حسن وحید روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اجرای این طرح به شهرهای گرمه و جاجرم تعمیم یافته و گستره آن به طور چشمگیری افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: پروژه ترسیب کربن در شهرستان جاجرم از سال گذشته در منطقه سنخواست آغاز شده است و در این طرح که در سطح 60هزار هکتار اجرا می شود، 13 نقطه روستایی با هفت هزار و 340 نفر جمعیت تحت پوشش قرار می گیرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: در مرحله نخست این طرح ساکنان روستاهای جربت، خراشا، کرف و قلی زیر پوشش قرار می گیرند.
به گفته وی پروژه ترسیب کربن در شهرستان گرمه نیز از خردادماه امسال در منطقه گلستان آغاز شده است و این طرح نیز در سطح 40هزار هکتار، ساکنان 6 نقطه روستایی با سه هزار و 500 نفر جمعیت را تحت پوشش دارد.
وحید خاطرنشان کرد: در مرحله اول این طرح، روستاهای دشت، چشمه خان و بیدک از مزایای آن بهره مند می شوند.
وی اظهار کرد: پروژه های دو شهرستان جاجرم و گرمه، جزو پنج پایلوت در فاز سوم تعمیم پروژه ترسیب کربن است.
بر اساس این گزارش، اجرای طرح ترسیب کربن بر اساس تفاهم نامه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و دفتر عمران سازمان ملل، یو.ان.دی.پی، پنج پایلوت در چهار استان شامل استان های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و یزد در دستور کار است که 2 پایلوت گرمه و جاجرم در خراسان شمالی قرار دارد.
طرح بین المللی تعمیم ترسیب کربن استان از خرداد ماه 93 در منطقه گورپان شهرستان اسفراین در مساحت 126 هزار هکتار با 6 هزار و 200 نفر جمعیت و 28 نقطه روستایی و سکونتگاهی با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به نمایندگی از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، استانداری و دفتر عمران سازمان ملل (UNDP) در حال اجرا است.

* آتش سوزی در عرصه های طبیعی خراسان شمالی حدود 33 درصد کاهش یافت
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود به وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی اشاره کرد و گفت: وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی این استان در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود 33 درصد کاهش یافته است.
وی اظهار کرد: در نیمه نخست امسال 282 هکتار از عرصه های طبیعی خراسان شمالی دچار حریق شده است که این رقم در مدت مشابه پارسال بیش از 420 هکتار گزارش شده است.
وی افزود: در این مدت 37 فقره حادثه در عرصه های طبیعی این استان به وقوع پیوسته است که این رقم در سال گذشته 48 فقره به ثبت رسیده است.
وحید گفت: بیشترین حادثه های آتش سوزی در عرصه های طبیعی در تیرماه رخ داده است و در این بازه زمانی، بیش از 37 هکتار از عرصه ها در 15فقره حادثه، دچار آتش سوزی شده است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.