به گزارش خبرنگار ایرنا ، مراسم سنتی دمام زنی با قدمتی بیش از 70 سال در شهرهای جنوب خوزستان برگزار می شود و این سنت از هشت سال پیش تاکنون در هیات عاشقان اباعبدالله حسین (ع )با حضور جوانان آبادانی های مقیم قائمشهر در جاهای مختلف این شهرستان برپا می شود.
دمام زنی به حرکات منظم دستها و برآمدن نوای طبل ها و طنین صدای سنج گفته می شود.
دمام زنی از دوران گذشته تاکنون علاوه بر مراسم سینه زنی ایام ماه محرم، برای باخبر کردن مردم از ماه محرم و صفر و دعوت آنها به روضه و مراسم عزاداری محرم نیز اجرا می شد .
در ایران نیز از این شیوه در آئین عزاداری استفاده می شود، بویژه در نواحی جنوب غربی ایران تا جنوب شرقی آن، نوحه خوانی، نوازندگی سنج و دمام در ماه محرم و صفر حکایت از دردها و غمهای فراوان دارد و در ماه محرم و صفر از سازهایی جهت نوازندگی غم و حماسه بنام سنج، دمام و بوق استفاده می شود که نواختن آن حالتی در انسان بوجود می آورد که او را برای سینه زنی و عزاداری آماده می کند.
بنا به باور کارشناسان این عرصه، صدای شیپور معنای شیپور جنگ، صدای سنج، صدای بهم خوردن شمشیرها و صدای طبل، صدای سم اسبان را برای مخاطب تداعی می کند.
یک عضو هیات دمام زنی عاشقان اباعبدالله حسین (ع ) قائمشهرکه در برگزاری این مراسم مشارکت داشت به خبرنگار ایرنا ، گفت : این هیات قریب به هشت سال این مراسم را در جاهای مختلف این شهرستان برگزار می کند .
هومن رحیمی با بیان اینکه این مراسم را امسال در مقابل کارخانه نساجی شماره (2 ) برگزار کرده ایم ، گفت که با برگزاری مراسم دمام زنی قصدمان برآن است که این نوع عزاداری را به شهروندان قائمشهری معرفی کنیم .
وی با اشاره به اینکه در این هیات پنج نفر عضو هیات امنا هستند ، بیان کرد : این هیات هم اکنون 55 عضو دمام زن دارد که 90 درصد از این افراد آبادانی های مقیم قائمشهر هستند .
این عضو هیات دمام زنی عاشقان اباعبدالله حسین ( ع ) قائمشهر با بیان اینکه این مراسم را با هزینه شخصی برپا می کنیم ، خاطر نشان کرد : نیازمند حمایت و کمک مالی از سوی شهروندان و خیرین اباعبدالله حسین هستیم .
رحیمی دیگر کارهای فرهنگی هیات امنا ابا عبدالله حسین ( ع ) را از جمله اجرای مراسم ، ایستگاه صلواتی ، خیمه سوزان و دسته روی اعلام کرد.
همچنین دیشب علاوه بر عزاداری امام حسین ( ع ) مراسم تعزیه خوانی نیز در قائمشهر برگزار شد.
خبرنگار : مونا معینی کوچکسرائی **انتشار دهنده: محسن حسن نیا
7334/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.