به گزارش ایرنا، بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی امام حسن(ع) بجنورد با 320 تخت و بیمارستان تخصصی آیت الله هاشمی شیروان با 220 تخت، بزرگ ترین طرح های حوزه سلامت این استان به شمار می آیند که طی 3 سال اخیر نزدیک 2 هزار میلیارد ریال برای آن ها هزینه شده است.
این در شرایطی است که دولت یازدهم با تنگناهای مالی و محدودیت منابع و هزاران طرح ناتمام روبرو بوده اما تلاش داشته با اجرای طرح تحول سلامت و تکمیل طرح های ناتمام، خدمات شایسته ای به آحاد شهروندان در جای جای ایران اسلامی ارائه کند.
این دو طرح بیمارستانی بزرگ و در ابعاد ملی در خراسان شمالی که به گفته مقام عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بهره برداری از آن ها طی سنوات گذشته به یکی از آرزوهای دست اندرکاران این حوزه تبدیل شده بود، البته فقط بخشی از طرح های گسترده این وزارتخانه برای ارتقای خدمات رسانی به مردم خونگرم، فرهنگ دوست و دوستدار ملک و میهن این استان محسوب می شود.
از یاد نبرده ایم همین اواخر سال گذشته بود که با پنجمین حضور وزیر بهداشت در سه ساله گذشته در این استان، طرح توسعه بیمارستان بنت الهدی در بجنورد، نخستین مرکز تشخیص و درمان سرطان استان، 4 مرکز جامع سلامت روستایی و مرکز جراحی محدود جوادالائمه(ع) در مرکز استان به بهره برداری رسید؛ طرح هایی که در مجموع برای آن ها 265 میلیارد ریال هزینه شده بود.
پیش از آن نیز، دولت تدبیر و امید با تکمیل و بهره برداری از بیمارستان پورسینای آشخانه، آغاز روند ارتقای بیمارستان 32 تختخوابی جاجرم و گرمه به 64 تختخوابی، ارتقای سطح خدمات رسانی در بیمارستان های شهدای فاروج و تلاش برای ارائه خدمات مطلوب تر به مراجعان مراکز بهداشتی و درمانی اسفراین و رازوجرگلان، هدیه ای در خور شأن این مردم ولایتمدار و قدردان خدمات نظام اسلامی فراهم کرده بود.
وزیر بهداشت که با 5 بار سفر کاری به استان خراسان شمالی طی 3 سال نشان داده است که برای ارتقای خدمات این مجموعه به ساکنان خطه موسوم به باب الرضا(ع) و گنجینه فرهنگ ها و معرفت ها اهتمام خاصی دارد، در سفر اخیر خود نیز با اشاره به ساخت بیش از 88 هزار مترمربع فضای فیزیکی بهداشتی، درمانی و آموزشی در استان طی قریب به 3.5 سال گذشته که بیش از 75 درصد تمام آن چیزی است که در 60 سال گذشته در این خطه ساخته شده بود، از آن به عنوان رویدادی افتخارآمیز یاد کرد.
دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی که همان روز، از تبدیل شدن کشور به کارگاه بزرگ عمرانی حوزه سلامت خبر داد، گفت: تمام مدیران باسابقه کشور اذعان دارند که خدمات دولت دکتر روحانی نه فقط در این حوزه بلکه در تمام بخش ها بی سابقه بوده است. هرچند به گفته وی، بعضی ها نمی خواهند خدمات گسترده دولت یازدهم و شخص دکتر روحانی را ببینند، اما با این حال، مردم بصیر و فهیم ما خدمات دولت را به درستی تشخیص می دهند و دستاوردهای فراوان و موفقیت های به دست آمده در دولت محبوب تدبیر و امید را نیز از آن خود می دانند.
به هر حال، اگرچه هنگام روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، خراسان شمالی با 3 هزار طرح کوچک و بزرگ عمرانی ناتمام مواجه بود، اما تلاش شد با اولویت بندی مناسب و تأمین منابع لازم از محل اعتبارات ملی، استانی و سفرهای مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری، مهم ترین و تأثیرگذارترین طرح ها برای خمت رسانی به عموم اقشار جامعه در دستورکار قرار گیرد. دو بیمارستان جدید بجنورد و شیروان نیز در زمره این طرح ها به شمار می آید.
بیمارستان 320 تختخوابی تخصصی و فوق تخصصی امام حسن(ع) بجنورد که سال 88 کلنگ آن بر زمین زده شد، با وجود درآمدهای سرشار دولت وقت که ناشی از افزایش بهای نفت به بالای 140 دلار بود، تا سال 92 فقط 19 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما طی 3 سال اخیر و با وجود هزاران میلیارد تومان بدهی برجامانده از دولت قبل به پیمانکاران و افت شدید درآمدهای نفتی، با تخصیص به موقع منابع لازم، 105 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.
برای بیمارستان تخصصی 220 تختخوابی آیت الله هاشمی شهرستان شیروان نیز در این 3 سال بیش از 80 میلیارد تومان هزینه شده است تا بدین ترتیب، وعده رئیس جمهوری در سفر خردادماه 94 به خراسان شمالی محقق شود و این دو طرح ملی که با مدرن ترین مصالح روز و تجهیزات تخصصی درمانی احداث شده است، بیماران این استان را از اعزام گاه و بیگاه به مراکز درمانی مشهد و دیگر استان ها بی نیاز سازد.
این بیمارستان ها هم چنین فضا و امکانات موردنیاز برای امور آموزشی و تربیت پزشکان و پرستاران آینده را فراهم کرده است و از این منظر هم به ارتقای شاخص های توسعه ای و رفاه اجتماعی در این استان واقع در شمال خاوری ایران اسلامی کمک شایان توجهی خواهد کرد.
به تصریح دکتر گلمکانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بسیاری از طرح های حوزه بهداشت و درمان استان که تا پیش از روی کار آمدن این دولت، ساخت و تکمیل آن ها سال ها مسکوت و عقیم مانده بود، در این 3 سال و نیم سپری شده از دولت یازدهم سرانجام به بهره برداری رسید.
اینک نیز بهره برداری از بزرگ ترین طرح های حوزه درمان استان را می توان طلیعه ای از خدمات شایسته دولت و تدبیر و ثمره اعتماد و همراهی مردم با دولتمردان سختکوش دانست؛ به تعبیر دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اکنون حوزه سلامت راه خود را یافته است؛ راهی که بر وفق اسناد بالادستی و تعهدات بین‌المللی کشورمان است و باید با همت و عزمی ملی ادامه یابد./پ
گزارش از: محسن داوری **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
// 7184/1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.