خشکیدگی یا کاهش منابع آبی شیروان که ناشی از 15 سال خشکسالی پیاپی در استان خراسان شمالی است هم اکنون کشاورزی این شهرستان را در معرض تهدید قرار داده و کشاورزان برای برطرف شدن این معضل از مسئولان درخواست کمک دارند.
براساس گزارش اداره کل هواشناسی خراسان شمالی میزان بارندگی در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 75 درصد کاهش داشته به طوریکه در این مدت تنها 42 میلیمتر بارندگی ثبت شده در حالی که این میزان در نیمه نخست پارسال 176 میلیمتر بوده است.
براساس این گزارش، میزان بارندگی شیروان که در استان بیشترین کاهش را داشته نسبت به دوره آماری 10 ساله هم افزون بر 60درصد کاهش نشان می دهد.
گفته می شود، بسیاری از مزارع کشاورزی این شهرستان به ‌واسطه نبود آب از زیر کشت خارج‌ شده و خطر خشک شدن باغ ها هم یکی از مهم ترین مشکلات روستائیان به واسطه کم آبی در این خطه است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: بارندگی هایی که سال آبی گذشته داشته ایم 28 درصد نسبت به سال آبی بلند مدت و 37 درصد نسبت به سال ماقبل آن کاهش داشته است.
سیدابراهیم علوی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: کاهش بارندگی ها باعث کاهش روان آب و کم آب شدن رودخانه ها شده است که هم اکنون فقط 22 درصد سدهای استان دارای آب هستند.
وی با اشاره به خشکسالی های سال جاری گفت: هم اکنون تقریبا آب سد شیروان خالی است که آب آن به مصارف کشاورزی رسیده و تنها 1.5درصد سد شیروان پر است.
علوی افزود: کلا با کاهش بارندگی شاهد تاثیر آن بر منابع آب زیرزمینی و سطحی و کاهش آب رودخانه ها و منابع آب بوده ایم که هم اکنون آب دهی قنوات، چشمه ها و رودخانه ها کم شده است.
مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: هم اکنون شهرستان شیروان 499 دهنه چشمه با 50 میلیون متر مکعب تخلیه، 70 رشته قنات با 5.7 میلیون متر مکعب تخلیه و هزار و 334 حلقه چاه با 82.7 میلیون متر مکعب تخلیه دارد.
وحید واسطه در گفت و گو با ایرنا با با بیان اینکه از مجموع کل چاه های شیروان 844 حلقه چاه آن غیر مجاز است اظهار کرد: میزان برداشت از چاه های غیر مجاز 8 میلیون متر مکعب است.
وی با بیان اینکه سالانه 80 سانتی متر افت سطح آب های زیر زمینی را داریم گفت: از سال 72 تاکنون 168 میلیون متر مکعب کسری مخزن آب تجمعی داشته ایم که 18 متر افت سطح آب های زیر زمینی بوده است.
واسطه با اشاره به کاهش بارندگی و خشکسالی سال جاری افزود: هم اکنون سد بارزو شیروان 1.5 میلیون متر مکعب آب دارد که تقریبا 2 درصد آن پر است و این در صورتی است که حجم کل سد 92 میلیون متر مکعب می باشد.
مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: کاهش بارش ها موجب ایجاد مشکلاتی برای کشاورزان و باغداران در این شهرستان شده است.
سعید خوشقامت در گفت و گو با ایرنا در خصوص اثرات خشکسالی بر محصولات این شهرستان اظهار کرد: خشکسالی توام با سرمازدگی سبب خسارت و کاهش عملکرد 64 درصدی محصول گندم در شیروان شده است.
وی گفت: همچنین در سال گذشته بیش از 80 درصد مزارع کلزا به دلیل سرمازدگی قابلیت برداشت را نداشته و سطح زیر کشت محصول کلزا از 943 هکتار به 120 هکتار کاهش پیدا کرده است.
خوشقامت با اشاره به اهمیت تولید محصول کلزا افزود: با توجه به اینکه یکی از وارد کننده های روغن نباتی هستیم برنامه جهت کشت کلزا است که باید به صورت جدی ورود پیدا کنیم که از کشاورزان تقاضامندیم جهت استمرار کشت گندم و رعایت الگوی کشت مبادرت به کشت کلزا داشته باشند.
مدیر جهاد کشاورزی شیروان با اشاره به کاهش کلزا در این شهرستان افزود: امسال 205 تن کلزا به مراکز خرید در شیروان تحویل داده شد.
خوشقامت همچنین با اشاره به کاهش غلات در شیروان نسبت به سال گذشته گفت: امسال سطح زیر کشت گندم آبی در این شهرستان 6 هزار و 440 هکتار و گندم دیم 15 هزار و 700 هکتار بود که از این سطح 18 هزار و 600 تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان این شهرستان به مراکز خرید تحویل داده شد.
رئیس اداره عشایری شیروان گفت: امسال 7میلیارد و 400 میلیون ریال تسهیلات خشکسالی به عشایر این شهرستان خراسان شمالی در سال جاری پرداخت می شود.
غلامحسن کاظمی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه هم اکنون تمام مراحل پرداخت این گونه تسهیلات طی شده است و در مرحله تخصیص است اظهار کرد: این میزان تسهیلات از محل ماده 10 و 12 است که با بهره 4 درصد و باز پرداخت 5 ساله می باشد.
وی با بیان اینکه امسال تسهیلات خشکسالی به 2 هزار و 830 نفر از عشایر این شهرستان پرداخت می شود گفت: به هر نفر 50 میلیون ریال تسهیلات پرداخت خواهد شد.
کاظمی با بیان اینکه امسال میزان پرداخت تسهیلات خشکسالی عشایر این شهرستان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است افزود: سال گذشته هفت میلیارد ریال تسهیلات خشکسالی به 140 نفر از عشایر شهرستان پرداخت شد.
رئیس اداره عشایری شیروان گفت: با توجه به خشکسالی امسال، مراتع ضعیف بودند و کمبود علوفه داشتیم که عشایر علوفه دستی تغذیه کردند.
کاظمی افزود: همچنین به منظور کاهش اثرات خشکسالی بر زندگی عشایر با همکاری شرکت تعاونی عشایری در 6 ماهه اول سال جاری 1.587.955 کیلوگرم جو، 540 کیلوگرم کنسانتره، 168 کیلوگرم سبوس و 8 هزار و 930 کیسه 40 کیلوگرمی آرد بین عشایر شیروان توزیع شده است.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد واقع است که 105 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.
7186/6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.