شماری از کشاورزان خراسان شمالی گفتند: به علت ترس از حمله های پیاپی گرازها که جمعیت آن ها هر ساله افزایش پیدا می کند، کشت وزرع در مناطق دور دست را رها کرده اند و تنها در 'کلاته های' نزدیک روستا اقدام به کشت وزرع می کنند.
آنان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کردند: بارها از بخشداری ها یا ادارات محیط زیست برای چاره جویی کمک خواسته ایم اما، این مشکل اساسی هنوز برطرف نشده است.
یکی از کشاورزان بخش بام و صفی آباد شهرستان اسفراین با بیان اینکه گرازها محصول انگورش را از بین برده اند، گفت: در باغ حدود یک هکتاری هیچی باقی نمانده است.
محمدعلی رحیمی افزود: با وجود اینکه کشاورزان اسفراینی برای دور کردن گرازها از روش های مختلفی استفاده می کنند اما هم اکنون نیز این اقدامات جواب نداده و محصولات آن ها از بین می رود.
یکی دیگر از کشاورزان خراسان شمالی با بیان اینکه بیشتر محصولاتش از ناحیه حمله گراز ها از بین رفته است افزود: سالانه کشاورزان از این ناحیه خسارت زیادی می بینند اما امسال حمله گراز ها به منطقه افزایش یافته و هم اکنون آن ها را کلافه کرده است.
رحیم اصغری از مسئولان خواستار توجه به خواسته کشاورزان برای دفع این گونه حیوانی شد و اظهار کرد: وجود گراز های وحشی در منطقه باعث ترس اهالی نیز شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به خشکسالی و ضعیف شدن مراتع این استان گفت: مباحث مربوط به حمله گرازها بیشتر به علت کمبود غذای این گونه جانوری و همچنین کمبود حیوان های گوشتخوار ایجاد شده است که هم اکنون گرازها برای دستیابی به غذا به باغ ها و مزارع حمله ور می شوند.
محمدجواد تشکری افزود: در قانون برنامه ششم توسعه راه کار هایی برای مقابله با هجوم حیوانات به زمین های کشاورزی از جمله حصار کشی ارائه شده است.
وی با بیان اینکه نباید کشاورزان نسبت به کشتن گراز ها اقدام کنند افزود: این امر باعث به هم خوردن مشکلات زیست محیطی خواهد شد.
وی به کشاورزان توصیه کرد تا با ایجاد بو های نامطبوع، حصار کشی با کاشت گیاهانی همچون لیلکی ( گیاهی خاردار) نسبت به ورود حیوانات وحشی به مزارع و باغ های خود اقدام کنند.
وی افزود: هیچ دستور العمل و قانونی برای مبارزه با حیوانات وحشی از جمله گراز در سازمان جهاد کشاورزی وجود ندارد، کشاورزان تنها باید فضا را برای حضور گرازها ناامن کنند.
به گزارش ایرنا خشکسالی‌های اخیر و کمبود آب در استان خراسان شمالی باعث تخریب زیستگاه‌های حیات‌وحش و هجوم گونه‌های مختلف حیوانات به شهرها و روستاهای مختلف این استان شده است که از جمله این خسارت ها حمله گراز ها به مزارع شهرستان اسفراین است.
این حیوانات که به دلیل خشکسالی دیگر قادر به زندگی در زیستگاه‌هایشان نیستند برای خوردن آب و علوفه و تهیه غذا به مزارع کشاورزی، باغ ها و مناطق مسکونی حمله و خسارات بسیاری به محصولات کشاورزی باغی و دام‌های کشاورزان وارد می‌کنند، به گونه‌ای که هم اکنون گرازهای وحشی با حمله به مزارع کشاورزی شهرستان اسفراین بخش عظیمی از محصولات کشاورزی را از بین برده اند که حتی محصول برخی از مزارع هم اکنون قابل برداشت نیز نیست.
مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی ضمن تایید گفته های کشاورزان اسفراینی گفت: متاسفانه به علت تخریب زیستگاه ها و کاهش جمعیت گونه های گوشتخوار از جمله گرگ، پلنگ و کفتار هم اکنون جمعیت گرازها بشدت افزایش یافته است.
علی اصغر مطهری در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه عامل اصلی به وجود آمدن این مشکل، انسان‌ها و بر هم زدن زنجیره غذایی است، گفت: کشاورزان از حرکت های خودسرانه برای کشتن حیوانات خودداری کنند و مشکلات در این خصوص را به سازمان گزارش دهند.
مطهری از مردم خواست تا در صورت مشاهده حیات وحش، آن را به ادارات محیط زیست اطلاع داده و از هرگونه اقدام در جهت دور کردن و نزدیکی به آنها خودداری کنند.
وی کشتن این گونه ها را راه مناسب برای مبارزه ندانست و افزود: با کشته شدن گراز ها باعث مشکلات دیگری خواهیم شد.
وی افزود: کارشناسان در منطقه حضور خواهند یافت و با توجه به جمعیت گزارها و حمله آنان به مزارع مجوز دفع گراز را که به 2 روش تولید صدا و ترساندن گراز و همچنین کشتن است، صادر خواهند کرد.
مطهری در بخش دیگری از سخنانش همچنین از کشاورزان خواست نسبت به حصار کشی، ایجاد بوی نامطبوع و ناامن کردن منطقه برای وجود وحوش اقدام کنند و افزود: با ایجاد آتش، آلودگی صوتی گرازها از منطقه دور خواهند شد.
وی در خصوص دستور العمل دفع حیوانات زیان بار نیز گفت: گونه هایی همچون گراز، خرگوش، خوک، گرگ و سایر باعث خسارت به کشاورزان می شود که هم اکنون در این استان بیشتر با گراز ها مواجه شده ایم.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه باغی و زراعی دارد که سالانه حدود یک میلیون و 500 هزار تن انواع محصول تولید می شود.
براساس آمارهای موجود، بیش از 82 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی وجود دارد.
اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره 194 هزار و 141 هکتار مدیریت می کند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.