علی اصغر شریکیان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه واحدهای یادشده پنج هکتار گستره دارند، افزود: اعطای تسهیلات سرمایه در گردش برای تامین نهاده های مورد نیاز سبب حفظ تولید و تثبیت اشتغال در این بخش شده است.
وی گفت: همچنین پنج واحد پرورش و تولید قارچ خوراکی با سطح دو هزار و 500 متر مربع مبلغ سه میلیارد و 910 میلیون ریال تسهیلات سرمایه ای ثابت و در گردش دریافت کردند که با بهره برداری از این واحدها 380 تن به ظرفیت تولید قارچ استان افزوده خواهد شد و 35 شغل ایجاد و تثبیت می شود.
وی سطح گلخانه های استان را 25.1 هکتار و میزان تولید آن شامل پنج هزار تن انواع محصولات سبزی و صیفی، دارویی و 342 هزار گیاهان گلدانی ذکر کرد و گفت: سطح گلخانه های استاندارد و فنی 17.82 هکتار است و 28.7 هکتار دیگر شامل واحد های گلخانه ای با سازه های چوبی و موثر در تولید است با پیگیری های به عمل آمده در حال حاضر امکان پرداخت تسهیلات بهسازی برای این گونه گلخانه ها نیز فراهم شده است.
شریکیان اظهار کرد: شهرستان اسفراین با سطح 5.25 هکتار و میزان تولید 10 هزار و 50 تن بیشترین سطح و تولید را به خود اختصاص داده است.
وی اظهار کرد: افزایش تولید در محیط های کنترل شده به دلیل مزیت نسبی گلخانه ها در تولید، ارتقا بهره وری، عملکرد بیشتر محصول در واحد سطح، کاهش ریسک خسارات طبیعی و اقلیمی، کنترل آسان آفات و بیماری ها، درآمد زایی و ایجاد اشتغال و امکان صادرات به عنوان یکی از برنامه اقتصاد مقاومتی است، بر این اساس اهداف کمی استان در پایان برنامه ششم و افق 1404 توسعه کشت گلخانه ها به میزان 200 هکتار هدف گذاری شده است.
شریکیان افزود: برنامه افزایش تولید در محیط های کنترل شده یکی از برنامه های مهم اقتصاد مقاومتی است که نقش اساسی در مدیریت راهبردی آب با اهداف ارتقا بهره وری تولید و تغییر الگوی کشت است به طوری که می توان با مصرف مقدار کمی آب و نهاده های تولید به چندین برابر افزایش کمی و کیفی تولیدات دست یافت.
این مسئول استانی گفت: بررسی ها نشان می دهد میزان مصرف آب برای تولید هر کیلوگرم محصول در فضای باز تقریبا 12برابر کشت های گلخانه ای بوده در حالی عملکرد سالانه کشت گلخانه ای حدود 10 برابر کشت در فضای باز است.
وی افزود: تولید نشا در محصولاتی نظیر ذرت، چغندرقند، گوجه فرنگی، صیفی جات با استفاده از ظرفیت گلخانه ها برای توسعه نشاکاری به جای کشت مستقیم بذر در فضای باز نقش مهمی در مدیریت آب خواهد داشت،
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر منابع بانکی از محل تسهیلات تلفیقی صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک 12.5 درصد جهت ساخت گلخانه تجهیز گردیده و متقاضیان با مراجعه به مدیریت های جهاد کشاورزی، پس از گرفتن مجوز های لازم و تشکیل پرونده به بانک کشاورزی معرفی می شوند.
وی افزود: پرداخت تسهیلات جهت تکمیل، تجهیز و فعال سازی سایر واحد های گلخانه ای نیز امکان پذیر است.
شریکیان افزود: از ابتدای شروع برنامه تاکنون 10 نفر متقاضی در سطح 3.6 هکتار، مبلغ 35 میلیارد و 425 میلیون ریال تسهیلات از بانک کشاورزی به منظور ساخت و توسعه گلخانه دریافت کرده اند که با بهره برداری این واحد ها 720 تن به ظرفیت تولیدات گلخانه ای افزایش خواهد یافت و 36 شغل ایجاد می شود.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد.
* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.