حسین هراتی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از اقدام این بانوی هنرمند را عملی کردن به شعار'همه با هم یوز ایرانی را نجات خواهیم داد' عنوان کرد.
وی افزود: در این راستا هم اکنون تخم مرغ های زیاد با نقش یوزپلنگ به پناهگاه حیات وحش میاندشت تحویل داده است تا تعدادی از این تخم مرغ ها در اختیار مردم برای استفاده در سفره هفت سین قرار گیرد.
پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم در بخش کویری خراسان شمالی و همجوار با رشته کوه های سالوک، ظرفیتی استثنایی برای احیای یوز آسیایی در کشور است.
این پناهگاه که در 10 کیلومتری شرق شهرستان جاجرم قرار دارد، گستره ای 84 هزار و 435 هکتاری دارد که حدود 16 هزار هکتار پهنه آن به دلیل ازدیاد جمعیت آهو، به عنوان پارک ملی ضامن آهو تعیین شد.
پناهگاه میاندشت با پارک ملی گلستان 100 کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان 80 کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود 75 کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین 30 کیلومتر فاصله دارد.
پناهگاه میاندشت ویژگی خاصی برای زندگی گونه های مختلف جانوری از جمله یوز آسیایی دارد که آن را به عنوان تنها زیستگاه دشتی یوز آسیایی در کشور معرفی می کند.
همچنین بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی در سال 1387، جمعیت یوزپلنگ در منطقه میاندشت جاجرم در سال 1384 شش تا 10 قلاده برآورد شد ولی جمعیت این جانور از سال 1386 دچار کاهش شد که به احتمال زیاد یکی از مهم ترین علل آن خشکسالی و کاهش جمعیت جوندگان و خرگوش در منطقه بوده است.
مطالعات مذکور مشخص می کند که عوامل محیطی غیرقابل پیش بینی در کوتاه ترین زمان تاثیر قابل ملاحظه ای بر جمعیت طعمه خوارانی که از مرکز محدوده پراکنش دور هستند، می گذارد.
این مطالعات و وجود چنین گزارش هایی از وضعیت یوز در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم موجب شد تا در سال های اخیر 320 هکتار از مساحت این منطقه به امر تکثیر و پرورش یوزپلنگ آسیایی اختصاص داده شود.
در این طرح محدوده ای به وسعت 120 هکتار در منطقه دوشاخ واقع در ضلع شمال شرقی پناهگاه حیات وحش میاندشت برای این منظور جانمایی شد و در مرحله بعد نحوه و نوع حصارکشی محدوده مورد نظر مطالعه شد تا حصارکشی به نوعی انجام شود که در ادامه فعالیت طرح تکثیر با حداقل مشکل مواجه شود.
طبق آخرین گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، در پناهگاه حیات وحش میاندشت زیست 6 قلاده یوزپلنگ نادر و زیبا قطعی است و طعمه آن ها هم از آهو و خرگوش موجود در منطقه است.
بدن این گربه سان بی همتا در چندین میلیون سال تکامل طوری شکل گرفته که به آن امکان حرکت با سرعتی برابر با 110 کیلومتر در ساعت را می دهد.
وجود اندام باریک، دست و پای لاغر و بلند، سینه فراخ و دارا بودن جمجمه ای کوچک، ظریف و گرد، یوز را به سریع ترین جانور روی زمین بدل کرده است.
یوزها به آسانی از دیگر گربه سانان قابل تشخیص هستند و این امر تنها به علت وجود خال های گرد و سیاه و توپر و خط اشکی (نوار سیاه روی صورت که از گوشه داخلی چشم تا گوشه دهان امتداد دارد) نیست بلکه بدن باریک و کشیده، سر کوچک و گرد، پوزه کوتاه و گوش های کوچک و تا حدودی پهن نیز آنها را از دیگر گربه سانان متمایز می کند.
طعمه معمول یوزپلنگ را آهو، جبیر، خرگوش و پستانداران سمدار حداکثر تا وزن 40 کیلوگرم تشکیل می دهند.
شهرستان جاجرم در فاصله 170 کیلومتری بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد که روزگاری یوزپلنگ کوشکی را در خود جای داده بود و اکنون برای حفاظت و زادآوری به تهران منتقل شده است..
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.