خیلی از این شب های قدر در خلوت مادرانه ، مادرانه شهدا با فرزندان گمنامشان در غربت گذشت اما بالاخره، دعاهای مادر کارساز شد و دل پسرها به حضور مردم در جوارشان شاد شد.
عصرهای 5شنبه ، همینکه وقت رفتن می شد بسیاری از مادران شهدا، غمزده راه خانه هایشان را تا گلزار شهدای گمنام طی می کردند ولی این روزها دل مادران شهدای فاروج شاد شده است.
به گزارش ایرنا، 19 تیرماه 84 بود که 5 شهید گمنام روی دستان مردم فاروج تشیع و در بلندترین نقطه شهر به خاک سپرده شده بود، از همان روز بود که بسیاری از مادران شهدامسیر همیشگی 5 شنبه هایشان تغیراتی یافت، از همان روز بود که مادران و خواهران شهدای شهر، هر پنج شنبه پیش از آنکه سراغی از فرزندان خودشان بگیرند مسیر خانه هایشان تا مزار شهدای گمنام را طی می کردند و مادرانه هایشان و خواهرانه هاشان را که کنار این فرزندان ، ادا می کردند سراغ فرزندان وبرادران خودشان می ر فتند مبادا که این 5 نوگل، غریبی کنند و دلشان برای دست نوازشگر مادر ونگاه پر مهر خواهرانشان تنگ شود.
یک دهه از حضور این شهدا در شهر هم گذشته بود اما وعده ها در ساماندهی گلزار آنان به مرحله عمل نرسید ومادران شهدا هر بار شرمنده تر از قبل در مسیر خاکی و مزارهای آسیب دیده از جریانات جوی، گام می گذاشتند، پیگیری های آنان جواب های مختلفی داشت، از جمله، قرارداشتن گلزار این شهدا در مجاورت خط لوله انتقال گاز سرخس - نکا و ممنوعیت قانونی هرگونه ساخت و ساز در حریم 250 متری این خط فشار قوی، پیگیری برای جابجایی محل گلزار و... با توجه به این شرایط
در این مدت بارها زمزمه جا به جایی گلزار این شهدا شنیده شد اما این اقدام عملی نشد، درسال 91پیگیری هایی ازسوی فرماندار وقت برای جابه جایی گلزار شهدا انجام شد و براساس استفتایی که در این خصوص از رهبر معظم انقلاب صورت گرفت، معظم له مشروط به عدم نبش قبر، اجازه این جابه جایی را دادند که برغم گذشت چندین سال، این تصمیم اتفاق نیفتاد و...
هر روز هفته که سری به آنجا بزنید چند مادر دلسوخته را می بینید که واگویه های تنهایی شان را آنجا دارند وساعت ها کنار فرزندانشان می نشینند واز همه چیز برای آنان تعریف می کنند .
انگار قرار نانوشته ای بین مادران شهدا هست که هیچ روزی این پسرانشان احساس تنهایی نکنند، یک روز مادر شهید مقیم را می بینی ، روزی دیگر مادر شهید عطاران، حسین پوران، جوان، تاجی و ...
حالا که مادر شهید انصاری به این شهدا پیوسته، دیگر کسی منتظر حضور این مادر آنجا نیست اما سایر مادران شهدا، همچنان ثابت قدم در این قرارهای عاشقی شان هستند.
اما بالاخره در هشتمین روز از دهه فجر سال 94عملیات اجرایی بنای یادمان شهدای با کلنگ زنی مسئولان وقت آغاز شد.
با آغاز آن دل مادران شهدا امیدوار شد اما این امید خرداد ماه امسال به ثمر رسید.
واین روزها کمی دل مادران و خانواده شهدا آرام گرفته چون بعد از 12 سال ، خانه ابدی این شهدا سامانی یافته است، چراغی بر سر گنبدی نصب شده و حالا دیگر این پسران، نگران آمدن مادر شهید جوان با آن پا درد مزمنش آنهم در سنگ وکلوخ های بزرگ اطراف گلزار ، مادر شهید مقیم با عصای فلزیش و... نیستند.
از دور که چشم مادران شهدا به گنبدی گلزار می افتد دلشان روشن می شود که حالا چراغی بر این حوالی روشن است و سوی کم چشم هایشان راه رسیدن به آنجا را طولانی نمی کند.
با توجه به مجاورت گلزار شهدای گمنام فاروج با بوستان شهرداری ، فضاسازی این محوطه برعهده شهرداری است و این روزها که مردم ساعاتی بعد از افطار یا حتی برای افطار به بوستان شهر مراجعه می کنند و جمعیت کمی هم نیست، بسیاری از آنان امیدوارند با ساماندهی مناسب این فضا، ایجاد میدانی که وعده داده شده است تردد خانواده ها به گلزار و بوستان بی خطر تر باشد.
بسیاری سفره افطارشان را کنار گلزار شهدا پهن می کنند تا از برکت حضور شهدا بیشتر بهره ببرند.
گلزار شهدای گمنام به این نقطه از شهر تقدس بیشتری بخشیده، بسیاری از روزه داران عصرها مسیر خانه هایشان را تا گلزار شهدای گمنام پیاده طی می کنند تا هم از عطر حضور این شهدا در هوای خنک عصرگاهی برخودار شوند هم شاهدانی برای قول و قرارهای رمضانه شان با خدا داشته باشند واز آبروی آنان برای اجابت خواسته هایشان برخودار شوند.
خرداد در خاطر مادران شهدا یک نقطه روشن دیگری هم جز فتح غرور انگیز خرمشهرش یافت آنهم سامان گرفتن خانه ای که وعده گاه هر هفته آنان است.
طرح یادمان گلزار شهدای گمنام شهدای فاروج، به همت معاونت بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج شهرستان و به مساحت 150متر مربع و 12 متر ارتفاع بنا با 2 میلیارد و 300 میلیون ریال هزینه، ساخته شد.
مدیرکل دفتر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی خراسان شمالی گفت: در خراسان شمالی 56 شهید گمنام در 25 نقطه خاکسپارس شده است.
سرهنگ احیا محمد امیری در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در کل استان 25 یادمان شهدای گمنام داریم که تابه‌حال 12 مورد آن‌ها ساخته‌شده و در حال استفاده‌اند.
وی با اشاره به اینکه یادمان های شهدای گمنام شهر درق، ایور، حصار گرمخان، صفی آباد و پیش قلعه هنوز عملیاتی نشده است بیان داشت: یادمان هایی همچون 5 شهید واقع در معصوم زاده طوری طراحی شده است که جمعیت 6 تا 7 هزار نفری برای شرکت در برنامه های فرهنگی امکان حضور داشته باشند واستفاده های اثر گذاری از این فضاها شود.
سرهنگ امیری گفت: در کنار یادمان شهدای گمنام اسفراین هم حسینه ای ساخته شد که برنامه های فرهنگی در این فضا اجرایی شود.
وی با اشاره به در دست اجرا بودن یادمان یادمان شهدای گمنام صفی آباد از توابع اسفراین ، بیان داشت: یادمان شهر سنخواست هم 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
این مسئول، اعتبارات اختصاص یافته از سفر رهبر انقلاب به استان را محرک عملیات اجرایی یادمان های در دست ساخت طی این سال ها عنوان کرد و گفت: در مجموع 22 میلیاردو 500 میلیون ریال از این منابع اعتباری به یادمان های استان اختصاص یافت.
وی افزود: مشارکت فرمانداری های شهرستان ها هم 2 میلیارد ریال بوده است .
امیری از در خواست های مکرر دانشگاه ها، دستگاه ها ونهادهای مختلف برای خاکسپاری شهدای گمنام در سطح استان خبر داد و افزود: این درخواست ها به دفتر فرماندهی تفحص شهدا ارجاع داده شده تا پیگیری های لازم انجام شود.

سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7187، 1744گزارش از: مرضیه مهربان ** انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.