به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، عبدالله قدرتی در همایش روز ملی روستا در روستا حصار اندف شهرستان فاروج اظهار داشت: سیاستگزاری های 30 سال اخیر در حوزه روستاها درست نبوده و این روند اشتباه روستاها را از کانون تولید بودن دور کرده است.
وی اظهار کرد: اینکه بگوییم همه کارهایی که انجام داده ایم خوب بوده درست نیست و باید اعتراف کنیم سیاست های غلط و فیزیکال کردن مفهوم توسعه در در حوزه روستاها، این فضاها را از جایگاه اصلی خود در بخش تولید دور کرده است.
وی گفت: آن چیزی که در امنیت غذایی کشور مهم است حفظ کانون تولید بودن و ارزش آفرینی روستا است .
قدرتی با تاکید بر حفظ رنگ وبوی روستاها بیان داشت: امروز نگاه بنیاد مسکن در اجرای طرح هایش با محوریت حفظ بافت با ارزش روستا هاست و دیوارهای کاهگلی و بافت روستاست که توریسم را جذب می کند.
وی با اشاره به اینکه خلا مهم در حوزه روستاها نداشتن مدیریت یکپارچه روستا در سطح کشور است بیان داشت: یک سری تکالیف قانونی دست و پاگیر هم در این نبود پیکپرچگی در مدیریت روستاها اثر گذار است که امیدواریم در سطح کلان به یکپارچگی برسد.
وی مشکل آب رو هم از دغدغه های مهم در روستا ها برشمرد و افزود: موضع آب تعارف بردار نیست و روستای پرآب دغدغه اشتغال ندارد .
قدرتی گفت: نیاز امروز ما داتشن نگاه آمایشی به نقطه به نقطه کشور است وباید به تناسب ظرفیت ها در حوزه های مختلف اقدام به توانمند سازی شود.
وی روستایی بدهکار و ورشکسته را ثمره پرداخت تسهیلات بدون ارائه برنامه های آموزشی عنوان کرد وبیان داشت: ظرف 2 تا 3 ماه آینده 120 میلیارد ریال تسهیلات به روستاییان پرداخت می شود اما قبل از پرداخت آن برای پیشگیری از مشکلاتی که در گذشته رخ داده، اولویت ارائه آموزش های لازم برای استفاده اثر گذار از این تسهیلات است .
وی گفت: طرح ارائه آموزش های لازم برای بهره مندی بهتر از تسهیلات در 120 روستای استان اجرایی می شود وتسهیل گرانی را برای آگاهی بخشی به روستاها اعزام می کنیم .

چالش در کانون های تولید توسعه کشور را با مشکل مواجه می کند
فرماندار فاروج، روستاها را عامل توسعه هر کشوری برشمرد و گفت: روستاها کانون تولید هستند و اگر تولید دچار مشکل شود، توسعه کشور با مشکلات جدی مواجه می شود.
هادی رجائی نیا افزود: با این رویکرد از 285 میلیارد ریالی اعتبارات شهرستان 200 میلیارد ریال در روستاها هزینه می شود از رقم باقی مانده منهای اعتبارات شهرداری ها، ثمره هزینه کرد باقی مانده اعتبارات هم به روستاها می رسد.
وی با اشاره به اینکه 70درصد اعتبارت شهرستان بصورت مستقیم در روستاهاهزینه می شود بیان داشت: امسال اعتبارات حوزه کشاورزی را به 47 میلیارد ریال رساندیم که رشد خوبی نسبت به سال های قبل داشته است.
فرماندار فاروج افزود: قبل از سرمایه گذاری در روستاها اول باید به شناخت درستی از جامعه هدف ، قابلیت ها و توانمندی ها برسیم و با آمایش سرزمینی قدم در مسیر سرمایه گذاری بگذاریم .
وی تاکید کرد: درست شناسایی نشدن ظرفیت ها، اشتباه بودن مسیر پرداخت تسهیلات ویا ضعف در نظارت ها بوده که گاهی شاهد به انحراف رفتن این بخش بوده ایم و نتیجه دلخواه از این حوزه عاید مردم نشده است.
وی افزود: باید دنبال الگو سازی مناسب باشیم وبا همین رویکرد، طرح روستای سبز، روستای بدون بیکار، وروستای بدون بیسواد را در شهرستان کلید زدیم.
معاون اداره کل امور عشایر استان هم گفت: هنوز کسی به درستی نمی داند متولی اصلی روستا کیست.
رضا روشن ضمیر افزود: مدیریت یکپارچه و تجمیع مدیریت ضرورتی است که کاملا احساس می شود.
امام جمعه تیتکانلو با گرامیداشت، 19 مهر سالروز سفر رهبر به استان گفت: این سفر 20 سال برنامه های استان را جلوتر برد.
حجت الاسلام حسین ناعلیزاده افزود: تلاش همه برای رسیدن به وحدت کلمه در همه حوزه ها باید باشد .
در این همایش به نیابت از همه شوراها و دهیاران، از شورا ها ودهیار روستای حصار اندف با اهدا لوح قدر دانی شد.
زنگ روستا نواخته وطرح هادی روستای حصار هم افتتاح شد.
15 مهرماه در تقویم کشور روز روستا نامگذاری شده است
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.