روح الله عظیمی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این در حالی است که حجم مواد غذایی و آلی در زباله های تولیدی در سطح جهانی حدود 35 درصد است.
وی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته، تنها 35 تا 40 درصد از زباله را موادغذایی و آلی تشکیل می دهند.
وی با بیان اینکه وجود مواد غذایی به نوعی بیانگر اسراف و استفاده نادرست از مواد غذایی است گفت: متاسفانه 70 درصد از زباله های تولیدی در جامعه ما را مواد غذایی به خود اختصاص داده است و این به هیچ عنوان شایسته نیست.

* بجنوردی ها 2 برابر میانگین جهانی زباله تولید می کنند
مدیرعامل سازمان پسماند خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود اظهار کرد: به طور کلی میزان زباله در کشور و این استان بالا است به طوریکه میزان تولید زباله در این استان 2 برابر میانگین جهانی است.
عظیمی افزود: در سطح کشور هر ایرانی روزانه 600 تا 700 گرم زباله تولید می کند و این رقم در بجنورد 630 گرم به ثبت رسیده این در حالی است که میزان تولید زباله استاندارد جهانی در روز 320 گرم است.

*روزانه 130 تن زباله در بجنورد تولید می شود
معاون خدمات شهری شهردار بجنورد از اقدام سازمان پسماند به صورت روزانه برای جمع آوری زباله در سطح شهر خبر داد و گفت: روزانه بیش از 130 تن زباله از سطح این شهر جمع آوری می شود.
یوسفعلی رستمی با اشاره به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ توسط سازمان پسماند در سطح شهر افزود: از شهروندان تقاضا داریم از قرار دادن زباله در غیر ساعات جمع آوری زباله خودداری کنند.
وی خاطرنشان کرد: قرار دادن زباله توسط شهروندان در طول روز و غیر ساعات جمع آوری زباله، علاوه بر به خطر انداختن بهداشت عمومی شهر، سبب افزایش پدیده زباله گردی می شود.
وی گفت: از شهروندان توقع داریم با تفکیک زباله ها، شهرداری را در اجرای طرح تفکیک یاری رسانند تا بتوان با ارائه خدمات بهتر موجبات رضایت آنها را فراهم آورد.
راه اندازی کارخانه یکی از راهکارها برای بازیافت طلای کثیف است
کارخانه کمپوست بجنورد به عنوان بزرگترین کارخانه کمپوست شمال شرق کشور در حدود 10 سال پیش در ۱۵ کیلومتری شمال بجنورد کلنگ خورد. این واحد تولیدی، در تیرماه سال ۹۱ به بهره برداری رسید.
ظرفیت این کارخانه ۲۵۰ تن اعلام شد و این واحد تولیدی قرار بود سالانه بیش از چهار هزار تن کود آلی تولید کند و با فعالیت آن، زباله شهرهای بجنورد، شیروان، آشخانه و اسفراین به این محل منتقل شود.
اما عمر فعالیت این کارخانه تنها چند ماه بود. فعالیت این کارخانه که با انتشار بوی متعفن و نامناسب همراه بود با اعتراض ساکنان روستاهای اطراف روبه رو شد و بروز مشکلات اجتماعی ناشی از این اعتراض ها سبب تعطیلی این کارخانه شد.
ساخت کارخانه کمپوست جدید امسال در بجنورد عملیاتی می شود
مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی پیش از این از عملیاتی شدن ساخت کارخانه کمپوست در محل جدید در بجنورد در سال جاری خبر داده بود.
سیداصغر مطهری گفته بود: ساخت این کارخانه توسط سازمان پسماند استان در شهرستان بجنورد آغاز می شود.
وی افزود: در جانمایی این کارخانه کارشناسی های لازم صورت گرفته است تا مشکلات پیشین در فعالیت کارخانه کمپوست تکرار نشود.
مطهری خاطرنشان کرد: فاصله مناسب این کارخانه با مناطق مسکونی روستایی رعایت شده است.
وی گفت: با ساخت این کارخانه و آغاز بهره برداری از این واحد تولیدی، مشکل انباشت زباله در کوه باباموسی مرتفع می شود.

* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به مدیریت ایرنا در خراسان شمالی به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7185 / 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.