شهریور ماه که می شود، تردد در جاده ها به طور چشمگیری افزایش می یابد بویژه در دهه آخر و روزهای پایانی شهریور ماه، جاده ها، عرصه حضور مسافرانی است که یا در حال بازگشت هستند و یا تازه به این فکر افتاده اند که از فرصت باقی مانده از تابستان، نهایت استفاده را بکنند، بار سفر ببندند و حال و هوایی عوض کنند.
این روزها تردد در محورهای روستایی نیز به دلیل افزایش سفرها به روستاها و مناطق ییلاقی بیشتر شده است بویژه در روزهای پایانی هفته، روستاهای خوش آب و هوا مردم را به سمت خود فرا می خوانند و بر این اساس جاده های روستایی نیز پر ترددتر همیشه می شود.
شهریور ماه به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و حجم ترافیک در جاده ها نیز بیشتر، از این رو احتمال بروز حوادث نیز در این روزها بالا می رود، حوادثی که در یک آن و کمتر از ثانیه، فرد را اسیر خود می کند.
مسئولان از شهریورماه به عنوان یکی از پرحادثه ترین ماه های سال نام می برند و به رانندگان توصیه می کنند در این ماه در رانندگی ها بیشتر احتیاط کنند.
افزایش شمار حوادث و تلفات جاده ای در دهه آخر شهریورماه سبب شده تا این دهه به نام دهه احترام به قوانین رانندگی نامگذاری شود تا حساسیت ها برای رعایت مقررات رانندگی افزایش یابد.
بر اساس تحلیل هایی که انجام شد در محورهای ارتباطی خراسان شمالی، بیشتر تصادف های شهریور ماه سال گذشته، در ساعت 16 تا 20 رخ داده به طوری که 27 درصد از حوادث در این بازه زمانی بوده و 24 درصد از تصادف ها نیز در ساعت 12 تا 16 اتفاق افتاده است و بیشتر تصادف ها در فاصله های نزدیک به شهرها و شعاع 30 کیلومتری از شهر رخ داده است.
در این میان واژگونی ها، صدرنشین حادثه های جاده ای گزارش شده است که خواب آلودگی و خستگی علت بروز این سانحه ها گزارش شده است.
در ماه آخر تابستان سال 94، 34 فوتی و 496 مصدوم و آخرین ماه تابستان سال 95 نیز 25 فوتی و 522 مصدوم در حادثه های ترافیکی استان خراسان شمالی گزارش شده است.
شهریورماه سال 94، 23 نفر در حادثه های ترافیکی محورهای برون شهری و 11 نفر در محورهای روستایی جان خود را از دست داده اند و در شهریور سال 95 نیز 23 نفر در حادثه های فرافیکی محورهای برون شهری و 2 نفر راه های روستایی فوت شدند.
شهریور سال 95، 41 فقر تصادف جرحی و فوتی در بزرگراه ها، 52 فقره حادثه در راه های اصلی و 100 فقره تصادف در راه های فرعی و روستایی رخ داده است.
افزایش سانحه های رانندگی در محورهای فرعی و روستایی و بالا رفتن شمار تلفات در این حوادث نیز امسال سبب نگرانی شده است.
مسئولان استان خراسان شمالی می گویند که در این سال ها کیفیت راه ها بهبود یافته است و اجرای پروژه های راه سازی سبب شده است تا بهره مندی روستایی از راه آسفالت بیشتر شود اما در این سال ها شاهد افزایش شمار حادثه های رانندگی در این محورها هستیم.
آن ها معتقدند که راه روستایی و راه فرعی به لحاظ وجود علائم رانندگی و سرعت مجاز تعریف شده، مشخصات خود را دارد و رانندگی در این مسیر ها نیز نیازمند به کار بستن قوانین و مقررات مربوط به آن است اما کاربران و رانندگان عبوری بعضا نسبت به این نکات بی توجه هستند.
حداکثر سرعت تعریف شده در محور روستایی، 60 کیلومتر بر ساعت است اما رانندگان با سرعت غیرمجاز تردد دارند و رعایت نکردن مقررات منجر به بروز حادثه در این مسیرها می شود.

* رانندگی بلافاصله پس از صرف غذا ممنوع
بالا بودن شمار سانحه ها در ساعاتی پیش و پس از ظهر و نیز مکان وقوع حوادث نشان از این دارد که تصادف ها ارتباط زیادی با صرف غذا و خستگی و خواب آلودگی پس از آن دارد.
خستگی و گرسنگی فرد ساعاتی مانده به ظهر، سبب افت قند خون در فرد می شود و این امر احتمال بروز تصادف را بیشتر می کند.
راننده در این ساعات، اصرار دارد که برای صرف ناهار خود را سریعتر به رستوران و یا مراکز بین راهی برساند از این رو سرعت رانندگی بیشتر می شود.
از طرفی افت قند خون سبب می شود که فرد نتواند به سرعت و در زمان مناسب نسبت به اتفاق ها و شرایط مختلف عکس العمل دقیق و مناسب داشته باشد و سرعت در تصمیم عکس العمل ها تا حدی پایین می آید از این رو احتمال وقوع حادثه بیشتر می شود.
پس از صرف ناهار نیز بدن به طور فیزیکی نیاز به استراحت پیدا می کند از این رو رانندگان با مشکل خستگی و خواب آلودگی روبه رو می شوند بنابراین فرد نباید بلافاصله پس از صرف ناهار اقدام به رانندگی داشته باشند.
زمانی که فرد خسته است، سیستم عصبی مغزی نیز خسته است و عکس العمل کافی برای کنترل رانندگی را ندارد. بر اساس نتایج تحقیقات، مهم‌ترین تاثیر خستگی و خواب آلودگی، افت عملکرد سیستم عصبی است و این امر احتمال وقوع تصادف را بیشتر می کند. پس از خوردن غذا، گردش خون بیشتر به سمت سیستم دستگاه گوارش انتقال پیدا می کند از این رو فرد، احساس خواب ‌آلودگی می‌ کند، به همین دلیل به رانندگان توصیه می شود تا 2 ساعت پس از صرف غذا رانندگی نکنند و استراحت کوتاهی پس از صرف غذا داشته باشند.
بر اساس گزارش پلیس راه خراسان شمالی حوادث ترافیکی در جاده های خراسان شمالی طی پنج ماه نخست امسال 116 قربانی گرفته است که 68 نفر از این فوت شدگان در حوادث رانندگی محورهای اصلی و 48 نفر در حوادث محورهای فرعی جان خود را از دست داده اند.
در پنج ماه نخست امسال، بیش از یکهزار و 30 فقره تصادف در محورهای برون شهری استان رخ داده که خودروهای سواری در وقوع 670 مورد مقصر بوده اند.
مسئولان استان خراسان شمالی می گویند که شمار قربانیان حوادث جاده ای در شهریور سال 95 در مقایسه با شهریور سال 94 کاهش داشته است امسال نیز باید تلاش شود تا شهریورماه امسال با کمترین حادثه طی شود.
محورهای ارتباطی خراسان شمالی که در حد فاصل استان های شمالی به مشهد مقدس واقع است از پرترددترین مسیرهای کشور است که سالانه 20 میلیون مسافر و گردشگر از این استان گذر می کنند.از جمله محورهای پرتردد استان، محور بجنورد- جنگل گلستان است.
خراسان شمالی 467 کیلومتر راه اصلی، 746 راه فرعی و چهارهزار و 652 کیلومتر راه روستایی دارد.
خبرنگار ایرنا در خراسان شمالی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.