سارا براتی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: از مجموع ناشنوایان تحت پوشش در این استان، 780 نفر دانشجو هستند.
وی به فعالیت مرکز خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا 'صبا 'در مرکز استان اشاره کرد و گفت: در این مرکز خدماتی از قبیل گفتاردرمانی، تربیت شنیداری و کاشت حلزون انجام می شود و تنها مرکزی که با این عنوان در استان فعالیت دارد و به ناشنوایان خدمات ارائه می دهد.
وی از دیگر خدمات ارائه شده به ناشنوایان توسط اداره کل بهزیستی استان به تامین هزینه های دانشجوها و دانش آموزان، تامین هزینه خرید باطری برای سمک، ارائه تسهیلات اشتغال زایی، خرید اقلام توانبخشی، تهیه دستگاه ضبط صدا و تامین هزینه های کاشت حلزون اشاره کرد.
براتی با ذکر اینکه به ازای هر نفر برای کاشت حلزون 30 میلیون ریال و تعمیر قطعات آنها 40 میلیون ریال کمک هزینه پرداخت می شود اظهارکرد: از ابتدای سال تاکنون برای کاشت حلزون و تعمیر قطعات آنها برای ناشنوایان 300 میلیون ریال هزینه شده است.
وی عنوان کرد: کاشت حلزون برای افراد در تمام سنین انجام می شود اما بهترین زمان برای انجام این کار درسنین 2 تا 6 سال است تا زمان ورود به مدرسه مشکلی نداشته باشند.
وی موضوع اشتغال، کمبود اعتبارات برای کاشت حلزون، خرید سمعک و هزینه های گفتار درمانی را از عمده مشکلات ناشنوایان در خراسان شمالی برشمرد و گفت: باید در زمینه اشتغال این قشر در دستگاه های اجرایی و یا حتی بکارگیری آنها به صورت آزاد در جامعه فرهنگ سازی شود، ناشنوایان از توانایی بسیاری در انجام کارهای مختلف برخوردارهستند.
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی همچنین از افتتاح کلینیک لوویژن(Low Vision) همزمان با روز جهانی نابینایان در خراسان شمالی خبر داد و گفت: این کلینیک مخصوص نابینایان است تا بتواند شرایط زندگی و کاری بهتری را برای این گروه از بیماران تأمین نماید.
بهزیستی خراسان شمالی 27 هزار و 737 نفر مددجو زیرپوشش دارد.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.