در این گزارش آمده است: تهیه غذا و اطعام در ماه محرم برای عزاداری امام حسین (ع) یکی از سنت های دیرین است که انجام می شود و هر سال علاوه بر کمک های خودجوش مردمی، متولیان امر در این بخش نیز به دلیل افزایش مصرف اقلام مورد نیاز و به منظور جلوگیری از افزایش قیمت ها و تنظیم بازار، تزریق گوشت،برنج و روغن به بازار را تصویب می کنند اما با توجه به افزایش افسار گسیخته قیمت گوشت و گران بودن برنج در بازار، امسال رؤسای هیئت های مذهبی با دغدغه افزایش چند برابری هزینه ها مواجه و تدابیر جدید و بهتری را خواستار هستند.
«مهدیانی» یکی از رؤسای هیئت های مذهبی با بیان این که در حال حاضر تهیه گوشت قرمز مشکل اساسی برای هیئت های مذهبی در استان است، می گوید: از آن جایی که پخت حلیم در بجنورد مرسوم است و عمده مواد این نوع طعام هم گوشت قرمز است، باید شرکت پشتیبانی امور دام با توزیع گوشت های منجمد در بازار، مانع افزایش قیمت ها شود.
وی برای سهولت اطعام دهی در ماه محرم، خواستار برنامه ریزی حتی در نانوایی هاست تا در این زمان هیئت ها برای تهیه نان از نانوایی ها دچار چالش نشوند.
وی اظهارمی کند: چون بیشتر هیئت های مذهبی توان مالی ضعیفی دارند و پیش بینی می شود با شرایط موجود، قیمت گوشت نسبت به سال های گذشته گران تر شود بهتر است گوشت یارانه ای برای این هیئت ها در نظر گرفته شود.
یکی دیگر از رؤسای هیئت های مذهبی نیز در این باره ادامه می دهد: با توجه به این که امسال قیمت ها به شکل افسارگسیخته افزایش یافته است، باید کمیته تنظیم بازار با جدیت بیشتری وارد کار شود و اقلام ضروری را به بازار تزریق کند، تا هیئت ها دغدغه افزایش قیمت ها را نداشته باشند.
وی خاطرنشان می کند: طی محاسبه های قیمتی انجام شده، سال گذشته اطعام در یک شب یک میلیون و 400 هزار تومان هزینه داشت، اما امسال با شرایط کنونی به 2 میلیون و 500 هزار تومان افزایش خواهد یافت.
وی می افزاید: این طور مسائل وجود دارد و باید مسئولان حمایت های ویژه تری داشته باشند.
وی اظهار می کند: اگر پیگیر رفع مشکل هیئت ها نباشیم، سال به سال عزاداری ها کم رنگ تر می شود و ممکن است به این فرهنگ آسیب جدی وارد شود.
رئیس شورای هیئت های مذهبی استان نیز با اشاره به برگزاری گردهمایی هیئت های مذهبی به مناسبت محرم عنوان می کند: سال های گذشته در راستای تنظیم بازار، اقلامی را در اختیار ما می گذاشتند و امسال نیز وزارتخانه اقلامی را مصوب کرده و باید به شکل کتبی ابلاغ کند که هنوز ابلاغی دریافت نکرده ایم.
«مهرآبادی» ادامه می دهد: اگر آن چه که می دهند، به منظور تنظیم بازار باشد، به طور حتم کمبودها در بازار جبران می شود چون در این ایام مصرف بالا می رود.
به گفته وی سازمان صنعت، معدن و تجارت هم برای تحویل برنج هندی با حواله، اعلام آمادگی کرده است که در مهار قیمت های بازار تأثیر دارد.
وی اظهار می کند: از هفته های گذشته مسئولان هیئت ها مراجعه می کنند و با توجه به افزایش قیمت اقلام ضروری در این ایام راهکار می دهند و تقاضای تدابیری از سوی دست اندرکاران را دارند، به طوری که برخی از آن ها با توجه به شرایط اقتصادی حذف یک شب اطعام در ایام محرم را پیشنهاد می دهند اما خودشان هم نمی پذیرند.
وی ادامه می دهد: راهکار این است که مسئولان هیئت های مذهبی تدبیری هوشمندانه داشته باشند.
وی خرید دام زنده و تهیه گوشت منجمد را از جمله روش های تعدیل قیمت ها ذکر و خاطرنشان می کند: با این وجود اگر حواله های تهیه اقلام در بحث تنظیم بازار برسد قیمت ها مهار می شود و امیدواریم کمیته تنظیم بازار سیاست های خود را به موقع اعمال کند.
وی می افزاید: اگر در بازار گوشت منجمد به وفور نباشد، خلأ ایجاد می شود که قیمت ها را افزایش می دهد.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در این باره می گوید: کمیته تنظیم بازار کاری که انجام داده تهیه برنج و روغن با قیمت مناسب است و شکر هم با همان قیمت قبل توزیع می شود.
«ابراهیمی» می افزاید: سهمیه توزیع برنج هندی با همان قیمت سابق نیز ابلاغ شده و آماده تحویل در ایام محرم هستیم. وی با اشاره به شرایط نا به سامان قیمت گوشت قرمز نیز اظهار می کند: از آن جایی که مصرف گوشت قرمز کم است، کمبود نداریم اما قیمت ها بالاست. وی ادامه می دهد: پس از طرح لوازم تحریر در بازار، با توزیع اقلام تنظیم بازار، نظارت ها در این بخش را نیز تشدید خواهیم کرد. وی خاطرنشان می کند: در حال حاضر نامه توزیع برنج و روغن را دریافت کرده ایم و هماهنگی با شرکت غله انجام و لیست شهرستان ها نیز مشخص شده است اما در رابطه با دیگر اقلام هنوز اطلاعی نداده اند و احتمال این که بحث مرغ منجمد در رابطه با تنظیم بازار مطرح شود، وجود دارد.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.