منحصر بفردی در کشور و خراسان شمالی دارد که نمی توان آن را انکار کرد اما این روزها، کمبودها، کاستی ها و بداخلاقی ها در جامعه و ناهماهنگی ها و بی توجهی ها در میان مسئولان سبب شده تا صنعت اسب در استان نتواند رشد و پیشرفت داشته باشد.
صنعت اسب ترکمن می تواند سبب افزایش درآمد روستاییان محروم به ویژه روستاییان راز وجرگلان باشد اما این بی توجهی ها سبب شد تا همان معدود کسانی که تلاش دارند تا این نژاد و ذخیره ژنتیکی استان را حفظ کنند در ادامه فعالیت های خود بی انگیزه و بی رغبت شوند.
در استان خراسان شمالی سه هزار راس اسب وجود دارد که یک هزار راس آن اسب اصیل ترکمن است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.