به گزارش ایرنا، افزایش میزان بهره مندی روستاییان از آب آشامیدنی سالم و کاهش شمار روستاهایی که ساکنان آن با تانکر و به صورت سیار آبرسانی می شدند از دستاوردهای ارزنده ای است که سبب ارتقای رضایتمندی روستاییان شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی گفت: در سال 91 و 92 هیچ اعتباری از منابع ملی تخصیص پیدا نکرد اما اعتبارات ملی در این شرکت در سال های 93، 94 و 95 روند رو به رشد داشته است.
حمید روشن روان، افزایش میزان اعتبارات تخصیص یافته برای آبرسانی به روستاها را نشان از توجه دولت به این قشر عنوان کرد و گفت: در سال 91 جمع اعتبارات که از محل اعتبارات استانی و سفر رهبر معظم انقلاب به این شرکت تزریق شد 79 میلیارد و 640 میلیارد بود که این رقم در سال 92 به 195 میلیارد و 387 میلیون ریال رسید.
وی خاطرنشان کرد: با افزایش چشمگیر اعتبارت و با تزریق اعتبارات ملی، اعتبارات این شرکت در سال 94 به 383 میلیارد و 559 میلیون ریال رسید.
روشن روان اظهار کرد: در سال 95 نیز 376 میلیارد و 242 میلیون ریال از محل اعتبارت استانی، ملی و سفر رهبری به شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اختصاص یافته است.
وی افزود: در سال های 93، 94 و 95 به ترتیب 37 میلیارد و 238 میلیون ریال، 143 میلیارد و 73 میلیون ریال و 150 میلیارد ریال به از منابع ملی به این شرکت تزریق شده است.

* کاهش میزان هدررفت آب
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود درباره اقدامات انجام شده در زمینه ارتقای بهره وری و مدیریت مصرف بهینه آب شرب گفت: در این دولت، شبکه آب شرب روستایی استان به طول 217 کیلومتر اصلاح شده است.
وی تصریح کرد: در نتیجه این اقدامات، آب بدون درآمد در روستا یعنی میزان هدر رفت آب از 45 درصد به 33 درصد کاهش یافته است.
روشن روان اظهار کرد: در این دولت، مصرف سرانه خانگی روستایی آب به ازای هر نفر در شبانه روز از 107 لیتر به 98 لیتر رسید و به میزان هشت درصد کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی گفت: با تمهیدات و حمایت های دولت تدبیر و امید در خراسان شمالی شمار روستاهای مواجه با کمبود آب آشامیدنی از 295 روستا در ابتدای دولت به 48 روستا در وضعیت کنونی رسیده است.

*روستاهای روبه رو با کمبود آب 83 درصد کاهش یافت
روشن روان افزود: طی سال های 92 تا 95 تعداد روستاهای مواجه با کمبود آب شرب در روستاهای استان 83 درصد کاهش یافته است.
وی اظهار کرد: حفر و تجهیز 56 حلقه چاه، توسعه 358 کیلومتر خط انتقال، توسعه 313 کیلومتر شبکه توزیع، اصلاح و بازسازی 46 کیلومتر خط انتقال و اصلاح و بازسازی 122 کیلومتر شبکه توزیع از دیگر اقداماتی است که توسط این شرکت در زمینه آبرسانی به روستاییان انجام شده است.
وی تصریح کرد: ساخت 102 باب مخزن ذخیره آب با حجم کلی 18 هزار و 120 متر مکعب و ساخت 30 باب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت 144 لیتر بر ثانیه از دیگر اقدامات انجام شده در این استان طی مدیریت دولت تدبیر و امید است.

* ساکنان 178 روستا از آب آشامیدنی پایدار بهره مند شدند
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید 178 روستا با جمعیت 126 هزار و 641 نفر از آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره مند شدند.
وی افزود: طی دولت تدبیر و امید شاخص بهره مندی از آب شرب در روستاهای استان بیش از سه درصد ارتقا یافته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: میزان بهره مندی ساکنان روستاهای بالای 20 خانوار جمعیت از آب آشامیدنی سالم از 71 درصد در سال 92 به به 73 درصد افزایش یافت و در مجموع تعداد 107 هزار و 317 خانوار روستایی بهره مند هستند.
وی گفت: به منظور حصول اطمینان از کیفیت آب عرضه شده، 100 درصد عوامل شیمیایی آب، پایش می شود و میزان مطلوبیت نمونه های میکروبی در آب روستایی 97 درصد است.
وی افزود: خط انتقال و شبکه گذاری آب شرب روستایی به طول 673 کیلومتر اجرا شده، طول خطوط انتقال و شبکه آب روستایی از سه هزار و 810کیلومتر به چهار هزار و 483 کیلومتر رسید و عملکرد در این شاخص 18 درصد رشد داشته است.

* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7185/ 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.