عبدالله یوسفی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: سطح زیر کشت انگور در این استان 18 هزار و 520 هکتار است که در شهرستان های فاروج، شیروان، بجنورد، اسفراین و مانه و سملقان پراکنده است و سالانه بیش از 185 هزار تن محصول از این سطح برداشت می شود.
وی با بیان اینکه 65 درصد تولیدات بخش باغی در خراسان شمالی مربوط به انگور است افزود: از 240 تن انواع محصول باغی 185هزار تن شامل محصول انگور است.
وی افزود: وجود شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب استان خراسان شمالی را هم ردیف استان های آذربایجان غربی و همدان به یکی از قطب های مهم تولید انگور کشور تبدیل کرده، از کل انگور تولیدی حدود 13 هزار تن به صورت تازه خوری و 25 هزار تن فراوری و حدود 90 هزار تن مازاد وجود دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ارقام عمده انگور در این استان را شامل کلاهداری، کشمشی، عسکری، لعل و یاقوتی، انگور سیاه و پیکامی ذکر کرد و افزود: مدیریت صنایع کشاورزی در زمینه صنایع تبدیلی باغی مثل تصفیه و بسته بندی کشمش، سردخانه و سورتینگ و بسته بندی میوه و ... تاکنون 17 فقره جواز راه اندازی با ظرفیت اسمی 80 هزار تن و سرمایه گذاری ثابت 400 میلیارد ریال با اشتغال 643 نفر تاکنون صادر کرده است.
یوسفی در خصوص شاخص ترین صنایع تبدیلی باغی اجرا شده در این استان گفت: سه کارخانه تصفیه و بسته بندی کشمش با ظرفیت سالانه سه هزار تن جذب و جذب مواد خام 15 هزار تن و 6 سردخانه فعال با ظرفیت نگه داری 24 هزار تن محصولات کشاورزی در استان وجود دارد و سه سردخانه دیگر نیز با ظرفیت 11 هزار و 500 هزار تن در حال ساخت است.
وی گفت: برای توسعه صنایع تبدیلی باغی شامل اولویت فراوری انگور شیره، روغن کشی از هسته انگور، کشمش، سرکه و آبغوره است.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه ظرفیت موجود در منطقه و سرمایه گذاری لازم می تواند تحول شگرفی در مباحث اشتغال زایی، صادرات، ارزآوری ایجاد کند، مباحث صنایع تبدیلی و صادرات انگور و کشمش توسعه بخش کشاورزی را به همراه دارد.
یوسفی گفت: صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در توسعه پایدار بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال، بالا بردن کیفیت محصول، کاهش ضایعات و فراهم کردن بازارهای صادرات غیرنفتی از جایگاه ویژ ای برخوردار است و می تواند عنوان حلقه تکمیل کننده زنجیره تولید و زنجیره ارزش محصول نقش مهمی ایفا کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: انگور یکی از مهم ترین میوه هایی است که کشت و تولید آن در کشور ما از سابقه بسیار طولانی برخوردار است، علاقه ایراینان قدیم به مصرف فراورده های انگور به خصوص به صورت تازه خوری، شیره و خشکبار، ناشی از شرایط طبیعی کشور برای پرورش مو بوده است.
یوسفی گفت: از لحاظ اقتصادی محصول اصلی انگور و فراورده های خام آن بعد از پسته و خرما می تواند در ردیف بزرگترین اقلام صادراتی کشور قرار گیرد.
وی اظهار کرد: استان خراسان شمالی استعداد خوبی در زمینه تولید محصول انگور دارا است و این محصول جزو میوه های دانه ریز می باشد، حدد 12 محصول فراوری شده از انگور مثل کشمش، تازه خوری، کنسانتره آب انگور، ژله و مارمالاد و تولید نیوپان از چوب و سرشاخه ها و ضایعات انگور است و همچنین تهیه انواع دراژه و شیرینی، روغن گیری از هسته انگور، سرکه، آبغوره، برگ و ذغال از انگور و فراورده های آن به دست می آید.
این مسئول استانی گفت: خراسان شمالی با داشتن پتانسیل بالای تولید محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلاتی به منظور افزایش کمی و کیفی محصول به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی نیازمند است و توسعه صنایع تبدیلی حدود 17 درصد ارزش افزوده صنعت را به خود اختصاص می دهد.
به گفته کارشناسان باغی متوسط عملکرد انگور 11 تن در هکتار بوده، قیمت متوسط هر کیلوگرم 15 هزار ریال است، ارزش محصول انگور در این استان سه هزار و 55 میلیارد و 800 میلیون ریال است، بیش از 24 هزار خانوار در این استان در امر تاکداری مشغول به فعالیت هستند.
به گزارش ایرنا هر سال تاکداران خراسان شمالی به علت خشکسالی، سرمازدگی، نبود بازار خسارت های زیادی می بینند که در برخی از سال ها انگور روی دست آنان باقی می ماند، پارسال نیز به علت بیماری سفیدک داخلی بیش از 800 هزار ریال متضرر شدند.
خراسان شمالی 344 هزار عرصه کشاورزی با بیش از 82 هزار بهره برداری بخش کشاورزی دارد.
380 هزار تن محصول کشاورزی خراسان شمالی قابلیت صادرات دارد.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.