رئیس اداره محیط زیست جاجرم دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: گرگ با شکستن در آهنی وارد آغل شده است.
حسین هراتی گفت: بر اثر حمله گرگ به گوسفندان این دامدار جاجرمی 50 میلیون ریال خسارت دیده که فرم های مربوط به میزان برآورد خسارت تکمیل و برای ارسال به سازمان مرکزی آماده شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست جاجرم با بیان اینکه نکات لازم در خصوص حفاظت و حراست از دام ها را به دامداران اعلام کرده ایم گفت: نگهداری دام ها در آغل هایی با ضریب امنیت بالا، افزایش تعداد سگ گله در اطراف آغل و حضور چوپان می تواند از بروز این گونه حوادث جلوگیری کند.
وی خواستار بیمه کردن دام ها از سوی دامداران شد تا در این گونه مواقع بخشی از خسارت های احتمالی جبران شود.
هراتی افزود: عدم وجود منابع مشخص برای جبران خسارات وارده به دامداران در سازمان محیط زیست معمولا روند پرداخت خسارت را با مشکلات مواجه می کند که امیدواریم این معضل در سال های آینده برطرف شود.
وی علل حمله وحوش به دام ها در چند سال اخیر را کمبود طعمه برای شکار حیوانات گوشتخوار از جمله گرگ و پلنگ دانست و گفت: علت اصلی آن هم شکار طعمه های این گونه گوشتخواران از سوی انسان، تخریب طبعیت و دخالت انسان در محیط زیست است.
وی استفاده بیش از حد از منابع طبیعی و ورود دام مازاد بر پروانه چرا و شخم و شیار اراضی ملی و طبیعی را از دیگر علل کاهش طعمه وحوش عنوان کرد.
وی افزود: این عوامل منجر به کاهش تولید علوفه در عرصه های طبیعی شده و به دنبال آن کاهش زادآوری پستاندارانی از قبیل قوچ ومیش و کل وبز و آهو و جبیر در طبیعت رخ می دهد؛ علاوه بر این تغییر اقلیم و کاهش نزولات آسمانی در سال های اخیر تأثیر مستقیمی در کاهش زادآوری گونه های وحشی داشته است.
شهرستان جاجرم با 35 هزار نفر جمعیت در 150 کیلومتری جنوب بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد.
**همشهریان گرامی خراسان شمالی برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادها می توانند به یکی از روش های ذیل از فعالیت های رسانه ای و خبری این آگاه شوند.
مراجعه به سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : http://www.irna.ir/nkhorasan
با عضو شدن در کانال تلگرامی خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : https://t.me/irnabojnurd
با فالو کردن آدرس صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام به آدرس: https://www.instagram.com/irnabojnurd
هچنین هموطنان گرامی برای ارسال دیدگاه ها و پیشنهادهای خود به مدیریت ایرنا می توانند در 24 ساعت به آدرس زیر تلگرام کنند. https://t.me/irnaBOJ
7189/ 6042 خبرنگار: بتول صارمی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.