سرهنگ موسی الرضا حیاتی پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه این گیاه با ارزش از ارتفاعات و مراتع روستای رختیان در بجنورد کشف شد اظهار کرد: در این راستا یکی از متخلفین که قصد فروش و حمل این گیاه را از استان داشت شناسایی و دستگیر و برای آن پرونده قضایی تشکیل شد.
وی گفت: نظر به افزایش برداشت غیر مجاز از مراتع سطح استان گیاه با ارزش چریش موجب از بین رفتن این گیاه می شود که نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی اداره کل استان با متخلفین برخورد جدی و قانونی انجام می دهند.
سرهنگ حیاتی افزود: همچنین یک دستگاه مینی بوس که حاوی چندین کیسه این گیاه در داخل و روی سقف داشت از محل متواری گردید.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: از کلیه مرتع داران، بهره برداران، دامدارن و اهالی طبیعت دوست انتظار می رود در صورت مشاهده هر گونه بهره برداری غیر اصولی و تجاری توسط افراد سودجو موضوع را به شماره تماس 1504 اطلاع دهند تا اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.
چریش نوعی گیاه خوراکی در خراسان شمالی است که هرساله در فصل بهار علاقه مندان زیادی را به دامنه کوه ها می کشاند.
این گیاه در فصل بهار در همه سبزی فروشی ها عرضه می شود مردم خراسان شمالی به خصوص روستاییان با استفاده از این گیاه آشی موسوم به آش چریش و نانی به نام نان چریشی درست می‌کنند.
آش چریشی مخلوطی از حبوبات، بلغور و گیاه چریش است و نان چریشی نیز با استفاده از خمیر، زردچوبه، سیب زمینی، پیاز، روغن حیوانی و گیاه چریش در تنور پخته می‌شود.
گیاه چریش در خراسان شمالی به لحاظ شرایط اقلیمی آن بخصوص در مناطق شمالی در منطقه گلول شیروان، راز و جرگلان، ارتفاعات اسدلی و کوه شاه جهان اسفراین، سالوک، کوه بهار، قزلق و شوقان جاجرم و مناطقی از شهرستان مانه و سملقان می‌روید.
کارشناسان منابع طبیعی خراسان شمالی، برای جلوگیری از تخریب مراتع و پیشگیری از نابودی این گیاه ، آموزش بهره‌برداران در شناسایی گونه‌های قابل بهره برداری، زمان گلدهی، زمان رسیدگی و بهترین زمان برداشت ریشه‌ها را حایز اهمیت می دانند.
ریشه‌های غده‌ای برخی از این گونه‌ها چسبناک بوده که موارد استفاده از آن در مناطق مختلفی از جمله ایران، ترکمنستان و افغانستان به عنوان چسب طبیعی مشاهده شده است.
این گیاه علاوه بر مصرف خوراکی اش قابلیت دارویی نیز دارد.
علاوه بر مصرف دارویی آن به‌تنهایی و یا در ترکیب با سایر گیاهان ارزش آن مضاعف می‌شود و در طب سنتی برای مداوای عوارض لکه‌های پوستی، اگزما، شکستگی اعضای بدن و جلوگیری ‌از ریزش مو و تقویت پیازمو نیز کاربرد دارد.
کارشناسان با تاکید بر اینکه هنگام برداشت، فقط باید برگ این گیاه جدا شده و از ریشه کندن آن خودداری شود زیرا قطع گیاه چریش از ریشه موجب کاهش پراکنش آن می‌شود.
در فصل بهار در خراسان شمالی نزدیک به 50 نوع گیاه خوراکی و دارویی برداشت می شود.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی 2 میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک‌میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
***
همشهریان گرامی خراسان شمالی برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادها می توانند به یکی از روش های ذیل از فعالیت های رسانه ای و خبری این آگاه شوند.
مراجعه به سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : http://www.irna.ir/nkhorasan
با عضو شدن در کانال تلگرامی خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : https://t.me/irnabojnurd
با فالو کردن آدرس صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام به آدرس: https://www.instagram.com/irnabojnurd
هچنین هموطنان گرامی برای ارسال دیدگاه ها و پیشنهادهای خود به مدیریت ایرنا می توانند در 24 ساعت به آدرس زیر تلگرام کنند.
https://t.me/irnaBOJ
7186/1744
خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران ** انتشار دهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.